Nedostatek technických odborníků nutí firmy snižovat požadavky na uchazeče o práci. Stát, školy a podniky budou do budoucna muset více spolupracovat. Vyplývá to z Českého průzkumu názorů generálních ředitelů, který mezi 141 šéfy významných firem působících na českém trhu provedla poradenská společnost PwC ČR.
Současný trend nově vznikajících profesí vytváří u čerstvých absolventů poptávku po nových kompetencích a dovednostech. Zvláště technické obory ale mají problém sehnat dostatečně kvalifikovanou pracovní sílu. Až 86 % generálních ředitelů přisuzuje státu vysokou míru zodpovědnosti za současný nedostatek pracovníků na trhu.
Vinu lídři firem přičítají především neefektivní sociální politice státu (53 %). Na dalším místě je pak nevhodná struktura absolventů (50 %). Situaci nepříznivě ovlivňuje také demografický vývoj (24 %). Už před deseti lety byl však známý fakt, že se blížíme do období chudého na absolventy.
„Chybí nám především strategie v oblasti age managementu, spolupráce státu s firmami a privátním sektorem je pak zcela nedostačující,“ řekla manažerka v oddělení Lidé a Organizace PwC ČR Andrea Linhartová Palánová. Vinu podle ní nenese pouze stát. Pro plánování opatření je zapotřebí i větší zapojení privátního sektoru a škol.
Firmy se budou přetahovat o technicky zdatné absolventy
Vrcholoví manažeři od škol požadují, aby více zohlednily zájmy jejich podniků. Jen 40 % oslovených je přesvědčeno, že obecnější přehled postačí k uplatnění na trhu práce v budoucnu. Naopak 60 % respondentů si myslí, že profil absolventů by měl více odpovídat požadavkům firem.
„Je pochopitelné, že firmy a jejich generální ředitelé v oblasti přípravy absolventů na trh práce upřednostňují svoje vlastní zájmy. Stát by měl však v oblasti vzdělanosti sledovat více dlouhodobějších cílů a v rámci efektivnějšího nastavení vzdělávacího systému blíže spolupracovat se školami a podniky,“ upřesnil ředitel oddělení Poradenství pro veřejný sektor PwC ČR Karel Půbal.
Podniky přitom považují za nutné vzbudit u mladých zájem o přírodní vědy a techniku již na nižších stupních vzdělávacího systému. „V současné době se už hovoří o tom, že absolventi nebudou mít potřebné dovednosti, ale pouze celkový přehled. Důraz bude kladen na předměty, jako je matematika, fyzika nebo chemie, a firmy si absolventy v potřebné kvalifikaci případně samy dovzdělají,“ uzavřela Palánová s tím, že důležité budou i jazykové znalosti studentů.