
Poslední vzdor hrdinů: Parašutisté se nacistům bránili sedm hodin, kulky si nechali i pro sebe
Stojí Česko na prahu stavební krize? Firmy v oboru se v současné době potýkají s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil, jedná se přitom o absolventy vysokých škol i řemeslníky. A za stávajících podmínek a rychlosti, s jakou toto průmyslové odvětví přichází o pracovníky, bude výrazně hůř, varuje Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Ten chce situaci řešit nejen za pomoci medializace problému, ale také popularizací stavebnictví ve školství. Začít je přitom třeba na všech úrovních — od základních škol až po univerzity. I proto vznikla iniciativa NEXTGEN BUILDERS, která má pomoci k navýšení počtu stavařů.
České stavebnictví je v ohrožení, chybí kvalifikované pracovní síly. Problém se týká především odborných technických profesí, kterých budou do pěti let chybět vyšší desítky tisíc. Vyplývá to z průzkumu Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Oslovení účastníci se s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil potýkají už v současnosti, v blízké budoucnosti ovšem podle nich českému stavebnictví reálně hrozí omezení rozvoje. Jednoduše řečeno: Pokud se nezmění přístup k technickému vzdělávání, nebude mít kdo stavět.
Průměrná hrubá mzda v Česku stoupla v letošním prvním čtvrtletí meziročně o 6,7 procenta na 46 924 korun. Ve srovnání s loňským prvním kvartálem přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 2 943 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,7 procenta, mzda reálně vzrostla o 3,9 procenta. Na 38 385 korun se meziročně zvýšil i medián, tedy střední hodnota mezd. Vyplývá to z údajů, které ve středu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Nejrychleji rostly mzdy v Praze, naopak nejpomaleji v Libereckém kraji.
Flexinovela zákoníku práce přinese už od června hned několik velkých změn. Týkají se například pracovní doby, možného zkrácení výpovědní lhůty nebo snadnějšího návratu do práce pro rodiče s malými dětmi. Další změny umožní práci na letních brigádách už od 14 let. Co všechno se mění?
Víte, kdo nachází v práci největší naplnění, a je proto nejspokojenějším zaměstnancem? Zapomeňte na vysoké platy, prestiž a benefity. Celosvětový výzkum s desítkami tisíc respondentů, který zaštítili estonští vědci, odhalil překvapivého vítěze – kněze a kněžky! Zatímco duchovní vedou žebříčky spokojenosti s přehledem, například pošťáci se ocitli na jejich opačném konci.
Ačkoli kdysi byly lidské zdroje silným zastáncem zaměstnanců, v 80. letech se situace změnila. S uvolněním trhu práce se personalisté zaměřili na neúnavné snižování nákladů. Protože pro zaměstnance bylo těžké dát výpověď, snížily se platy a všechny druhy benefitů. Nyní se však kyvadlo vychýlilo opačným směrem.
Firma Linden ze skupiny Winning Plastics, která vyrábí plastové díly pro automobilový průmysl, do konce roku zavře svůj výrobní závod v Hustopečích na Břeclavsku. Pracuje v něm téměř 200 lidí. Informoval o tom server Novinky.cz na základě informací od zaměstnanců firmy. Starostka Hustopečí Hana Potměšilová (Sdružení nestraníků) uvedla, že jí ukončení provozu potvrdila zaměstnankyně firmy Linden, s jejím vedením starostka v kontaktu nebyla.
Za brigádami pro 14leté si stojím a nechápu, proč tu nebyly již dávno. V pořadu Nový den na CNN Prima NEWS to řekl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). Podle něj dospívajícím může pracovní zkušenost pomoci při další volbě kariérního směřování.
České mzdy se od konce roku 2019 nominálně zvýšily o 27 procent, reálně jsou ale kvůli vysoké inflaci o deset procent nižší. Pokles kupní síly je nejvýraznější ze zemí Evropské unie. Letos se očekává zvýšení reálných mezd o 3,5 až 4,5 procenta, na úroveň před pandemií se tak stále nedostanou.
Tenhle trend je jedním z mála, který jako pracovník v HR rozhodně vidět nechcete. Bohužel se však pro řadu lidí stává normou: Přijít do práce jen na nezbytně nutnou dobu, ukázat svoji přítomnost a rychle odejít. V angličtině se pro tento (nepěkný, ale častý) jev vžil termín „coffee badging“, což by se do češtiny dalo přeložit asi jako „kávičkování“.
Přestože jsou za volanty kamionů nebo autobusů stále vidět převážně muži, logistika i veřejná doprava se postupně otevírají i ženám. V logistických společnostech i dopravních podnicích roste počet těch, které se úspěšně prosazují na pozicích řidiček nebo jako automechaničky. Ačkoliv tato povolání čelí určitým výzvám, jako je náročnost směnného provozu nebo fyzické požadavky, ženy v těchto sektorech dokazují, že mají co nabídnout.
Čtyřicet lidí bez domova a pro každého z nich 100 tisíc korun. Takový byl koncept odvážného sociálního experimentu, který začal v Praze loni v létě. Co se v životech jeho aktérů po osmi měsících změnilo? A mohl by to být způsob, jak snížit počty lidí na ulici?