Původně dánské elektrovozítko do města je perspektivním veteránem, který lze smysluplně používat i dnes. Jednomístný stroj jménem City El se na německém eBayi prodává za cenu notně ojeté Škody Octavia třetí generace. Parádu s ním ale před kavárnou uděláte nesrovnatelně větší.
Tříkolky City El začaly z výrobní linky sjíždět už v roce 1987 a šlo o první relativně úspěšná vozidla na elektřinu, kterých se prodalo více než pár jednotek kusů – do konce roku 2008 si našlo zákazníka zhruba osm tisíc těchto futuristicky vyhlížejících vozítek. Mnoho z nich bylo časem dovybaveno moderní Li-Ion baterií, která umožňuje výrazně větší dojezd než původní olověné akumulátory s akčním rádiem 50 až 100 km podle kopcovitosti terénu a stylu jízdy. Na serveru eBay je nyní k mání moc pěkný původní kousek s nájezdem pouhých 20 tisíc km.
K TÉMATU: Elektromobilita podle Mr. Beana: Cítím se podvedený, říká vášnivý motorista Rowan Atkinson
Tříkolka CityEl je moderní alternativou Velorexu nebo Reliantu Robin. Zdroj: se svolením Citycom GmbH
Tříkolka CityEl je moderní alternativou Velorexu nebo Reliantu Robin. Zdroj: se svolením Citycom GmbH
Smysl může mít i dnes
City El je poháněn stejnosměrným elektromotorem o výkonu slaboučkých 3,6 KW. I s originální olověnou baterií o hmotnosti 120 kilogramů neváží skořepinová tříkolka víc než 280 kg a dalších 120 kg papírově odveze. Tyto pořád snové čtyři metráky zvládne skromný motůrek rozpohybovat na přibližně 65 km/h, což je do města tak akorát.
Spotřeba energie se pohybuje mezi 3,5 a 9 kilowatthodinami na 100 kilometrů, tedy pětinu spotřeby běžných elektroaut. Pokud započítáte emise CO2 z výroby elektřiny, je výsledná hodnota stále extrémně nízká.
Do úzkého interiéru, který nese stopy Fiatu 126p, alias polského „Malucha“, se vejde právě jeden nepřerostlý dospělák a kufr podle inzerátu pojme tři pivní basy, což je jistě dobré vědět, pro případ, že dojde baterie a budete čekat na odtah. Dánské tříkolky, které se v letech 1991 až 2008 vyráběly v Německu, nemají kvůli úspoře hmotnosti pevnou střechu a v hezkém počasí lze tedy jezdit s nebem nad hlavou. Plátěný díl by naopak měl ochránit před deštěm.
Kokpit připomíná víc stíhačku než auto. Zdroj: se svolením Citycom GmbH
Zachovalý kousek
Autíčko, které původně stálo 8 500 eur, je ve zmíněném inzerátu k mání za 5 500 eur, tedy něco přes 130 tisíc Kč. Mělo by být v perfektním technickém stavu s platnými doklady. Když člověk pováží, že nejlevnější nový elektromobil na českém trhu stojí čtyřikrát tolik, není to vůbec nesmyslná nabídka.