reklama

Apple oživil plány na vlastní auto. Shání nové lidi, kteří by ho postavili

Apple iCar? I tohle je jedna z představ, jak by mohlo vypadat nové autonomní vozidlo od Applu.
Zdroj: Archiv

Už za pět let by na silnice mohlo vyjet auto se znakem technologické společnosti Apple na přídi. Fakt, že firma oživila své staré plány na elektromobil s možností jízdy bez řidiče, navíc dosvědčil i Hyundai, který první pokus Applu o jednání o možné spolupráci neopatrně odkryl.

reklama

Apple chystá vývoj vlastního vozu a není to poprvé. Taková zpráva se objevila krátce před Vánoci, tento pátek ale dostala na vážnosti. Podle korejského deníku The Korea Economic Daily automobilka Hyundai potvrdila, že ji Apple oslovil s nabídkou spolupráce na vývoji autonomního elektromobilu. Firma ale záhy své vyjádření upravila s tím, že ji oslovilo více společností a jméno kalifornského technologického giganta vypustila. Podle odborníků možná proto, že Apple své spolupráce obezřetně tají. Hyundai mezitím vystřelily akcie o 19,4 procenta nahoru.

Apple hovořil o stavbě vlastního vozu už v roce 2014, připravil si celé vývojové oddělení, aby značnou část jeho zaměstnanců zase po dvou letech propustil s tím, že od projektu ustupuje. Firmě zřejmě došlo, že vývoj automobilu je poměrně složitým a finančně velmi náročným počinem s nejistým výsledkem. Ostatně, ze sídla Applu v Cupertinu je to do ústředí Tesly v Palo Alto pouhých 20 kilometrů – automobilka Elona Muska dosáhla na zisk až po 17 letech provozu.

K tématu

Přesto největší technologická společnost světa nikdy úplně myšlenku vlastního vozu neopustila. Před třemi lety dostala dokonce od tamního ministerstva dopravy povolení na testy vlastních autonomních vozidel. Roky se také objevovaly další a další vizuální představy, jak by takové Apple „iCar“ mohlo jednou vypadat. Projekt Applu ovšem zatím nese jiné jméno – Titan.

Apple nabírá lidi

Pro Apple už mezitím začali pracovat lidé z automobilového průmyslu. Kalifornský gigant zaměstnal například Jonathana Siva, který působil na pozici inženýra pro BMW, Teslu či Waymo, které se také výrazně podílí na vývoji aut bez řidiče. Do firmy přišel i bývalý viceprezident Tesly Stuart Bowers, jenž pro Elona Muska řídil vývoj autonomního řízení.

S náborem navíc ještě není konec. V nabídkách práce technologické společnosti Apple se nedávno objevila jedna překvapivě specifická pracovní pozice: vedoucí inženýr pro integraci audiosystémů, mikrofonů, kabeláže, zdrojů, bezdrátové komunikace a antén do autonomních systémů. I to vede k dohadům, že pokud se auto Applu dostane do produkce, bude sázet na automatické systémy.

Otázkou zůstává, kdy bude hotovo. Předvánoční zprávy hovoří o roku 2024 jako prvním, kdy se auto se znakem Applu dostane na silnice. Zdroje blízké automobilce, které nyní citovala některá americká média, ale hovoří ještě o vzdálenějších letech. Vývoj by podle nich mohl trvat do roku 2025 až 2027. A to je dost času na to, aby si Apple svůj vstup do automobilového sektoru zase rozmyslel.

Poněkud zvláštně tvarované autíčko bez řidiče Google Firefly
Poněkud zvláštně tvarované autíčko bez řidiče Google Firefly

Zatímco je tedy Apple stále na začátku, jiný technologický obr už autonomní vozidla testuje ve velkém. Google se sice nejprve pustil do vývoje vozu pod vlastní značkou, nakonec ale z projektu vytvořil přímo vlastní společnost Waymo. Ta nejprve představila vlastní auto s poněkud rozporuplným designem nazvané Firefly, které ale nebylo určeno do produkce. Nyní se soustředí na implementaci autonomních technologií do vozů jiných značek. Testuje je například na palubě rodinných vozů Chrysler Pacifica.

K tématu

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Finance

Zaměstnancům Českých drah klesnou mzdy. Špatný příklad pro ostatní, varují experti

Zaměstnancům Českých drah klesnou mzdy. Špatný příklad pro ostatní, varují experti

České dráhy se chystají od dubna snížit nominální mzdy asi 700 administrativních pracovníků. Podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele podniku by to mělo být o deset procent. Tarifní mzdy pak mají letos vzrůst jen o dvě procenta. Vzhledem k inflaci to ale znamená jejich reálný pokles. Podle ekonomů to není dobrý příklad pro ostatní, který navíc může negativně ovlivnit peníze ve zdravotnictví a sociálních službách.

360°

Kuba: Přes osm tisíc seniorů v kraji naočkujeme za osm dní, ale nemáme vakcíny

Kuba: Přes osm tisíc seniorů v kraji naočkujeme za osm dní, ale nemáme vakcíny

Firma Pfizer krátí kvůli nadměrné poptávce dodávky vakcíny do Evropy. Co to znamená pro plány krajů v Česku? Mají kapacity, vlastní kampaně i registry, ale namísto vakcín prázdné mrazáky. Co bude dál? Na to v pořadu 360° Pavlíny Wolfové odpovídali šéf Asociace krajů a jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS) a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.

Dostal obě dávky vakcíny, přesto se prominentní izraelský rabín nakazil koronavirem
Plaga: Do škol se žáci vrátí nejdříve v únoru. Prioritu mají maturanti a deváťáci
Figura budoucí revoluce? Rusové milují mučedníky, říká o Navalném expert
Vládní uvolnění: Od úterý otevřou papírnictví a obchody s dětským oblečením
Hotelové vězení v Melbourne. Tenisté hýří improvizací, Strýcová sestavovala rotoped
Povinné respirátory a do práce jen s testem. Česko řeší rozvolnění, sousedé zpřísňují
reklama
reklama
Psycholog: Lidé se covidu přestali bát. Nechtějí přijmout, že sám od sebe neodejde

Koronavirus

Domácí zpravodajství

Pár vyrazil do Beskyd oblečený jako do nákupního centra. Téměř je to stálo život
Další články
reklama
reklama