AI poškozuje vydavatele: SPIR hlásí propady návštěvnosti u kategorií servisního a zájmového obsahu
Některé modely odmítly příkaz k vypnutí a hledaly způsoby, jak ho obejít. Zdroj: iStock
Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) upozorňuje na výrazný pokles návštěvnosti českých webů z internetových vyhledávačů, které patří k hlavním zdrojům čtenářů. Tradiční model – zadat dotaz a prokliknout se na web s odpovědí – narušil nástup umělé inteligence (AI), kdy uživatelé stále častěji získávají informace přímo v AI nástrojích. Situaci dále zhoršilo zavedení AI generovaných odpovědí ve vyhledávání Google (AI Overviews), které poskytují shrnutí přímo na stránce výsledků a nahrazují návštěvu zdrojových webů. Podle analýzy dat NetMonitoru tato změna vede k prudkým poklesům pageviews napříč obsahem. SPIR proto zvažuje podání podnětu k národnímu regulátorovi pro možné porušení povinností podle evropského nařízení DSA.
„Byznys model online médií stojí na tom, že uživatel na web přijde. Pokud však platformy nahrazují návštěvu zdrojových webů vlastními AI odpověďmi, dochází k přenesení hodnoty od médií k technologickým firmám. Dalším, neméně důležitým aspektem, je využívání obsahu vydavatelů bez odpovídající náhrady, což dále prohlubuje narušení ekonomického modelu a ohrožuje financování kvalitního obsahu,“ uvedl Michal Hanák, předseda předsednictva SPIR.
Z analýzy SPIR vyplývá, že nejvýraznější propady zaznamenaly obsahové kategorie s vysokým podílem servisního či zájmového obsahu, kde uživatelé často vyhledávají rychlé odpovědi či doporučení. Významné ztráty v počtu zobrazených stránek od návštěvníků přicházejících z Google vyhledávání vykazují především weby v obsahové kategorii Společenské magazíny (-74 % meziročně, což odpovídá průměrně -6,2 % za měsíc, po zavedení AI Overviews průměrně -16,3 % za měsíc), v kategorii Auto-moto - prodej (-42 % meziročně, což odpovídá průměrně -3,5 % za měsíc, po zavedení AI Overviews průměrně -4,8 % za měsíc) a v kategorii Sport (-37 % meziročně, což odpovídá průměrně -3,1 % za měsíc, po zavedení AI Overviews průměrně -16,0 % za měsíc). Negativní dopady AI a AI Overviews se týkají i většiny dalších obsahových kategorií, jak ukazuje tabulka č.1. Téměř u všech obsahových kategoriích se průměrné tempo poklesu příchozích pageviews z vyhledávání Google letos po zavedení AI overviews zrychlilo.
Tabulka č.1: Změny v počtu zobrazených stránek (pageviews) od návštěvníků přicházejících z Google vyhledávání :
Změny v počtu zobrazených stránek (pageviews) od návštěvníků přicházejících z Google vyhledávání Zdroj: Sdružení pro internetový rozvoj
Specifická situace panuje u zpravodajských webů, které — pravděpodobně v důsledku vypnutí rozšířených snippetů na českém trhu v roce 2023 — nejsou Googlem zobrazovány přímo v odpovědích na stránce výsledků vyhledávání. Uživatel tak musí přejít přímo na web vydavatele. „Tato situace činí zpravodajské kategorie dočasně méně zranitelné vůči nástupu AI Overviews a dalších AI odpovědí, než je tomu u kategorií se servisním obsahem. Otázkou ovšem je, kdy bude zasaženo i zpravodajství,“ komentoval situaci Michal Hanák, předseda předsednictva SPIR.
Celkově je na způsobu konzumace online obsahu i na poklesu návštěvnosti primárních obsahových webů patrná za poslední rok zásadní změna. Uživatelé se čím dál častěji spokojí se shrnutím přímo na stránce výsledků, což snižuje potřebu přecházet na stránky vydavatelů. Dopad je nejvýraznější v tématech, kde AI dokáže snadno sestavit odpověď, tedy v oblastech jako technologie, hobby, auto–moto servis, lifestyle, recepty či volnočasový obsah.
SPIR nyní zvažuje postup podání vůči národnímu regulátorovi na posouzení porušování Digital Services Act (DSA) spočívající v tom, že Google při zavádění AI Overviews porušil povinnosti velmi velkého online vyhledavače (VLOSE). Podle obdobného podnětu německých vydavatelů Google před spuštěním služby neprovedl řádnou analýzu rizik podle článku 34 DSA, nepřijal odpovídající opatření ke zmírnění těchto rizik dle článku 35 a zároveň nezajistil požadovanou transparentnost doporučovacích a generativních systémů podle článku 27. Asociace německých vydavatelů upozorňují, a na datech za německý trh dokládají, že AI Overviews fungují jako „traffic killer“, výrazně snižují viditelnost vydavatelského obsahu a mohou ohrozit pluralitu médií a svobodu informací podle článku 11 Listiny základních práv EU. SPIR proto zvažuje využít obdobný postup i v českém prostředí.