V minulém roce bylo v ČR evidováno přes čtyři tisíce nehod s účastí cyklistů, při nichž bylo lehce zraněno přes tři tisíce osob. Těžká zranění si odnesly bezmála čtyři stovky účastníků a 38 cyklistů na následky nehody zemřelo. Více než třetina však podle výzkumu mohla přežít, kdyby nosila přilbu. Informace přinesl útvar Ministerstva dopravy ČR zabývající se bezpečností silničního provozu – BESIP.
V roce 2018 bylo v České republice zaznamenáno 4 281 nehod s účastí cyklistů. Lehce se zranilo 3 219 lidí, těžce 396 a 38 cyklistů bohužel zemřelo. Počty přitom mohly být nižší, pokud by cyklisti, kterým se přihodí nehoda, měli na hlavě přilbu. Tu totiž nenosilo 79 procent usmrcených, 66 procent těžce a 65 procent lehce zraněných cyklistů. Na místa, kde došlo k usmrcení nebo těžkým zraněním cyklistů, se můžete podívat zde.
Více než třetina usmrcených cyklistů mohla žít
Podle studie zaměřené na používání přileb, v rámci níž bylo v průběhu let 1995 - 2013 analyzováno 119 usmrcených cyklistů, mohla více než třetina postižených žít, kdyby nosila přilbu. Patologové analyzovali, zda přilba mohla nebo nemohla cyklisty v případě, že by ji měli, zachránit.
„Výzkumný projekt prokázal, že 37 procent cyklistů by dopravní nehody přežilo, pokud by použili cyklistické přilby,“ uvedl Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu. „Studie dospěla k závěru, že cyklisté by jednoznačně měli používat cyklistické přilby, měli by si však uvědomit, že ne ve všech situacích je cyklistická přilba sama o sobě ochrání.“
Historicky nejnižší počet mrtvých, těžce zraněných naopak přibylo
Počet úmrtí byl v loňském roce sice historicky nejnižší, ale těžce zraněných naopak meziročně přibylo o 12 procent. Nejvyšší podíl usmrcených a těžce zraněných cyklistů na celkovém počtu evidoval Zlínský kraj, kde zemřeli 4 lidé a 35 bylo těžce zraněno. Od roku 2012 do loňska zemřelo v důsledku nehod na pozemních komunikacích 368 lidí na kolech.
Co se týká požití alkoholu a návykových látek, osoby některou z nich ovlivněné zavinily necelou třetinu všech nehod způsobených nadšenci kol. Při těchto nehodách pak zemřelo 37 procent cyklistů, těžce zraněno bylo 27 procent a lehce 29 procent cyklistů.
Zdroj: BESIP