Jsem šťastný, že moje hra stále baví, současné tituly jsou příliš snadné, tvrdí autor Tetrisu
Slavná hra Tetris je ve svém principu nekonečná a v podstatě nemá poslední level. Přesto se teprve třináctiletý Američan Willis Gibson dostal na konec hry. Padající kostičky skládal tak dlouho, až hra po téměř 40 minutách zamrzla. „Necítím své prsty,“ zaúpěl mladík po dosažení rekordního milníku.
V půlce prosince se třináctiletý Willis Gibson usadil do křesla, zapnul konzoli Nintendo a pustil se do hraní klasického Tetrisu. Verze na japonské konzoli je věrná originálu ruského programátora Alexeje Pažitnova, který hru před čtyřiceti lety vytvořil. Na světě jsou totiž i různě upravené varianty původního titulu. (Rozhovor o vzniku legendární hry si můžete pustit v úvodu tohoto článku.)
Třináctiletý chlapec dosáhl nemožného
Mladý Američan propadl logické hře, když procházel videa na YouTubu a objevil tam záznamy z Tetrisu. Před dvěma lety se Gibson pod přezdívkou Blue Scuti pustil do soutěžního hraní. Na loňském mistrovství světa v Tetrisu se umístil na třetím místě. Nyní se ale zapsal do historie a jako první prakticky dohrál Tetris.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Slavná hra se rozšiřuje na další platformu. Bulánci míří oslovit japonské publikum
„Člověk tohle nikdy předtím nedokázal,“ řekl listu New York Times prezident světového šampionátu v Tetrisu Vince Clemente. „Je to v podstatě něco, co ještě před pár lety všichni považovali za nemožné.“
Jak se ale Gibson dostal až na konec samotné hry, která nemá poslední úroveň? Mladík dosáhl takzvaného kill screenu, dostal se tedy do bodu, kdy se Tetris stane nehratelný kvůli limitům zdrojového kódu hry.
Tetris zobrazuje skóre do výše 999 999 a u levelu se počítání zastaví na čísle 18. Pro řadu smrtelníků a občasných hráčů je to meta, na kterou nikdy nedosáhnou. Při dosažení těchto úrovní ale hra běží dál.
Willis se na skóre 999 999 dostal po sedmi minutách hraní. Svou vytříbenou technikou a úchopem ovladače dále rychle manipuloval s padajícími kostičkami a zdaleka nekončil. Po 38 minutách hraní však přišel krizový moment.
„Sakra, to jsem netrefil,“ pronesl Gibson v domnění, že nyní už nedokáže smazat další řádky kostek. Naštěstí pro něj se z nejhoršího dostal, začal ničit jeden řádek po druhém a přál si: „Ať to spadne, prosím.“
Najednou se počítadlo smazaných řádků zaseklo na čísle 1 511 a v ten moment Tetris zamrznul.
Rekord, ale co když jde překonat?
„Pane bože, ano,“ vykřikl třináctiletý mladík a nevěřícně koukal na obrazovku. V tu chvíli věděl, že se stal prvním člověkem, který se dostal na úplný konec. „Necítím své prsty,“ dodal.
Gibson se svým výkonem vyrovnal umělé inteligenci. Do této fáze hry se totiž před ním dostali pouze boti, tedy automatizovaný program na bázi umělé inteligence, který vykonává stejnou činnost.
„Vlastně mi to nevadí," citoval New York Times mladíkovu matku. „Dělá i jiné věci než hraní Tetrisu, takže opravdu nebylo tak strašně těžké říct, že mi to nevadí.“
Třináctiletý Američan u logické hry stráví zhruba 20 hodin týdně a podle svých slov neočekává, že by propadl jiným hrám. „Nové mě nebaví tolik jako ty starší,“ řekl.
Celá komunita Tetrisu má nyní před sebou novou výzvu. Podle profesionálního hráče Davida Macdonalda hra zamrzla, protože Gibson odmazal jeden řádek kostiček. Pokud by ale odmazal dva řádky, pokračovala by možná dál. Nyní je na samotných hráčích, aby to zjistili a opět posunuli limity čtyřicet let starého titulu.
Reportáž o vystoupení autora Tetrisu Alexeje Pažitnova na herní konferenci Game Developers Session v Praze můžete sledovat v televizním pořadu Enter. Ten se věnuje herním novinkám, umělé inteligenci i moderním technologiím. Záznam doposud odvysílaných dílů najdete na webu cnnprima.cz/gaming.