Americký technologický koncern Apple opět odložil uvedení vlastního elektromobilu, který je v médiích nazýván Apple Car. Podle agentury Bloomberg je vydání vozu nyní naplánováno na rok 2026, přičemž cena by měla činit přibližně 2,3 milionu korun.
Interně se projekt elektromobilu od Applu jmenuje Titan a běží už od roku 2014. Původní myšlenka dát vozu plného autopilota a odstranit tradiční ovládací prvky z kabiny byla ale již opuštěna, uvádí agentura Bloomberg. Apple Car tedy dostane běžný volant a pedály, zákazníci se navíc budou muset smířit s absencí plně autonomního řízení, čímž auto ztratí velkou část své původně plánované konkurenční výhody.
Blíže standardům
Ve městě nebo za špatných povětrnostních podmínek bude muset řidič ovládat auto samostatně. Apple tak upřednostnil dřívější uvedení už beztak dost opožděného auta před dopracováním původního záměru.
Autonomní jízdu by ale vůz měl na začátku nabídnout alespoň na dálnicích. Při takové jízdě se může posádka věnovat volnočasovým činnostem, jako je sledování filmů nebo hraní her. Jakmile se bude vůz blížit do obce, s dostatečným předstihem řidiče na nutnost převzetí kontroly upozorní. Nejspíše i kvůli absenci autopilota chce automobilka snížit původně zamýšlenou cenu 120 tisíc dolarů těsně pod hranici 100 tisíc dolarů, tedy zhruba 2,3 milionu korun.
Podle webu elektrickevozy.cz má čip, který se bude starat o chod Apple Car, pocházet z vlastní výroby. Je tomu již nějaký pátek, kdy Apple přestal odebírat čipy od konkurence a začal si budovat vlastní řadu. Apple Silicon, jak se novému čipu říká, má mít výpočetní schopnosti čtyř nejvýkonnějších počítačů řady Mac. V tomto směru by měla mít společnost téměř hotovo a brzy začne vyrábět produkční verzi.
Technika od Tesly nebo Lamborghini
Z designového hlediska prý nemají vývojáři stále jasno. Aby se podařilo stihnout cílový rok, měli by mít vývojáři tuto stěžejní fázi dokončenou během příštího roku. Ucelené spektrum funkcí by chtěli stihnout do konce roku 2024 tak, aby v následujícím roce mohlo proběhnout kompletní a řádné testování. Vůz nabídne více tradiční uspořádání interiéru. Původně byl totiž zamýšlen salónní model po vzoru limuzín, ve kterém sedí pasažéři čelem k sobě.
„Apple otevřeně přiznává, že si nechce vyvíjet vlastní platformu, a proto hledá partnera, který by podvozek vozu dodával,“ píše server elektrickevozy.cz. Na voze nyní pracuje mnoho expertů z odvětví, včetně vedoucích inženýrů z Tesly, Porsche nebo Lamborghini. Znalostí pro tvorbu vlastního podvozku by tedy měli mít dostatek.