Podle studie provedené Queen’s Univerzity Belfast má jeden z dvaceti žáků základních škol v Severním Irsku příznaky „dyskalkulie“ – poruchu počítání, která je svým způsobem podobná dyslexii. Informovala o tom agentura DPA.
Zatímco známější dyslexie překáží schopnosti člověka číst, plnohodnotně porozumět slovům a písmenům, dyskalkulie se vyznačuje znesnadněním aritmetických úkonů a práce s čísly.
Jedná se o specifickou poruchu počítání, která se týká spíše ovládání základních početních úkonů, jako jsou sčítání, odčítání, násobení a dělení, než abstraktnějších dovedností z oblasti algebry, geometrie a podobně.
Drtivá většina dyskalkuliků není oficiálně diagnostikována
Vědci v Severním Irsku analyzovali během několika let matematickou výkonost 2421 žáků základních škol a zjistili, že symptomy dyskalkulie má pravděpodobně 112 zkoumaných dětí.
„Ve společnosti je smutně rozšířena představa, že k tomu, abyste byli dobří v matematice, potřebujete speciální nadání a že boj s matematikou je pro řadu lidi normální. To ale není pravda,“ uvedl vedoucí autor studie Dr. Kinga Morsanyi.
Studie navíc vyzdvihuje relativní anonymitu této poruchu. U dyskalkuliků je totž asi stokrát pravděpodobonější, že porucha zůstane skryta, než například u dyslektiků. „Naše studie ukazuje, že téměř ve všech případech dětí, které dyskalkulií trpí, jim porucha nebyla diagnostikována,“ řekl Morsanyi.
Nediagnostikovaná dyskalkulie může v průběhu života vést k dalším problémům
Z účastníků studie, kterým vědci diagnostikovali dyskalkulii, mělo přitom 80 % z nich další poruchy, jako jsou dyslexie nebo poruchy řeči.
„Je důležité o dyskalkulii zvýšit povědomí, protože potíže s počítáním vedou k dalším problémům v budoucím životě,“ doplnil Morsanyi. Těmito nesnázemi mohou být horší podmínky při získávání zaměstnání, zvýšená zdravotní rizika nebo vyšší riziko sklonů ke kriminalitě.