Všichni víme, že kvalita služeb v hotelu se hodnotí počtem přidělených hvězdiček. Značka kvality v sociálních službách napomáhá seniorům, osobám se zdravotním postižením a jejich blízkým zorientovat se v široké nabídce sociálních služeb podobným způsobem, který je všeobecně znám například v hotelnictví, tedy že kvalitu zařízení předurčuje počet udělených hvězd. Kvalita života je pojem složitý, široký a do jisté míry i subjektivní. Nástrojů k měření kvality existuje celá řada, základním principem tohoto systému je však kvalita z pohledu uživatele služby. Značka kvality v sociálních službách je systém hodnocení provozovaný Asociací poskytovatelů sociálních služeb ČR.
Pro SeneCura SeniorCentrum Šanov je typická příjemná rodinná atmosféra. Zdroj: mpo.cz
Osvědčení ke Značce kvality v sociálních službách získalo Centrum sociálních služeb Praha 2, Domov pro seniory Máchova. Osvědčení převzala Martina Polanská, ředitelka zařízení. Zdroj: Národní portál
Značka kvality v sociálních službách Zdroj: mpo.cz
Partner projektu HARTMANN-RICO, a. s. Zdroj: apsscr.cz
Martina Polanská, ředitelka zařízení Centrum sociálních služeb Praha 2, Domov pro seniory Máchova Zdroj: apsscr.cz
Tento systém hodnotí všechny důležité aspekty poskytování sociální služby z pohledu uživatele. Výsledkem hodnocení je jednoznačná informace o tom, jakou péči mohou klienti a jejich rodinní příslušníci očekávat od daného zařízení. V České republice dosud prošlo certifikací touto značkou kvality 130 služeb.
Projekt značka kvality není substitutem standardů kvality, od kterých se odlišuje principem dobrovolnosti a transparentnosti, definováním kvality z pohledu uživatelů služby a dobrovolnou motivací vedení pobytových zařízení k získání vyššího ohodnocení a tím i zvyšování kvality.“
Inspiraci pro vznik systému Značky kvality v sociálních službách jsme čerpali ze zahraničí, obzvláště pak z Německa, Rakouska, Švýcarska a Velké Británie, kde je tento způsob hodnocení kvality poskytovaných sociálních služeb běžnou praxí. Na vývoji a zavádění tohoto ojedinělého systému do českých podmínek se podílela řada odborníků na problematiku péče o seniory a oblast kvality. Všem, kteří s námi spolupracovali, patří velké poděkování. Poděkování patří také společnosti HARTMANN-RICO, a. s., která je partnerem projektu.
Pro jaké sociální služby je certifikace určená?
- Domovy pro seniory a domovy se zvláštním režimem
- Pečovatelské služby
- Ambulantní služby pro osoby se zdravotním postižením – denní stacionáře, centra denních služeb, sociálně terapeutické dílny
Proces hodnocení zařízení trvá až 6 měsíců, kdy zařízení obdrží zpětnou vazbu a zprávu, včetně konkrétních návrhů, co je potřeba zlepšit, aby získalo nejlepší hodnocení. Značka kvality v sociálních službách je při první certifikaci udělována na období 3 let od termínu převzetí ocenění. Platnost následných certifikací je 4 roky.
Značka kvality v sociálních službách je od roku 2013 součástí národního programu Česká kvalita, který sdružuje seriózní a ověřené značky kvality výrobků i služeb na českém trhu, a to jako jediný model pro měření kvality v sociálních službách. Zařízení, které v daném roce získá certifikaci s nejlepším hodnocením, má tak možnost převzít osvěďčení z rukou zástupců Ministerstva průmyslu a obchodu, v jehož gesci je správa Národního programu Česká kvalita.
Martina Polanská, ředitelka Centra sociálních služeb Praha 2, Domov pro seniory Máchova Zdroj: apsscr.cz
Martina Polanská, ředitelka Centra sociálních služeb Praha 2, Domov pro seniory Máchova Zdroj: apsscr.cz
Značka kvality v sociálních službách za dobu své existence dokázala, že má v sociálních službách smysl a své místo. Spokojenost s hodnoticím systémem Značka kvality v sociálních službách vyjadřují i certifikována zařízení, jak například uvádí paní ředitelka CSS Praha 2, Martina Polanská: „Centrum sociálních služeb Praha 2 je velká organizace, která zajištuje 12 služeb. Právě jejich kvalitou se dlouhodobě zabýváme. Být mezi oceněnými je pro naši organizaci velkou ctí. Ocenění chápu jako výraz dobře, profesionálně odváděné práce mých kolegů, kteří vnímají hledisko spokojenosti klientů jako svoji prioritu a nejvyšší motivaci. Do každodenní péče o naše obyvatele vkládají svoji osobní přidanou hodnotu a invenci. Značka kvality vládního programu Česká kvalita staví naroveň práci v sociálních službách vůči komerčnímu sektoru aj. V širším kontextu vnímám ocenění jako výraz společenského uznání pracovníků v sociálních službách.“