České automobilky se chytly rostoucího trendu zvyšující se produkce automobilů v Indii. Autoprůmysl zde roste závratným tempem. Odhaduje se, že v následujících osmi letech se produkce téměř ztrojnásobí. A české automobilky Škoda a Tatra Trucks by u toho neměly chybět.
„Očekává se, že do roku 2020 se stane Indie čtvrtým největším producentem automobilů po Číně, Japonsku a USA,“ popisuje Tomáš Rousek z indické kanceláře agentury CzechTrade. Investovat v Indii má v plánu Škoda Auto, a to až milardu eur. Volkswagen navíc pověřil vedení automobilky Škoda, aby stála za strategií pro celý koncern. Odbyt na tamním trhu v loňském roce našlo přes 17 tisíc vozů značky Škoda.
Pro Tatra Trucks je Indie druhým největším trhem. Loni zde podle mluvčího Tatry Andreje Čírteka prodala 367 vozidel. Automobilce se podařilo v posledních dvou letech navýšit výrobu. Na začátku května automobilka získala nového obchodního ředitele. Petra Rouska, který je zároveň předsedou představenstva, nahradil Petr Hendrych.
Hendrychovi kariérní zkušenosti by měly pomoci po povedené stabilizaci společnosti zefektivnit obchodní činnosti. Většina produkce (80 procent) je určena na export. Produkce se v roce 2017 zvýšila o 155 automobilů ve srovnání s rokem 2016. Celková produkce činila 1481 automobilů.
Automobilky nestíhají pokrýt poptávku
Konkrétně indický trh je nyní na vzestupu a podle odborníků by se mohlo stát, že když automobilky nevyužijí současaný boom, můžou svou pozici nadobro ztratit. Problémy by českým automobilkám mohla působit současná situace, kdy nestíhají pokrýt poptávku. Nedostatek lidí na pracovním trhu zabraňuje výrobě dostatečného počtu automobilů. Problémy mají také subdodavatelé automobilek.
Současnost pouze oživuje dřívější dobré obchodní vztahy mezi Českou republikou a Indií. Po druhé světové válce bylo Československo známé dovozem a později i samotnou výrobou strojů značek Zetor a Jawa.