
Škoda Octavia ve výroční edici 130 let nabízí extra výbavu, a ještě za ni ušetříte. Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst

Bližší pohled na Škodu Octavii v akční edici 130 let Zdroj: Matyáš Kunst
V rámci redakčního testu jsme dostali možnost vyzkoušet hned dvě Škody Octavie – jednu se základním naftovým a druhou se základním benzinovým motorem. Obě pak v akčních edicích 130 let, které přihazují výbavu v hodnotě desítek tisíc korun zdarma. Kterou z motorizací tedy zvolit?
Poštěstilo se mi krátce za sebou otestovat dvojici základních motorizací Škody Octavie – tedy jedenapůllitrový benzin, který nahradil litrový tříválec, a dvoulitrový diesel. V obou případech se navíc jednalo o akční edici 130 let, která představuje zřejmě nejatraktivnější nabídku české automobilky za poslední roky, což se přirozeně projevilo na prodejích.
K TÉMATU: Nové auto s bohatou výbavou za 350 tisíc korun. Volkswagen láká na akční nabídku
Oslavná verze vychází z výbavy Selection a navíc zahrnuje například vyhřívaná přední sedadla, volant a přední okno, textilní koberečky, pokročilé asistenční systémy či parkovací senzory na obou stranách. To vše za cenu začínající na 599 900 korunách, což je o rovných třicet tisíc méně, než byste zaplatili za zmiňovanou Selection. Připočteme-li také přidanou výbavu, vychází o necelých 80 000 korun lépe. V případě, že se rozhodnete pro dieselovou verzi, nový vůz se vám prodraží minimálně o 50 000 korun.

U edice 130 let si bohužel nelze připlatit za pokročilo Matrix-LED světlomety. Zdroj: Matyáš Kunst
Jedinou potenciální nevýhodou je nemožnost kombinace výroční edice s motory 2.0 TSI a slabším mild-hybridním 1.5 TSI, nicméně výkonnější provedení se 110 kW už je výrobce ochoten se „stotřicítkou“ skloubit. My se však budeme držet zkrátka a podíváme se na souboj dvou základních motorizací spárovaných s manuální šestistupňovou převodovkou.
Aby byla jízda co nejkomfortnější
Akustický komfort obou motorizací je jednou z prvních věcí, kterých si při jízdě všimnete. Přestože mezi mými kolegy v tomto ohledu nenacházím souhlasných hlasů, Octavia mi oproti konkurenčním modelům stále připadá poměrně hlučná od motoru – zejména na prvních dvou až třech převodových stupních. Verze s jedenapůllitrovým TSI je obecně vzato o něco kultivovanější, avšak tento rozdíl se po zahřátí soupeřícího TDI postupně smazává.
Co se týče plynulosti jízdy, zde má navrch jednoznačně diesel. Díky slušnému točivému momentu, který je k dispozici v širokém spektru otáček, zůstává plynulost rozjezdů a řazení na straně této verze. Při řazení nezaznamenáte téměř žádné cukání, přestože se vám třeba nepodaří zcela synchronizovat otáčky – spojka zkousne skutečně ledacos. Jakkoliv jsem už poměrně zhýčkaný automatickou převodovkou, „šaltpáka“ mě při jízdě absolutně neobtěžovala a na řazení jsem po čase mohl úplně přestat myslet.
Benzinová základní verze přináší výrazné zlepšení oproti dříve nabízenému litrovému tříválci, který inženýři v rámci modernizace zcela vyškrtli z nabídky. Zejména v nižších otáčkách je posun – co se týče lineárnosti a kultivovanosti – nejvíce patrný.

Přestože základní 10palcový infotainment v dnešní době nepůsobí zrovna moderně, jeho chod je překvapivě plynulý a bezproblémový. Zdroj: Matyáš Kunst

Přestože základní 10palcový infotainment v dnešní době nepůsobí zrovna moderně, jeho chod je překvapivě plynulý a bezproblémový. Zdroj: Matyáš Kunst
Po celou dobu testu jsem si však nemohl zvyknout na spárování spojkového pedálu s motorem a nenašel ideální pásmo otáček pro řazení. Se zahřátým motorem tento neduh částečně ustoupil, ale přesto bych během bezmála sedmi set testovacích kilometrů dokázal napočítat bezchybnou změnu převodu z jedničky na dvojku na prstech jedné ruky.
Stejný výkon a výrazně odlišná dynamika
Největší překvapení mě čekalo při svižnějších jízdách na silnicích druhé třídy, během předjíždění a na dálnici. Zde se naprosto jasně ukazovala převaha dieselového dvoulitru ve smyslu pružného zrychlení.
Zatímco papírově by verze TDI neměla být o tolik agilnější (z nuly na stovku to zvládne s hodnotou 10,0 sekund jen o 0,4 desetiny lépe než TSI), pocitově je při zrychlování mnohem sebejistější a za plynem lineárně táhne i v poměrně nízkých otáčkách. Nečekejte žádné převratné výkony, ale předjíždění pomalejších účastníků provozu se na okreskách s trochou předvídání nemusíte bát.
Benzinový protějšek byl v tomto ohledu naopak mírným zklamáním. Ve středních a vyšších rychlostech je reakce na plyn opravdu ospalá a evokuje dojem atmosféricky plněných jednotek. V tomto případě je nutné si jakékoliv riskantnější předjíždění buď dobře naplánovat, nebo raději úplně rozmyslet. Vlastně mi v tomto směru nepřišel posun oproti litrovému tříválci tak markantní, jak by se dalo očekávat.
S jednou nádrží až na Balkán
V oblasti spotřeby paliva nabízí dieselový motor naprosto fascinující hodnoty, které jsem pozoroval zejména na silnicích druhé třídy a dálnicích. Pokud máte lehkou nohu a zbytečně nespěcháte, průměrnou spotřebu dokážete bez problémů stlačit na hranici čtyř litrů a nejednou se mi podařilo na palubním displeji vykouzlit hodnotu začínající dokonce trojkou. To už by se 45litrovou nádrží znamenalo dojezd dalece přes tisíc kilometrů. Ve městě potom počítejte se spotřebou kolem pěti litrů.

Akční edice 130 let zahrnuje také šikovný síťový program, který zásadně zjednodušší organizaci v zavazadlovém prostoru Zdroj: Matyáš Kunst

Akční edice 130 let zahrnuje také šikovný síťový program, který zásadně zjednodušší organizaci v zavazadlovém prostoru Zdroj: Matyáš Kunst
Právě takové číslo nejčastěji uvidíte při jízdě s benzinovou verzí, ovšem ve městě. Po týdenním používání jsem auto vracel s průměrnou spotřebou 5,8 litru, což představuje zhruba horní hranici deklarovanou výrobcem. Delší jízda na dálnici průměr snadno přehoupne přes šest litrů.
Obě verze - tedy TSI i TDI - disponují technologií vypínání dvou válců, která funguje tak dokonale, že o ní při jízdě ani nevíte. U obou motorizací se tento režim aktivoval zhruba v podobných situacích a nepřišlo mi, že by se poměr jízdy se dvěma nebo čtyřmi válci mezi nimi nějak výrazně odlišoval.
Pokud bych měl volit mezi oběma motorizacemi, můj verdikt je vlastně poměrně jednoznačný. Dieselová verze zkrátka v téměř všech ohledech převyšuje svého benzinového sourozence. Nabízí výrazně lepší dynamiku v širokém spektru otáček, řadí naprosto bezproblémově a spotřeba paliva vykouzlí úsměv na tváři snad každému řidiči.
Ano, TSI je o něco kultivovanější a pokud se dobře naučíte se spojkovým pedálem, může být pro kratší cesty lepší volbou. Plánujete-li ale jezdit převážně ve městě, rozhodně bych doporučil zvážit mild-hybridní verzi s automatickou převodovkou a výkonem 110 kW. Zde ale musíte počítat s příplatkem 70 000 korun oproti základní verzi.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Drobné nákupy ve hrách ohrožují děti. Brusel jde do boje proti predátorským transakcím
K tématu