Bezmála po pěti letech výroby se na český trh začíná konečně oficiálně dovážet novodobá reinkarnace legendárního francouzského kupé Alpine A110. Pekelně rychlá rarita s motorem za sedadly dává řidiči víc radosti než mnohem dražší auta. Škoda, že s námi už asi nepobude moc dlouho.
Pozdě, ale přece. Asi tak by se dala hodnotit notně opožděná premiéra znovuobnovené francouzské značky Alpine na českém trhu. Továrnu vyrábějící mrštná sportovní kupátka založil v 50. letech závodník Jean Rédelé a výraz Alpine měl symbolizovat schopnost jeho aut s požitkem zdolávat náročné zatáčkovité tratě v drsných podmínkách.
Bezesporu nejslavnějším typem malé automobilky od počátků technicky spřízněnou s vozy Renault byl model A110, z něhož designově vychází právě současný vůz. A110 dosáhla v 60. a 70. letech velkého množství úspěchů na rallyových tratích a hlubokou stopu zanechala i v Československu, kde s ní celou první polovinu 70. let deptal škodovky Vladimír Hubáček. Brány původní automobilky se uzavřely v roce 1995 po ukončení výroby typu A610. Výrobní závod v Dieppe přivítal první novodobé A110 v roce 2017, tentokrát už plně v režii Renaultu.
A110 se prodává ve třech verzích (A110, GT a S) s výkonem 252 - 300 koní. Při hmotnosti kolem 1 100 kg je to požehnaná porce síly. Zdroj: Se svolením společnosti Renault
Rychlost je relativní
Legendární konstruktér vozů Lotus Colin Chapman vždy říkával, že se silným vozem sice budete rychlí na rovině, v zatáčkách vám však lehounké auto se slabším motorem ukáže suverénně záda. Svatá pravda. Zážitek z rychlé jízdy totiž není jen o koňských silách, ale především o adrenalinovém pocitu a bezprostředním vnímání mechaniky a dynamiky jízdy – a ty vám sebesilnější auto s hmotností dvě tuny prostě nedá. Ideální řešení? Malé mrštné auto se silným motorem.
Že se příslušný recept jmenuje Alpine A110 asi tak nějak tušíte od začátku. Jistě, koupit se dají i takové exotiky jako právě vozy Lotus, Ariel či Caterham, to ale rozhodně nejsou vozidla, se kterými byste chtěli jezdit do práce, na malý nákup nebo na dovolenou. S Alpine tohle všechno jde a ještě k tomu rozdává spoustu řidičské radosti skoro nepřetržitě.
Rozložení hmotnosti 55:45 ve prospěch zadní osy je u vozu s motorem před zadní nápravou znamenitý počin. Výsledkem je přísně neutrální chování v zatáčkách s lehkou nedotáčivostí na vjezdu a mírným náznakem přetočení na výjezdu. Zdroj: Se svolením společnosti Renault
Střelba ostrými
Zatímco u originální A110 se při hmotnosti kolem 600 kg objem motorů pohyboval od 956 do 1 647 cm³ a výkon se postupně zvýšil až na 130 koní, současná generace pracuje s motorem o objemu 1,8 litru a výkonem až 300 koní. Záleží na zvoleném provedení, auto každopádně váží skoro dvojnásobných a přesto velmi nízkých 1 100 kg.
Na výběr je mezi základním A110, luxusnějším GT nebo vrcholně sportovním S. První zmiňovaná verze poskytuje 185 kW (252 koní) a 320 N.m, dvě zbylé shodně 221 kW (300 koní) a 340 N.m. Tomu pochopitelně odpovídají také údaje týkající se dynamiky. Základní varianta A110 zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,5 sekundy, výkonnější GT a S o tři desetiny rychleji. Maximální rychlost činí u A110 i GT 250 km/h, jen nejostřejší verze může pokračovat až do 260, respektive 275 km/h s volitelnou soupravou „Kit Aéro“.
Všechny varianty jsou konstruovány s pohonem zadních kol a automatickou dvouspojkovou převodovkou se sedmi stupni. Motor uložený před zadní nápravou dává řidiči pocítit zážitek z úplně jiné dimenze. V zádech totiž cítíte každičké mechanické cvaknutí, vibraci či šum. Učiněnou slastí je i zvuková nirvána krátkým a efektně naladěným výfukovým systémem s aktivní klapkou (u verze GT a S).
V kabině stojí za zmínku především vynikající sedačky Sabelt. Laciné plasty a nevalné zpracování chloubou nejsou. Ale koho to u tohoto auta zajímá? Zdroj: Se svolením společnosti Renault
Chování pohonné jednotky i dalších řídicích komponentů lze upravit pomocí volby jízdních režimů Normal, Sport a Track. Ve dvou posledních módech auto okamžitě reaguje na plynový pedál. Při plné akceleraci poskytuje Alpine nevídanou, ale snadno dávkovatelnou dynamiku, která neslábne ani ve vysokých rychlostech – ostatně plný točivý moment je pod plynem od 2 300 otáček, takřka k hranici maximálního výkonu.
Chirurgicky přesně pracuje v tomto režimu i sedmistupňová automatická převodovka, která sází jeden kvalt za druhým. Ve výchozím nastavení je s Alpine A110 naopak možné jezdit poměrně kultivovaně a hlavně úsporně. V kombinovaném provozu okolo 7 l/100 km. Jízdní vlastnosti se odvíjí od zvolené verze. Všechny verze dostaly do vínku sportovní a ryze pro Alpine vyvinutý podvozek s předním i zadním zavěšením s dvojitými lichoběžníky a brzdami Brembo. Testované vrcholné „eSko“ stojí na ještě o 50 % tužších pružinách a o 100 % pevnějších dutých stabilizátorech. Zároveň disponuje většími brzdovými kotouči a o 4 milimetry nižší karoserií.
Alpine A110 se vyrábí už od roku 2017, do ČR však přichází až nyní. Na jak dlouho? Zdroj: Se svolením společnosti Renault
Bestie v sametu
Krotit nejostřejší provedení na uzavřených klikatých silničkách v podhůří Krkonoš je sen každého automobilového nadšence. Spojení tvrdého podvozku, přesného řízení, motoru uprostřed a velmi nízkého posedu za volantem dává řidiči možnost přesně číst povrch vozovky a chování auta. Manipulace s ním není vždy jednoduchá. Někdy se přetáčí zadní, jindy přední náprava a všechno je ještě zpestřené citlivostí na druh přejížděného povrchu. Celkový požitek a hravost jsou ale výjimečné. Chce to jen zapomenout na strach, dobře najet zatáčku, ani pomalu ani příliš rychle, a pak už jen držet plyn a řídit jím celý zbytek trajektorie.
Ano, takovéto euforické zážitky z dobře odjeté práce vám nedá ani nabušené Audi, ani BMW, ba ani některá Ferrari a Porsche. Velmi jsem při tomto svezení vzpomínal na famózní a už zmiňovanou Alfu Romeo 4C. Svým způsobem ještě brutálnější stroj bez posilovače řízení, váhou pod tunu a s pekelně vzteklým motorem, se kterým se skvěle jezdilo. Rychle do zatáček nebo do kopce. S Alpine se ale dá žít a se svými 185 cm se do ní i docela příjemně vejdu, útulné je to správné slovo – na rozdíl od původní A110, kde i 170 cm bylo moc.
Kokpit vypadá efektně, ale příliš kvality v něm nehledejte. Volant, sedačky a pedály však ladí optimálně. Zdroj: Se svolením společnosti Renault
V interiéru stojí za zmínku především vynikající skořepiny Sabelt, mnoho ostatního za řeč nestojí. Byť se některé materiály tváří hodnotně, detaily jako odlupující se lak v záhybech dveřního čalounění Alpine nesluší. To je ale úplně jedno. Podstatné je, že trojúhelník sedadlo – volant – pedály ladí dokonale a vy jste vládcem jeho středu.
Levný supersport, který tu nebude dlouho
Přijde vám přinejmenším 1,5 milionu za nepraktické malé auto hodně? Asi ano. Ale poměr požitku z řízení k ceně dělá z Alpine rázem nejlevnější supersport na trhu, který je současně jedním z nejlepších, ne-li úplně. Vůz je už u nás možné zakoupit, a to v prvním oficiálním dealerství značky v Praze Průhonicích. Působení automobilky na českém trhu se bude odvíjet od poptávky.
Každopádně do budoucna jsou plánované hned tři novinky značky Alpine, jenže už jen elektrické. Při obvyklém výrobním cyklu 6–7 let u dnešních aut si každý spočítá, že jediné pravé Alpine už vlastně moc času nezbývá a zakrátko se stane spíš vyhledávaným youngtimerem. Svou mimořádně povedenou osobností navazující na nejlepší tradice každopádně zajistila budoucí prémiové značky Renaultu ideální startovní čáru. Alpine se tedy časem zařadí po bok značek jako DS či Cupra a na A110 se bude nostalgicky jen vzpomínat. Ale to je život.