Nejen na sociálních sítích největších českých logistických společností se v předvánočním shonu množí stížnosti nespokojených zákazníků. Někteří dopravci možné problémy kvůli enormnímu nárůstu zásilek připouštějí, Česká pošta neustále tvrdí, že zvládá. Tento týden určila „rozhodný den“, dokdy je možné odeslat balík s garancí doručení před Štědrým dnem.
Na pobočkách s režimem Balík Na poštu a Balík Do balíkovny by měli odesílatelé podat nejpozději do neděle 20. prosince, zatímco Balík Do ruky by měli odeslat nejpozději do pátku 18. prosince. Důvodem je enormní nárůst balíkových zásilek v posledních dnech, uvedl tento týden Ivo Vysoudil z tiskového oddělení České pošty. O minulém víkendu pošta zaznamenala rekord, když u ní bylo v jednu chvíli 1,1 milionu balíků. Loni to byla zhruba polovina.
„Uvedené termíny znamenají data převzetí zásilek Českou poštou do přepravy. Při objednávce na e-shopu je proto nutné dále připočítat čas, který e-shop potřebuje ke zpracování požadavku a k předání balíků do přepravy České pošty,“ dodal Vysoudil.
Objem balíků je na horní hranici kapacit
„Česká pošta to zvládá! Na naše zaměstnance v depech, třídírnách, na přepážkách, při doručování a na dalších pozicích je v těchto dnech obrovský tlak. Objem posílaných balíků je na horní hranici našich kapacit. Ale pošťáci to s vypětím všech sil zvládají a za to jim patří obrovské poděkování!“ napsal státní podnik 10. prosince na Facebooku. Pod příspěvkem se však ozvala i řada lidí, která měla v posledních dnech s jejich službami špatné zkušenosti.
„Že Česká pošta nestíhá? To je nesmysl,“ prohlásil minulý týden v pořadu 360° Pavlíny Wolfové na CNN Prima NEWS tiskový mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Pošťáci podle něj zvládají doručovat dopisy i balíky, jejichž počet v období před Vánoci rapidně narůstá. „Domněnka, že nestíháme, je drzost vůči našim zaměstnancům,“ doplnil mluvčí.
Odeslání balíku do 18. prosince doporučuje služba Zaslat.cz. Podle ředitele Zaslat.cz Miroslava Michalka je momentálně až 30 procent zásilek doručováno s jednodenním či vícedenním zpožděním. „Některá depa můžou mít v odbavování zásilek až dva dny zpoždění, automatické třídící linky nestíhají, jejich kapacita je přitom v desítkách tisíc denně,“ podotkl.
Stížnosti přibývají
Stížnosti se nevyhýbají ani jednomu z největších přepravců zásilek u nás – PPL. V pátek zažily zklamání dvě zákaznice z jednoho středočeského města. „Po telefonátu od řidiče jsem seběhla dolů a čekala asi deset minut a nikdo nepřijel. Možná byl na místě, než jsem stihla vyběhnout, ale přítel ho při prvním hovoru žádal o chvilku strpení, což mu potvrdil,“ uvedla pro redakci CNN Prima NEWS nespokojená zákaznice. „Když jsem volala řidiči, mobil mi nezvedl. O čtyři hodiny později, ve tři čtvrtě na tři, přišla SMS, že adresát byl nezastižen a balík byl uložen na výdejním místě, kam si ho mohu dojít vyzvednout ten stejný den od 7 do 11:30 a od 12:30 do 15:30. Což jsem pochopitelně kvůli práci neměla možnost zvládnout.“
Podobnou zkušenost měla shodou okolností ve stejný den i její kamarádka o pár kilometrů dále. „Kamarádka se vracela domů pro peníze, zatímco řidič čekal venku. Když se vrátila, auto nikde. Volala řidiči a ten jí řekl, že nemá tolik času.“
Na Facebooku firmu PPL kritizovala i zákaznice Tereza: „Ráno SMS, že mi 2 balíky přijdou mezi 10–12. V 10:39 SMS, že si je mám vyzvednout na parcelshopu! Celá rodina doma, já u telefonu a řidič samozřejmě nebere telefon.“
Zpoždění až dva dny
Možné problémy ve vypjatém předvánočním období připustil i tiskový mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa. „Uvědomujeme si, že za každou nedoručenou zásilkou, ať může být důvod jakýkoliv, je konkrétní lidský osud, a zvláště nyní o Vánocích to může být pro každého o to bolestnější,“ uvedl pro Seznam Zprávy.
Zásilkovna je však oproti jiným dopravcům u nás specifická v tom, že asi 91 procent zásilek doručuje na výdejní místa sama a jen zbytek na konkrétní adresu. „Zde ale musíme spoléhat na naše externí dodavatele, kurýrní služby. Máme bohužel jen omezené možnosti, jak kvalitu a rychlost doručení kontrolovat,“ řekl Chalupa.
Možné kapacitní problémy potvrdil pro Seznam Zprávy také prodejce Mall. „U našich logistických partnerů máme nasmlouvané maximální kapacity, jaké nám byli schopni nabídnout. Stejně tak jako náš sklad, i oni mají ale své limity, ať už jde o množství řidičů a vozů. Pokud tedy zákazník zvolí jako způsob dodání doručení domů na adresu, záleží často na konkrétní situaci u přepravce, která se momentálně liší,“ popsala případná zpoždění tisková mluvčí prodejce Pavla Hobíková. „Pokud jde o zpoždění, jsou dopravci, kteří zatím žádné komplikace nehlásí, ale jsou i tací, kteří nyní doručují o dva dny později, než avizovali.“
Řada jiných zákazníků však naopak zmíněné společnosti na sociálních sítích chválí za včasné dodání.