Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů (APNÚ) zareagovala na konec takzvaného covidového úvěrového moratoria, které většině klientů vyprší v listopadu. Mnozí totiž využili zákonného šestiměsíčního odkladu splátek kvůli první vlně pandemie, ale nyní, když možnost nesplácet končí, jsou na tom stejně, ne-li hůře než před pandemií. Asociace jim proto umožní splácení dluhu rozložit.
„I z průzkumu, který jsme si nechali vypracovat, vyplynulo, že bychom trváním na splátkových podmínkách poslali mnoho lidí do závažných finančních problémů, možná i do exekucí. Není naším cílem ničit klientům životy, chceme najít řešení tak, aby bylo přijatelné pro obě strany,“ zdůvodnil krok na dotaz CNN Prima NEWS výkonný ředitel asociace Aleš Janků.
„Pravidla jsme konzultovali s organizacemi, jako je Člověk v tísni nebo Poradna při finanční tísni, a také s předsedou sněmovního podvýboru pro ochranu spotřebitele Patrikem Nacherem (ANO),“ upřesnil Aleš Janků.
U jednorázově splatných půjček nad pět tisíc korun tedy společnosti sdružené v asociaci umožní rozložit splácení dlužné částky nejméně do pěti měsíčních splátek, a to bez navýšení. Podmínkou je zaplacení alespoň 20 procent dlužné částky.
U půjček s pravidelnými splátkami nabídnou v odůvodněných případech, jako je například ztráta příjmů dlužníka nebo člena domácnosti, rozložení pravidelných splátek na delší období, opět bez navýšení.
„Pokud dlužník nespadá ani do jedné ze jmenovaných situací, nabídneme individuální splátkový kalendář,“ slibuje za asociaci ředitel Janků s tím, že tato nová pravidla jsou závazná pro všechny členské firmy asociace. Vztahují se na dlužníky – fyzické osoby nepodnikatele i podnikatele.
Moratoria využil každý desátý klient
Průzkum ukázal, že do potíží se splácením se po konci zákonného moratoria pravděpodobně dostane více než polovina z těch, kteří potřebovali odložit splátky, jak umožňoval zákon. Udělal to každý desátý dlužník členských firem asociace, což je bezmála 5 000 lidí. Z nich více než 55 procent může mít po konci moratoria problémy své závazky splácet, dvě procenta dotázaných už rovnou deklarovala budoucí potíže.
Jako možné řešení po skončení úvěrového moratoria v listopadu letošního roku vidí více než polovina (53,4 procenta) dotázaných individuální a vstřícné řešení splátek u věřitele. Necelá třetina (31 procent) respondentů by už žádné další opatření nenastavovala s tím, že šest měsíců byla dostatečně dlouhá doba.
Jen asi 15 procent dotázaných by ocenilo další pomoc od státu pro nejvíce postižené skupiny pandemií, přičemž častěji takto odpovídala generace do 35 let. V případě respondentů, kteří využili odkladu splátek, by pomoc od státu jako alternativu dalšího řešení uvítala téměř čtvrtina (23 procent) dotázaných, což je o osm procentních bodů více než u běžné populace.
Vstřícní nebudou všichni, záleží na poskytovateli úvěru
Také banky jsou většinou připraveny potíže svých klientů se splácením řešit individuálně a najít pro ně řešení ‚na míru'. Česká leasingová a finanční asociace (ČLFA), která sdružuje více úvěrových firem, se ale k iniciativě asociace nebankovních poskytovatelů nepřidala.
„Nemůžeme formovat obchodní strategii svých členů, je to dáno rámcem vymezeným stanovami, ale i platnou legislativou,“ uvedl generální tajemník asociace Jaroslav Krutilek a dodal, že od počátku koronavirové krize přistupují všechny členské společnosti ČLFA k zákazníkům velmi vstřícně.
„Možnost odložit si splátky svého úvěru využilo pouze 13 procent všech bankovních klientů. Banky chování svých klientů pečlivě sledují a vyhodnocují. Ukazuje se, že většina z nich se již vrací do pravidelného režimu splácení. Proto jsme toho názoru, že další plošný odklad splátek není v tuto chvíli potřebný,“ sdělila ČLFA.