Absurdně levný benzín? Nad výroky europoslance za TOP 09 kroutí hlavou i zástupci ODS


Europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) rozpoutal svými výroky o dopravě ve veřejném prostoru vášnivou diskusi. Podle něj za ucpanou Prahu mohou zejména ceny pohonných hmot. Zároveň označil za absurdní, že se velká část vlád v Evropě snaží, aby byl benzín co nejlevnější. Za tato prohlášení Niedermayer schytal ostrou kritiku.

„Velká část vlád v Evropě se snaží, aby byl benzín co nejlevnější, což je absurdní. Levný benzín samozřejmě zvýhodňuje spalovací motory proti elektromobilitě,“ prohlásil Niedermayer v nedávném rozhovoru pro web Seznam Zprávy.

ČTĚTE TAKÉ: Emisní povolenky začnou platit až v roce 2028. EU se dohodla na jejich odložení

Europoslanec a člen TOP 09, který je známým podporovatelem zelené politiky Evropské unie, své postoje podrobněji vysvětloval ve svém dalším článku, přičemž už v titulku naznačil, že za kolony v Praze nemůže magistrát, nýbrž ceny pohonných hmot.

Tato argumentace vyvolala poměrně vyhrocenou diskusi uživatelů na síti X. „Pravicový politik, který by zvyšoval daně, více reguloval a zakazoval. Bravo,“ vzkázal ironicky místopředseda Sněmovny Patrik Nacher (ANO). Nad prohlášeními Niedermayera kroutili hlavou i někteří představitelé ODS.

Krutílek: Někteří kolegové jsou odtrženi od reality

„Považuji za naprosto neuvěřitelné, když politik káže lidem o tom, že by měli mít dražší benzín. Vlastně tak chce, aby jim klesla životní úroveň a aby na benzín měli jen bohatí. Ukazuje to, že někteří moji kolegové jsou odtrženi od reality. Podlehli narativu, že nás čeká armageddon, pokud za každou cenu nesnížíme emise na nulu,“ sdělil pro CNN Prima NEWS europoslanec Ondřej Krutílek (ODS).

Ten paradoxně ještě v loňských eurovolbách figuroval společně s Niedermayerem na společné kandidátce koalice Spolu. Toto překvapivé spojení ODS s TOP 09 i na evropské úrovni si kdysi prosadili zejména tehdejší předsedové jednotlivých stran Spolu.

„Jsem zastáncem svobody. Ať si každý zvolí typ mobility, který mu vyhovuje. Ani já jako europoslanec za ODS nejezdím všude autem, ale volím způsob přepravy, který je aktuálně nejefektivnější. Světe, div se – chodím i pěšky, jezdím na kole a z Brna do Prahy mám nejraději vlak. Skutečně udržitelný rozvoj znamená balanc ekologických, ekonomických a sociálních kritérií, ne zákazy a příkazy ve jménu vyššího dobra,“ dodal Krutílek.

Hraba: Zvláštní druh Stockholmského syndromu

Niedermayerova slova o levném benzínu neunikla ani senátorovi Zdeňku Hrabovi, který si obvykle při hodnocení členů TOP 09 nebere servítky, přestože je v horní komoře Parlamentu členem společného klubu ODS a právě TOP 09.

„Pan Niedermayer, kterému se na dopravu skládají občané z celé Evropy, si stěžuje, že doprava je moc levná. Co je to za zvláštní druh Stockholmského syndromu volit politiky, kteří se staví proti růstu životní úrovně obyvatel?“ podivoval se senátor zvolený za ODS.

O poznání smířlivěji věc komentoval europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL): „V dopravní politice i energetice se dlouhodobě vedou různé debaty a je přirozené, že na některé otázky máme rozdílné názory. Za sebe mohu říct, že jakékoli úvahy o tom, že by měl být provoz automobilů záměrně zdražován, nejsou cestou, kterou bych podporoval.“

„Je potřeba hledat rozumnou rovnováhu mezi ochranou životního prostředí, rozvojem moderní dopravy a tím, aby se běžným občanům nezhoršovala kvalita života,“ dodal lidovecký politik pro CNN Prima NEWS.

Niedermayer: Potřebujeme férovější zdanění paliv

Niedermayer kromě jiného upozorňuje, že cena benzínu neroste tak rychle jako inflace. „Když řešíme nekonečné kolony, ptejme se také, proč je u nás ježdění autem reálně levnější než dříve. Benzín a nafta jsou dnes o více než 20 korun na litr levnější, než kdyby kopírovaly inflaci. Jízda autem je stále dostupnější než kdy dřív,“ uvedl člen TOP 09 a bývalý viceguvernér České národní banky.

„V roce 2015 si průměrně vydělávající Pražan mohl koupit 1 022 litrů benzínu. V roce 2020 už 1 488 litrů. Dnes je to 1 782 litrů. Můžeme stavět nové silnice, ale ty samy o sobě problém nevyřeší. Potřebujeme proto i férovější zdanění paliv a rozumná opatření, jako je regulace vjezdu do center,“ doplnil.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ostrý vzkaz Václava Klause. Musíme být jako Orbán. Vláda se nemá bát přímého střetu s EU