Švýcarsko se obává zimních výpadků elektrické sítě. Nedostatku energie chce předcházet radikálními úspornými opatřeními včetně omezení jízd elektrických vozidel, respektive jejich nabíjení. Podle magazínu Focus jde o vážnou hrozbu pro stávající i potenciální majitele elektromobilů.
Švýcarsko má díky vodní energii jednu z nejvíce zelených elektřin v Evropě. Nyní se ale alpská republika bojí blackoutu. „V zimě dováží velké množství elektřiny. V roce 2021 to bylo 5,7 miliardy kilowatthodin, které pocházely hlavně z Francie a Německa,“ uvádí technický portál „Golem“ . Jinými slovy: Nebýt francouzských jaderných elektráren nebo občasného německého přebytku větrné energie, ve Švýcarsku by v zimě pravděpodobně zhasla světla.
Spotřeba elektromobilů v mrazu závratně roste až o 70 procent. Může za to topení
Největším nepřítelem elektromobilů je zima. Alespoň to vyplývá z nejnovějšího měření provozních vlastností elektromobilů nezávislou evropskou agenturou Green NCAP. Na příkladu Tesly 3, Renaultu Mégane E-Tech a čínského Nia eT7 odborníci poukázali na velký rozdíl ve spotřebě elektrických vozů při provozu v teplé a studené části roku.
Elektřina v ohrožení
V současné situaci jsou ale i substituční dodávky od sousedů v ohrožení. Jaderné elektrárny ve Francii procházejí rozsáhlými opravami a mají časté výpadky, velký růst cen zemního plynu zase znamená, že ani Německo nemá elektrické energie nazbyt. Švýcaři se proto chystají přistoupit k relativně drastickým opatřením.
V případě potřeby, respektive nedostatku elektřiny v rozvodné síti, plánuje omezit provoz zbytných zařízení s velkým odběrem proudu, jako jsou sauny, vířivky, parní lázně a také elektromobily. Podle návrhu Švýcarské konfederace z 23. listopadu se počítá například i se zákazem provozu praček v režimu nad 40 stupňů Celsia, ledničky zase nesmí být chlazeny pod šest stupňů.
Bič na elektromobily
Opravdu těžké to ale budou mít řidiči elektromobilů. V případě výpadku proudu by se jich týkal absolutní zákaz jízdy, zatímco ostatní motoristé by byli postiženi pouze snížením povolené rychlosti na dálnici na 100 km/h. V návrh nařízení se vysloveně píše: „Soukromé používání elektromobilů je povoleno pouze pro nezbytně nutné cesty, například výkon povolání, nákupy, návštěva lékaře, účast na náboženských akcích, účast na soudních jednáních."
ČEZ ke konci roku vypoví smlouvy majitelům elektromobilů. Čeká je změna
Český elektrárenský gigant mění způsob účtování registrovaným zákazníkům nabíjejícím své elektromobily. Podle webu autosalon.tv společnost ČEZ aktuálně rozeslala svým registrovaným zákazníkům, kteří využívali nabíjecí stanice, výpověď stávající smlouvy.
Podle magazínu Focus by se takový zákaz v případě jeho aplikace ve Švýcarsku dotkl asi 110 tisíc řidičů, což by samozřejmě naprosto fatální pro přechod na elektromobilitu, která se ve Švýcarsku podobně jako v zemích EU direktivně politicky prosazuje.
V Česku zatím klid
Česko podle vyjádření ministerstva dopravy zatím podobné restrikce ani výhledově neplánuje, klid vládne také u energetických společností. „Česká republika má jak přenosovou, tak zejména distribuční síť jako celek dostatečně robustní. Poradí si bez problémů s dodávkou takových objemů elektřiny, kterou by potřebovaly elektromobily v počtech uvedených například v Národním akčním plánu čisté mobility. Jen pro představu: Průměrná spotřeba 250 až 500 tisíc elektromobilů vychází zhruba na úrovni 0,78 až 1,56 TWh/rok. Pro srovnání – produkce jaderné elektrárny Temelín činila loni 15,76 TWh,“ říká tiskový mluvčí společnosti ČEZ Martin Schreier.
„Disponujeme technologiemi, které nám pomáhají stabilizovat celou naši síť i v době nenadálých špiček. Je ale důležité dodat, že jakoukoli změnu způsobu spotřeby, například instalaci domácí dobíjecí stanice pro elektromobily nebo náhradu plynového kotle za tepelné čerpadlo a podobně, je zákazník povinen konzultovat se svým distributorem elektrické energie,“ upozorňuje Roman Šperňák z firmy e.on, jednoho z provozovatelů sítí nabíječek elektromobilů.