Aktuální žebříček spolehlivosti motorů britské pojišťovny Warranty Direct opět vyvrací mýty o tom, kdo vyrábí spolehlivé a kdo problémové motory. Popírá zaručené pravdy o dokonalosti japonské a německé techniky nespolehlivosti francouzských či italské motorů. Zažité stereotypy zjevně neplatí.
Warranty Direct má díky těsnému sepjetí s praxí mnohem relevantnější data, než jaká poskytují například statistiky spolehlivosti TÜV Report nebo J.D. Power. Potřebuje totiž vědět, podle čeho má určovat výši pojistného. Majitelé vozidel u ní mohou uzavřít pojistnou smlouvu na nečekané poruchy u aut, která nemají najeto více než 160 tisíc kilometrů. Pojištění kryje nájezd až do 210 tisíc kilometrů.
Statistika poruchovosti ukázala, že moderní auto řidiče vypeče stejně jako staré. Proč?
Nové auto má sice tovární záruku, ta však nemá nic společného s tím, zda spolehlivě dojedete z bodu A do bodu B. Statistika německého autoklubu ADAC hovoří jasnou řečí. Dokonce ani elektromobily nejsou zárukou, že nezůstanete bezmocně stát u krajnice.
Hrubá mechanika
Průměr ujetých kilometrů pojištěných aut je necelých 80 tisíc kilometrů. Aby byly výsledky objektivní, ve statistice spolehlivosti uvádí Warranty Direct jen modely a značky, u kterých pojistila minimálně padesát kusů. V letošní statistice figuruje celkem čtyřicet značek, chybí jen málo frekventované supersporty jako Ferrari či Lamborghini. Připomeňme, že auta prodávaná ve Velké Británii se až na detaily neliší od těch kontinentálních.
Statistika se netýká celkové spolehlivosti vozidel, ale jen poruchovosti jejich motorů, a to pouze jejich mechanických částí. Spadají sem tedy bloky motoru, hlavy válců, rozvody, klikový mechanismus, chladiče či turbodmychadla.
26. příčka ze 40 není dobrou vizitkou pro koncernové motory TDI a tedy ani pro českou Škodu. Zdroj: Bart Běhal
26. příčka ze 40 není dobrou vizitkou pro koncernové motory TDI a tedy ani pro českou Škodu. Zdroj: Bart Běhal
Nečekaný premiant
Statistika v prvé řadě boří mýty o tom, že francouzské, italské nebo dokonce britské automobilky vyrábějí špatné a poruchové motory. Nebo že Japonci a Němci jsou nejlepší. Na špičce se totiž umístil Renault. Možná nevyrábí nejspolehlivější auta, což dokladují data z TÜV Reportu, ale motory rozhodně ano. Jejich index poruchovosti činí pouze 10,26 %. A i na dalších příčkách najdeme značky, které v řidičích obvykle velkou důvěru nevzbuzují.
„Nezničitelné“ ojetiny: Tato auta najezdila nejvíce kilometrů ze všech
Logika věci velí, že větší a dražší auta najezdí zpravidla více kilometrů v dobré kondici než jejich mladší soukmenovci. Nemusí to ale platit vždy a všude. Síť německých technických kontrol TÜV ve svých početných statistikách eviduje mimo jiné kilometrové rekordmany mezi ojetými auty.
Koncernový propadák
Až poté se objevují výrobci, u nichž kvalitu očekáváme. Skvělé motory má tedy i Volvo, Lexus, Nissan (používá motory Renault) a Suzuki. Japonci se tedy zcela neztratili, přestože takovou Toyotu (14.) najdeme až za Fiatem. Nepochlapila se ani Mazda (21.), Honda (23.) a už vůbec ne Mitsubishi (33.), které skončila téměř na konci žebříčku. A kde jsou německé značky? Tu nejlepší (Mercedes-Benz) najdeme až na 15. příčce. Porsche, jinak synonymum kvality, skončilo až na 22. místě, hluboko za Fiatem. Z koncernu VW je na tom nejlépe Škoda, jenže až na pozici s číslem 25. Stále je na tom však lépe než VW (30.), Seat (38.) a zejména Audi (39.), za kterým následuje už jen Daihatsu (40).
Koncernové modely zjevně doplácejí na starší problémové motory TSI. BMW ale podle Warranty direct také nemá co slavit. Spíše naopak, skončilo na 36. příčce, mezi úplně nejhoršími. Takže prémiové neznamená také kvalitní. Možná jde o daň za složitou technologii, s níž přicházejí prémiové značky jako první. To by se ale musel v poslední čtvrtině nacházet i Lexus, jenže ten s kvalitou problémy nemá.
Pro přehlednost dodejme, že index poruchovosti vyjadřuje pravděpodobnost, s jakou budete mít u dané značky problém s motorem. Čím je procento nižší, tím je pozice značky v žebříčku vyšší, tím kvalitnější motory vyrábí a tím menší je riziko, že se stanete obětí nákladných oprav. A pozor, řeč je samozřejmě jen o spalovacích motorech.
Poruchovost motorů ojetých aut podle značek
Pořadí | Výrobce | Index spolehlivosti v % |
---|---|---|
1. | Renault | 10,26 |
2. | Chrysler | 10,28 |
3.–4. | Chevrolet | 11,11 |
3.–4. | Aston Martin | 11,11 |
5. | SsangYong | 11,76 |
6. | Bentley | 12,6 |
7. | Maserati | 12,20 |
8. | Volvo | 12,97 |
9. | Lexus | 13,42 |
10. | Nissan | 13,47 |
11. | Suzuki | 13,81 |
12. | Land Rover | 13,92 |
13. | Fiat | 13,95 |
14. | Toyota | 14,85 |
15. | Mercedes-Benz | 15,16 |
16. | Hyundai | 15,36 |
17. | Jeep | 15,39 |
18. | Citroën | 16,33 |
19. | Alfa Romeo | 16,39 |
20. | Mazda | 16,82 |
21. | Smart | 17,37 |
22. | Porsche | 17,55 |
23. | Honda | 17,80 |
24. | Ford | 18,23 |
25. | Škoda | 19,80 |
26. | Peugeot | 19,42 |
27. | MG | 19,57 |
28. | Saab | 20,89 |
29. | Opel | 21,54 |
30. | Volkswagen | 22,66 |
31. | Kia | 22,69 |
32. | Subaru | 23,19 |
33. | Mitsubishi | 23,51 |
34. | Rover | 24,24 |
35. | Jaguar | 24,27 |
36. | BMW | 24,46 |
37. | MINI | 25,39 |
38. | Seat | 27,25 |
39. | Audi | 30,21 |
40. | Daihatsu | 33,33 |
zdroj: Warranty direct |