Rowan Atkinson si první elektromobil koupil už před devíti lety, dnes ale nabádá ke zdrženlivosti. Britský herec, kterého navždy proslavil potrhlý Mr. Bean, je původně elektrotechnickým inženýrem. Ve svém pravidelném sloupku pro list The Guardian se proto pustil do erudovaného rozboru perspektiv jednotlivých druhů pohonu automobilů.
„Své první vysokoškolské vzdělání jsem získal v oboru elektrotechnika a elektronika a následně jsem pokračoval v magisterském studiu řídicích systémů. Spojte si tuto akademickou cestu s celoživotní vášní pro automobil a zjistíte, proč jsem tak brzy přijal elektrická vozidla,“ zahájil svůj pravidelný sloupek v deníku The Guardian Rowan Atkinson.
První hybridní vůz, kterým byla Toyota Prius, si podle svých slov koupil už před 18 lety a spolu s později pořízeným elektromobilem si jeho vlastnictví „velmi užil“. Teď ale legendárnímu komikovi připadá, že odpovědné evropské a potažmo britské orgány cíleně manipulují s fakty přímo ovlivňujícími budoucnost individuální mobility, aby prosadily výhradně pohon na elektřinu.
ČTĚTE TAKÉ: Škodovka zapřáhla do tažení za elektromobilitu těžkou váhu. Veřejnost má přesvědčit Vetchý
Chybí komplexní pohled
„Čím dál víc se cítím trochu podvedený. Když se začnete zajímat o fakta, zjistíte, že není možné, aby byla elektromobilita takovým ekologickým všelékem, za který je vydávána,“ píše populární herec v Guardianu. Britská vláda navrhla zákaz prodeje nových benzinových a naftových vozů už od roku 2030, tedy ještě o pět let dříve než země Evropské unie.
Problematičnost zákazu spalovacích motorů spatřuje Atkinson ve faktu, že je z velké části založen na závěrech vyvozených pouze z jedné vlastnosti běžného auta, a sice na emisích vycházejících z výfukového potrubí. „Elektromobily mají samozřejmě nulové emise výfukových plynů, což je vítaný vývoj zejména s ohledem na kvalitu ovzduší v centrech měst. Pokud si ale elektromobilitu představíte komplexněji, což zahrnuje výrobu vozu a celý jeho životní cyklus, je situace velmi odlišná,“ tvrdí Atkinson.
Argumentuje analýzou automobilky Volvo zveřejněnou před dvěma lety, podle které jsou emise skleníkových plynů při výrobě elektromobilu o téměř 70 % vyšší než při výrobě auta benzinového. Problém spočívá v lithium-iontových bateriích, kterými jsou v současné době vybavená téměř všechna elektrická vozidla. Podle Atkinsona jsou „absurdně těžké, k jejich výrobě je zapotřebí obrovské množství energie a odhaduje se, že nevydrží déle než 10 let“.
Také klasické vozy Mini, které Mr. Bean tolik proslavil, už jsou dnes přestavovány na elektřinu. Zdroj: Getty Images
Také klasické vozy Mini, které Mr. Bean tolik proslavil, už jsou dnes přestavovány na elektřinu. Zdroj: Getty Images
Lepší alternativou je vodík
Podle představitele Mr. Beana se jako perspektivnější palivo budoucnosti ukazuje vodík. „Pohonný řetězec vodíkového vozu váží polovinu ekvivalentní lithium-iontové baterie a auto lze na čerpací stanici natankovat stejně rychle jako benzin,“ píše dále Atkinson, který primárně vidí velkou perspektivu v použití vodíku v nákladní dopravě: „Pokud vodík vyhraje závod o pohon nákladních vozidel – a v důsledku toho bude dostupný skoro u každé čerpací stanice – mohl by být logicky i dostupnou volbou pro osobní automobily.“
Ve svém článku se Atkinson zamýšlí také nad tím, že, kdyby se většina lidí nezbavovala nových aut zhruba tři roky po koupi, tedy v době, kdy jim doběhne leasing, a nekupovala hned další nové, byl by životní cyklus spalovacího auta mnohem ekologičtější. „Zdá se být nehorázně marnotratné využívání přírodních zdrojů, když uvážíte, v jak skvělém stavu bývá dnes tříleté auto. Když jsem byl dítě, každé auto staré pět let bylo hromadou rzi zralou k sešrotování. To už ale dávno neplatí,“ tvrdí britský komik.
Rozhovor se šéfkou Peugeotu: Od roku 2030 jen elektromobily, odzvoní i kulatým volantům
Od roku 2030 budeme v Evropě prodávat pouze čisté elektromobily. Šéfka Peugeotu Linda Jacksonová v rozhovoru pro CNN Prima NEWS nastínila budoucnost francouzské automobilky s tím, že cokoliv jiného než uspět jako výrobce elektromobilů, je chiméra. Zmínila se i o připravovaných novinkách a vizi pro nadcházející léta.
Jezdit déle jedním autem
Auto za půl milionu korun podle něj s „láskyplnou péčí“ vydrží jezdit 30 let. „Kdyby si je (nová auta, pozn. red.) první majitelé nechali v průměru pět let místo současných tří, objem výroby aut a s ní spojené emise CO2 by se výrazně snížily. Jen bychom jezdili o něco staršími auty,“ uvádí logický argument Atkinson.
Svou teorii pak rozvádí do důsledků a radí motoristům, jak se chovat co nejekologičtěji: „Pokud auto opravdu potřebujete, kupte si ojeté a používejte ho co nejméně.“
Problémem je palivo, nikoliv motor
Podle osmašedesátiletého herce by také bylo rozumné urychlit vývoj syntetického paliva, které se již používá v motoristických závodech. „Syntetické palivo je produkt založený na dvou jednoduchých premisách: zaprvé, ekologickým problémem benzinového motoru je benzin, nikoli motor, a zadruhé, v barelu ropy není nic, co by se nedalo napodobit jinými prostředky. Porsche už dnes v Chile vyrábí syntetický benzin za pomoci energie z větru, přičemž hlavními ingrediencemi procesu jsou voda a oxid uhličitý,“ lobuje Atkinson ve prospěch další alternativy.
Své pojednání v závěru článku shrnuje následovně: „Stále více mám pocit, že naše líbánky s elektromobily se chýlí ke konci, což samo o sobě není nic špatného, uvědomíme-li si, že je třeba prozkoumat širší škálu možností pohonu aut budoucnosti. Měli bychom proto pokračovat ve vývoji vodíku a syntetických paliv a prodlužovat život starších aut, která mají stále co nabídnout. Na samém konci uvádí představitel muže s permanentně přihlouplým úsměvem své doporučení zájemcům o koupi nového auta: „Pokud máte starý diesel a jezdíte převážně po městě, měli byste elektřinu skutečně zvážit. Celkově ale není kam spěchat. Elektrický pohon bude jednoho dne skutečným globálním přínosem pro životní prostředí, ten den ale ještě zdaleka nepřišel.“