reklama

Apple oživil plány na vlastní auto. Shání nové lidi, kteří by ho postavili

Už za pět let by na silnice mohlo vyjet auto se znakem technologické společnosti Apple na přídi. Fakt, že firma oživila své staré plány na elektromobil s možností jízdy bez řidiče, navíc dosvědčil i Hyundai, který první pokus Applu o jednání o možné spolupráci neopatrně odkryl.

reklama

Apple chystá vývoj vlastního vozu a není to poprvé. Taková zpráva se objevila krátce před Vánoci, tento pátek ale dostala na vážnosti. Podle korejského deníku The Korea Economic Daily automobilka Hyundai potvrdila, že ji Apple oslovil s nabídkou spolupráce na vývoji autonomního elektromobilu. Firma ale záhy své vyjádření upravila s tím, že ji oslovilo více společností a jméno kalifornského technologického giganta vypustila. Podle odborníků možná proto, že Apple své spolupráce obezřetně tají. Hyundai mezitím vystřelily akcie o 19,4 procenta nahoru.

Apple hovořil o stavbě vlastního vozu už v roce 2014, připravil si celé vývojové oddělení, aby značnou část jeho zaměstnanců zase po dvou letech propustil s tím, že od projektu ustupuje. Firmě zřejmě došlo, že vývoj automobilu je poměrně složitým a finančně velmi náročným počinem s nejistým výsledkem. Ostatně, ze sídla Applu v Cupertinu je to do ústředí Tesly v Palo Alto pouhých 20 kilometrů – automobilka Elona Muska dosáhla na zisk až po 17 letech provozu.

Přesto největší technologická společnost světa nikdy úplně myšlenku vlastního vozu neopustila. Před třemi lety dostala dokonce od tamního ministerstva dopravy povolení na testy vlastních autonomních vozidel. Roky se také objevovaly další a další vizuální představy, jak by takové Apple „iCar“ mohlo jednou vypadat. Projekt Applu ovšem zatím nese jiné jméno – Titan.

Apple nabírá lidi

Pro Apple už mezitím začali pracovat lidé z automobilového průmyslu. Kalifornský gigant zaměstnal například Jonathana Siva, který působil na pozici inženýra pro BMW, Teslu či Waymo, které se také výrazně podílí na vývoji aut bez řidiče. Do firmy přišel i bývalý viceprezident Tesly Stuart Bowers, jenž pro Elona Muska řídil vývoj autonomního řízení.

S náborem navíc ještě není konec. V nabídkách práce technologické společnosti Apple se nedávno objevila jedna překvapivě specifická pracovní pozice: vedoucí inženýr pro integraci audiosystémů, mikrofonů, kabeláže, zdrojů, bezdrátové komunikace a antén do autonomních systémů. I to vede k dohadům, že pokud se auto Applu dostane do produkce, bude sázet na automatické systémy.

Otázkou zůstává, kdy bude hotovo. Předvánoční zprávy hovoří o roku 2024 jako prvním, kdy se auto se znakem Applu dostane na silnice. Zdroje blízké automobilce, které nyní citovala některá americká média, ale hovoří ještě o vzdálenějších letech. Vývoj by podle nich mohl trvat do roku 2025 až 2027. A to je dost času na to, aby si Apple svůj vstup do automobilového sektoru zase rozmyslel.

Zatímco je tedy Apple stále na začátku, jiný technologický obr už autonomní vozidla testuje ve velkém. Google se sice nejprve pustil do vývoje vozu pod vlastní značkou, nakonec ale z projektu vytvořil přímo vlastní společnost Waymo. Ta nejprve představila vlastní auto s poněkud rozporuplným designem nazvané Firefly, které ale nebylo určeno do produkce. Nyní se soustředí na implementaci autonomních technologií do vozů jiných značek. Testuje je například na palubě rodinných vozů Chrysler Pacifica.

Tagy:

Hlavní zprávy

Kyanid do Bečvy unikl jinde, říká rybář po provedeném experimentu. K řece chodí se smutkem

Případ otravy, která v září roku 2020 zabila na skoro 40 kilometrech řeky Bečvy více než 40 tun ryb, vzbuzuje od začátku kontroverze. Experiment s chloridem sodným, který provedl na vlastní pěst přírodovědec Jakub Hruška spolu s rybářem Stanislavem Pernickým, už dříve vyloučil, že by jedy unikly do řeky z kanálu u bývalé Tesly Rožnov. Sněmovní komise v pátek schválila závěrečnou zprávu z vyšetřování. Na její obsah netrpělivě čeká i Pernický, předseda Českého rybářského svazu v Hustopečích nad Bečvou.

Peníze pro Alžbětu, sluhy a vnoučata. Co princ Philip v „tajné“ závěti odkázal dětem?

Minimálně 90 let se neměla veřejnost dozvědět, jaký byl obsah poslední vůle prince Philipa, zesnulého manžela britské královny. Zdroje z paláce však závěť vévody z Edinburghu vynesly médiím. Jmění v přepočtené hodnotě 887 milionů korun získá z většiny Alžběta II., na své si však přijdou i tři sluhové-asistenti nebo vnoučata. Čtyřem dětem odkázal 14 tisíc svazků knih.

reklama

Domácí zpravodajství

Lidé trpí a umírají v totalitě peněz. Vláda má na rukou krev, hlásá mladý komunista

Ostrou kritiku si v pořadu Divoká karta na CNN Prima NEWS od ostatních mladých politiků vyslechl kandidát KSČM pro sněmovní volby Arťom Korjagin za jeho slova, že lidé dnes trpí a umírají v „totalitě peněz“ a kapitalistický systém „má na rukou krev“. Kandidát Přísahy Michal Košan reagoval slovy, že „komunisty nenávidí“. Představitelka koalice Spolu Markéta Vyvlečková (KDU-ČSL) a reprezentant Pirátů a STAN Zbyněk Horváth připomněli, že komunistický režim zavraždil a pronásledoval stovky lidí.

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

Češi jsou švejkovská nátura a nevěří opatřením. Neočkované si covid najde, říká Kubek

Česko musí co nejrychleji proočkovat zbytek seniorů, vyzývá v rozhovoru pro CNN Prima NEWS předseda České lékařské komory Milan Kubek. Varuje zároveň, že si covid neočkované najde. Na druhou stranu si myslí, že pokud by se proočkovala větší část společnosti, mohlo by dojít k rozvolnění opatření podobně jako například v Dánsku. Připomněl však, že někteří Češi se švejkovskou povahou nerespektují ani současná pravidla.

reklama