Co lidé od výbavy svého auta očekávají? Právě na to se ptá každoroční anketa Future Attribute Demand Study, ze které vyplývá, že lidé chtějí zjevně něco úplně jiného, než jim automobilky nutí.
Automobilky se předhánějí, která nabídne zákazníkům futurističtější funkci, a už nezáleží na tom, zda je užitečná, nebo ne. Většina zákazníků ale o ony pokrokové systémy vůbec nestojí, nemají však možnost volby. V popředí zákaznického zájmu jsou naopak ryze praktické prvky jako vyhřívaná sedadla či parkovací senzory. Američané v průzkumu oslovili 90 tisíc motoristů, kteří si v loňském roce koupili auto, a zeptali se jich, které výbavové prvky by jejich vůz měl obsahovat a které v něm odmítají. Respondenti současně dostali seznam přibližně sta položek, ze kterého vybírali žádané a nežádoucí prvky.
Jen žádné zbytečnosti
Navzdory úporným snahám automobilek i úřadů se ukazuje, že lidé preferují jednoduché prvky, které jim usnadňují každodenní ježdění. V čele žebříčku se umístila vyhřívaná sedadla, následovaná detekcí vozidel v mrtvém úhlu a parkovacími senzory. Dále se mezi nejžádanější funkce dostaly pohon všech kol, udržování v jízdním pruhu, možnost propojení infotainmentu s mobilním telefonem, elektricky ovládané sedadlo spolujezdce, LED světla, ventilovaná sedadla a paměťová funkce nastavení sedadla řidiče.
Jak je vidět, jde o směs praktických, bezpečnostních a komfortních prvků, které se vyznačují jednoduchým ovládáním a investice do nich nedosahuje závratných výšin. Na druhé straně, seznam prvků, které motoristé nejvíce odmítají, je přesně opačný.
Autonomní řízení se brzy stane samozřejmostí, polofunkční mezifáze ale řidiče spíš otravuje. Zdroj: AP
Choulostivá data
Nejvíce lidí mělo v průzkumu problém s autonomním řízením a funkcí concierge, která dokáže objednat různé služby přes internetové připojení. Za nimi následují head-up displej s rozšířenou virtuální realitou, umělý zvuk motoru, nakupování přes multimediální systém, využívání biometrických údajů a ovládání gesty.
Nová technika nám často usnadňuje život, zároveň ale může panovat také strach z nepoznaného a obava o ztrátu soukromí. Vždyť používáním biometrických údajů a nakupováním přes internet v autě o sobě prozrazujeme téměř vše.
Pořadí nejžádanějších prvků výbavy podle AutoPacific
Pořadí | Druh výbavy | Oblíbenost (%) |
---|---|---|
1. | Vyhřívaná sedadla | 66 |
2. | Detekce mrtvého úhlu | 60 |
3. | Parkovací senzory | 55 |
4. | Pohon všech kol | 54 |
5. | Udržování v jízdním pruhu | 54 |
6. | Připojení mobilního telefonu | 52 |
7. | Elektricky ovládané sedadlo | 51 |
8. | LED světla | 51 |
9. | Ventilovaná sedadla | 49 |
10. | Háčky v kufru | 47 |
zdroj: AutoPacific
Nejméně žádaná výbava podle AutoPacific
Pořadí | Druh výbavy | Nepotřebnost (%) |
---|---|---|
1. | Autonomní řízení | 93 |
2. | Concierge servis | 93 |
3. | Ovládání gesty | 91 |
4. | Používání biometrických prvků | 91 |
5. | Umělý zvuk motoru | 88 |
zdroj: AutoPacific |