Výrobní pás a po něm putující karoserie, k nimž přibývají kola, dveře, světla nebo podvozek. Tak si většina z nás představuje výrobu osobních automobilů. Takový obrázek ale může být brzy minulostí. Ve světě autoprůmyslu se začíná prosazovat trend, kdy nejdůležitějším parametrem vozu nebude silný motor, nýbrž vybavenost moderními technologiemi nebo šetrnost k životnímu prostředí. A tradiční automobilky nemusí v nové éře obstát. Na jejich místa se nedere jen Google nebo Apple.
Magna. To jméno bychom si měli dobře zapamatovat, protože z nenápadného kanadského dodavatele součástek do vozidel (mimo jiné věhlasným značkám) může v blízké budoucnosti vyrůst skutečný vládce automobilového průmyslu. Magna se totiž postupně spojuje s technologickými giganty, kteří si u ní zřejmě budou chtít nechat vyrobit vůz a do něho „nacpat“ nejnovější vychytávky.
Emisní norma Euro 7 dokoná zkázu klasických motorů. Automobilkám se už nevyplatí
Brusel připravuje poslední hřebík do rakve spalovacích motorů – emisní normu Euro 7. „Je to válka vyhlášená autům na benzin a naftu,“ tvrdí německý odborný magazín Focus. Tento rok je pro automobilový průmysl z mnoha důvodů kritický. Výrobu a prodej aut zmrazila koronakrize a současně se do jejich rozpočtů mocně tlačí investice nutné na další vývoj ekologických pohonů.
S vlastním vozidlem totiž chtějí postupně přijít společnosti jako Apple, Google nebo nově poměrně neznámá švédská firma Fisker. Jenže ani jeden ze zmíněných hi-tech hráčů zřejmě nebude ochoten investovat miliardy dolarů do továren, v nichž se budou vyvíjet pohonné jednotky, zpracovávat železo nebo tvarovat plechy.
„Apfelwagen“ z Grazu
A to je právě chvíle pro Magnu. Její bývalý šéf Don Walker už před čtyřmi lety prohlásil, že Magna je připravena spolupracovat jak s Googlem, tak s Applem a jejich vozidla (včetně samořiditelných konceptů) vyrábět. Sama navíc v roce 2017 představila svou vizi samořiditelného auta.
Magna se nyní velmi zajímá o plány amerického výrobce mobilních telefonů, počítačů nebo tabletů, společnosti Apple. Technologický gigant totiž hodlá na trh uvést vlastní automobil, a to nejpozději do konce roku 2024. „Pokud chce Apple mít svůj automobil, vyrábět by ho měla Magna Steryr,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Chris McNally, analytik americké poradenské společnosti Evercore pro agenturu Bloomberg.
Německý ekonom vybízí automobilky k organizovanému odporu proti elektromobilitě
Podle poradce německého ministra hospodářství přináší elektromobilita automobilovému průmyslu nejen nižší emise, ale i obrovská sociální rizika v podobě masové nezaměstnanosti. Velké automobilky by neměly stále ohýbat hřbet pod diktátem nových emisních norem a jen přihlížet vlastní zkáze.
Čtete správně, Magna Steyr. Jedná se o dceřinou společnost kanadské Magny, která sídlí ve Štýrském Hradci (Grazu) v sousedním Rakousku, kde má rovněž svůj hlavní výrobní závod. Pokud se Magna a Apple domluví, Rakousko by se mohlo stát jedním z globálních lídrů automobilového průmyslu. „Není tajemstvím, že téměř každá společnost, která chce mít vlastní automobil, ale není automobilkou, nás kontaktuje,“ přiznal Bloombergu Frank Klein, šéf rakouské dcery společnosti Magna.
Bolehlav pro Teslu
V posledních měsících prý rovněž probíhají námluvy mezi Magnou a dosud neznámou švédskou (spíše virtuální) automobilkou Fisker. Jde o značku švédského automobilového designéra Henrika Fiskera. Proslýchá se, že by v ní Magna mohla získat šestiprocentní majetkový podíl a pomoci realizovat Fiskerovu vizi elektrického pick-upu se systémy autonomního řízení, který by se mohl jmenovat Alaska.
Kdo převezl pandemii? Nezadržitelná Tesla, polovičatý Zoom i monopolistický Amazon
Devastace malých podniků, restaurací, hotelů i dopravních služeb. Pandemie zřejmě nevratně překreslila byznysové plány milionů podnikatelů a většina z nich se kvůli koronaviru utápí v červených číslech. Některé firmy a jednotlivci ale dokázali na vzniklou situaci reagovat a přetavili karanténní podmínky v triumf. Od donáškových služeb, internetových prodejců až po technologické start-upy.
Zkrátka a dobře, automobilový průmysl se mění. A nikoli pouze ve smyslu struktury vyráběných vozů podle typu pohonné jednotky. Zřejmě vstupujeme do éry, kdy se outsorcing stává běžnou součástí firemních strategií. Je to logickým důsledkem stále se prohlubující specializace, kdy se každý, kdo chce uspět, soustředí především na to, co mu jde nejlépe. Jestliže Apple patří mezi absolutní globální špičku v informačních a komunikačních technologiích, nač by se měl zdržovat vývojem pneumatik?
Nastolený trend je podle všeho výhodný i pro Magnu, respektive do budoucna může být pro každého schopného dodavatele automobilových součástí. Vždyť Magna v roce 2019 zkompletovala téměř 160 tisíc vozidel, což je více než mnoho jiných automobilek. Mezi nimi například i Mercedes třídy G 4x4, elektrický Jaguar I-Pace nebo BMW Z4. Momentálně se Magna snaží etablovat rovněž na velkém čínském trhu. A v kuloárech se povídá, že z této kanadské expanze může brzy bolet hlava americkou Teslu.