Švédská automobilka pořádně překvapila, když před dvěma lety představila elektromobil EX30. Nešlo tak úplně o vzhled, jako o jeho cenu. Malé SUV se totiž nabízelo pod 900 tisíc korun a dokázalo tak konkurovat i běžným značkám. Nyní přichází s ještě robustnější verzí a hlavně s ještě nižší cenou.
Volvo EX30 je vůbec nejlevnějším modelem značky, přičemž neustupuje z jejích standardů a nabízí vedle bohaté výbavy i přitažlivý vzhled. Vpředu jsou jasným rozpoznávacím znakem světlomety ve tvaru Thórova kladiva a také vzadu prozrazují jeho původ specificky formovaná světla a samozřejmě i název automobilky.
K TÉMATU: Nové Volvo má bouli na střeše a skoro 700 koní pod kapotou. Cenu si dokáže obhájit
Elegantní a zároveň jednoduchý střih se přenesl rovněž do interiéru, kde si inženýři dali za úkol vytvořit příjemné prostředí s ohledem na udržitelnost. Prim zde ovšem hraje moderní dotykový displej s úhlopříčkou 12,3 palce, který zároveň supluje funkci přístrojového štítu. Veškeré informace o jízdě tak najdete pouze na něm.
S délkou lehce přes 4,2 metru spadá do oblíbené kategorie B-SUV, nicméně i přes své kompaktní rozměry nabízí poměrně velkorysou prostornost kabiny srovnatelnou s vozy vyšších tříd. Nadprůměrnou jsme naměřili například šířku v loktech vpředu i vzadu a ani ve výšce nad hlavou nijak neztrácí. Mezi elektromobily ovšem nijak nevyčnívá z hlediska objemu kufru, kde nabídne 318 litrů. Kompletní technická data včetně našich naměřených hodnot najdete pod tímto odkazem.
Levnější než kdy dříve
Na českém trhu se prodává v celkem čtyřech výbavových stupních, kdy základem je verze Essential. Automobilka na ní poskytuje slevu přes 69 tisíc a startuje tak na 795 800 korunách, k dostání nicméně bude až na podzim tohoto roku. Plnohodnotnou náhradou je v tuto chvíli vyšší úroveň Core. Ta nabízí navíc adaptivní tempomat, asistenta jízdy v dopravních kolonách, úložný prostor pod přední kapotou či bezrámová vnější zpětná zrcátka v lesklém černém provedení. Díky zlevnění o deset procent přitom začíná na necelých 806 tisících korunách.
K tomu je k dostání nejen se základním elektrickým motorem o síle 272 koní, ale i s jeho variantou s prodlouženým dojezdem, která na jedno nabití zvládne až 476 kilometrů. Za ní si řekne zhruba 931 tisíc korun. Desetiprocentní zvýhodnění se týká i vyšších úrovní Plus a Ultra, kde je zároveň dostupná pohonná jednotka Twin Motor Performance s elektromotorem na každé nápravě. Dosahuje maximálního výkonu 428 koní a točivého momentu 543 Nm, severské SUV tak dokáže vytáhnout na stovku za necelé čtyři vteřiny. Nejlevněji ho pořídíte za 1 059 750 korun. Kompletní ceník modelu si prohlédněte zde.
Od dubna navíc Volvo poskytuje na vůz operativní leasing s „Full Service“ při měsíční splátce od 9 454 korun bez daně (11 439 s DPH). V ceně je zahrnut nejen servis a údržba, ale i pojištění, řešení případných nehod a také speciální výbava vozidla. Smlouva se uzavírá vždy na dva roky a je podmíněna ročním nájezdem do deseti tisíc kilometrů.

Volvo EX30 přijíždí ve speciální verzi Cross Country. K dostání je pouze s jediným motorem a ve standardním ceníku vychází na 1,3 milionu korun. Zdroj: Volvo Cars
Letošní novinka
Severská automobilka letos navíc přichází se speciální verzí Cross Country. S tímto označením jsme se u Volva mohli dříve setkat u sedanů a kombíků, ale také u hatchbacku typu V40. Nyní se vůbec poprvé objevuje u SUV a navíc u elektromobilu. Výrobce tím dává najevo, že s EX30 se zájemci nemusí bát ani lehčího terénu.
Vyzbrojen je dodatečnými ochrannými plasty v matně černém provedení včetně rozšířených blatníků kol. Obouvá se do specifických devatenáctipalcových litých kol a k tomu má i upravený podvozek se zvýšenou světlou výškou o 10 milimetrů. Navíc rozšiřuje nejvyšší výbavu Ultra o vyhřívání předních sedadel a volantu.
Pojí se pouze s nejsilnější jednotkou Twin Motor Performance s pohonem všech kol a po slevě o deset procent vychází na 1 178 100 korun. Stejně jako na klasickou verzi i na Cross Country se vztahuje prodloužená tříletá záruka s nájezdem do sto tisíc kilometrů.
Měli jsme možnost krátce otestovat novinku na zasněženém testovacím okruhu na severu Švédska, který prověřil její schopnosti v technických pasážích a utažených zatáčkách. Volvo EX30 Cross Country se ale na něm nenechalo vyvést z míry a po celou dobu působilo sebevědomě a stabilně. Díky velmi působivému výkonu 428 koní navíc překypovalo solidní dynamikou a dovolovalo nám užít si trochu té zábavy. A vypnutí bezpečnostních systémů tomu dodalo ještě větší grády. Více detailů se dozvíte v našem článku pod tímto odkazem.