Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potvrdil pokutu 8 336 000 korun pro rezervační portál ubytování Booking.com. Promítne společnost náklady do zvýšení cen? A bude to znamenat zdražení pro klienty?
Předseda Petr Rafaj v prohlášení upřesnil, že důvodem byly zakázané dohody, které zavazovaly hotely a další ubytovatele poskytovat výhodnější podmínky klientům ubytovaným přes Booking.com. "V rámci rozkladového řízení předseda ÚOHS zamítl námitky společnosti Booking.com týkající se vymezení relevantního trhu, prokázání protisoutěžních následků nebo podřazení jednání pod některou ze zákonných výjimek. Spáchaný delikt označil typově za méně závažný, nikoliv však bagatelní, a potvrdil závěry prvostupňového rozhodnutí včetně uložené pokuty," stojí ve zprávě.
Rozhodnutí o pokutě je pravomocné a portál ji musí zaplatit. Jaký dopad bude mít poměrně vysoká pokuta na klienty? Podle ekonoma Lukáše Kovandy jde ÚOHS svým rozhodnutím ve šlépějích obdobných úřadů některých zemí západní Evropy, jako je Francie či Německo, které v uplynulých letech rozhodovaly srovnatelně. „Například ve Francii nemají od roku 2015 platformy typu Booking.com právo vyžadovat po hotelích či jiných zprostředkovatelích ubytování, které chtějí na dané platformě nabízet ubytování, stanovování nejlepších podmínek dostupných na trhu. Praxi, kdy Booking.com podmiňoval umístění nabídky ubytování na svoji platformu nabídnutím nejlepší ceny a obecněji nejlepších podmínek dostupných na trhu, napadly u francouzského antimonopolního úřadu tamní hotelové odbory a také hotelová skupina Accor," řekl pro online TV Prima ekonom Kovanda.
Letošní studie Thomase Larrieaua z ekonomického a statistického výzkumného pracoviště École Polytechnique dospívá k závěru, že úřady vynucené ukončení zmíněné praxe Booking.com a dalších podobných platforem vedlo po roce 2015 ke snížení průměrných nabízených cen ubytování v několika stovkách pařížských hotelů o 3 až 4,5 procenta. Napadnutá a posléze zapovězená praxe Booking.com a dalších platforem totiž v důsledku podvazovala konkurenční boj mezi platformami, takže otevírala cestu k vyšším provizím, a tedy i vyšším konečným cenám. Omezováním konkurence opodstatňuje své rozhodnutí také právě ÚOHS ve zmíněném českém případě.