Více než polovina Čechů používá k četbě online zpráv chytrý mobilní telefon a více než dvě třetiny lidí počítač. Platit za obsah je v současné době ochoten zhruba každý čtrnáctý uživatel. Vyplývá to z nové studie uveřejněné Českým statistickým úřadem.
Nová studie Českého statistického úřadu „Kulturní průmysly v ČR: audiovizuální a mediální sektor“ mimo jiné uvádí některé zajímavé údaje ohledně návyků české internetové populace včetně čtení online zpravodajství.
Roste popularita čtení zpráv na smartphonech
Podle aktuálních údajů roste popularita čtení zpráv na chytrých mobilních telefonech a naopak nepatrně klesá obliba čtení zpráv na počítači, který je však v tomto ohledu stále dominantní. Na počítači čte online zprávy 70 procent Čechů. To je sice o dva procentní body méně než v roce 2017, ale na druhou stranu o jedenáct procentních bodů více lidí oproti roku 2017 používá ke čtení online zpráv právě svůj smartphone. Jedná se o 51 procent lidí. Zprávy na sociálních sítích potom čte 49 procent lidí, o tři procentní body méně než před dvěma lety.
Z mezinárodní studie Digital News Report vypracované Reuters Institutem pak vyplývá, že Češi nejsou příliš ochotni jakoukoliv formou platit za online zpravodajství a v mezinárodním srovnání z toho v tomto ohledu vycházíme jako jedni z nejhorších v Evropě. Podle aktuálních dat platí v tomto roce za online zprávy asi 7 procent uživatelů internetu, o jedno procento méně než před dvěma lety.
Návyky české internetové populace
Čím dál více lidí čte zprávy na internetu
Podle studie počet Čechů využívajících internet ke čtení zpráv, novin a časopisů za posledních roky značně roste. Ve srovnání s rokem 2011 vzrostl v roce 2017, kdy ČSÚ uvádí poslední data, počet čtenářů online zpráv o více než 20 procentních bodů a představoval tehdy přes 70 % populace.
„Při zúžení záběru pouze na jedince používající internet se zvýší zastoupení čtenářů on-line periodik v roce 2017 na 91 % internetové populace,“ uvádí studie a dodává, že čtení on-line periodik je ve srovnání s jinými zkoumanými oblastmi audiovizuálního a mediálního obsahu jednoznačně nejrozšířenější kulturní činností prováděnou on-line. Pro představu například hraní videoher přes internet v témže roce praktikovalo zhruba 20 procent Čechů.