Evropská komise (EK) začala vyšetřovat, zda americká internetová společnost Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu. Komisi především zajímá, jak firma nakládá s daty zadavatelů reklamy a zda získané informace pak nezneužívá k tomu, aby jim konkurovala na trzích, kde sama působí.
„Facebook používají každý měsíc skoro tři miliardy lidí a dohromady téměř sedm milionů firem na Facebooku inzeruje. Firma shromažďuje rozsáhlé soubory dat o aktivitě uživatelů své sociální sítě a dalších služeb, což mu umožňuje zaměřit se na konkrétní skupiny zákazníků,“ uvedla místopředsedkyně EK a komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. „Podrobně se podíváme na to, zda tyto údaje Facebooku dávají nespravedlivou konkurenční výhodu,“ dodala.
Evropská komise je výkonným orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Pokud dojde k závěru, že firma porušuje antimonopolní zákony, může jí v krajním případě vyměřit pokutu až deset procent z ročních tržeb. To by v případě Facebooku mohlo činit až 8,6 miliardy dolarů (přes 180 miliard korun).
Firmy, které přímo konkurují i Facebooku, při propagaci svých služeb na jeho platformě mohou společnosti poskytovat i komerčně využitelná data. Facebook by pak mohl tato data využít, aby konkuroval firmám, které mu právě tyto údaje poskytly.
„To se týká především poskytovatelů on-line inzerce, platforem, na kterých mnoho spotřebitelů v Evropě nakupuje a prodává zboží. Poskytovatelé inzerce propagují své služby na sociální síti Facebook a zároveň konkurují on-line inzertní službě Facebooku,“ upřesnila komise.