Zneužívá Facebook své postavení na trhu reklamy? Případem se zabývá Brusel


Evropská komise (EK) začala vyšetřovat, zda americká internetová společnost Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu. Komisi především zajímá, jak firma nakládá s daty zadavatelů reklamy a zda získané informace pak nezneužívá k tomu, aby jim konkurovala na trzích, kde sama působí.

„Facebook používají každý měsíc skoro tři miliardy lidí a dohromady téměř sedm milionů firem na Facebooku inzeruje. Firma shromažďuje rozsáhlé soubory dat o aktivitě uživatelů své sociální sítě a dalších služeb, což mu umožňuje zaměřit se na konkrétní skupiny zákazníků,“ uvedla místopředsedkyně EK a komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. „Podrobně se podíváme na to, zda tyto údaje Facebooku dávají nespravedlivou konkurenční výhodu,“ dodala.

Evropská komise je výkonným orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Pokud dojde k závěru, že firma porušuje antimonopolní zákony, může jí v krajním případě vyměřit pokutu až deset procent z ročních tržeb. To by v případě Facebooku mohlo činit až 8,6 miliardy dolarů (přes 180 miliard korun).

Firmy, které přímo konkurují i Facebooku, při propagaci svých služeb na jeho platformě mohou společnosti poskytovat i komerčně využitelná data. Facebook by pak mohl tato data využít, aby konkuroval firmám, které mu právě tyto údaje poskytly.

„To se týká především poskytovatelů on-line inzerce, platforem, na kterých mnoho spotřebitelů v Evropě nakupuje a prodává zboží. Poskytovatelé inzerce propagují své služby na sociální síti Facebook a zároveň konkurují on-line inzertní službě Facebooku,“ upřesnila komise.