Audi R8 V10 Performance RWD: Melancholické loučení s dobou fosilní

Audi R8 se po předlouhých patnácti letech výroby loučí. Verze, kterou si petrolheadi v Ingolstadtu připravili na rozloučenou, však stojí za to. Desetiválce za sedadly bude každopádně velká škoda.

Na konci první dekády 21. století zažívalo Audi náročné období. Němečtí prémioví konkurenti získávali náskok a zdálo se, že ingolstadtské značce ujíždí vlak. Jenže poté přišlo Audi R8, které mělo pod kapotou atmosférický vidlicový desetiválec pocházející z Lamborghini Gallardo. A na rozdíl od italského protějšku nešlo jen o „víkendové“ auto, ale o sportovní model použitelný na každý den.

Dinosaurus mezi supersporty

Jeho kariéra stále trvá v současné druhé generaci, ale přísné emisní normy a přechod k elektrickým pohonům znamenají, že nástupce už nedostane. Automobilka se však se svojí novodobou legendou loučí modernizací, která vyzdvihuje hlavní přednosti R8. Je jí zmiňovaný atmosférický motor V10 uložený ve středu, pohon zadních kol a kromě karoserie roadster i otevřená verze zvaná Spyder.

Typická silueta karoserie se širokým postojem obdržela několik designových úprav. Přední černá maska ​​je o něco širší a otvory pro přísun vzduchu k brzdám jsou rozděleny na dvě části. V každém předním světlometu je 37 LED diod, které jsou za příplatek k dispozici také s laserovou funkcí. Samozřejmě nemohou chybět dynamické blinkry.

FOTOGALERIE: Audi R8 V10 Performance Spyder

Kosmetika, ale hlavně V10

Při pohledu z boku jednoznačně zaujmou otvory za dveřmi, které slouží pro přívod vzduchu k agregátu umístěnému před zadní nápravou. V případě otevřené verze Spyder má vůz plátěnou střechu, která váží pouhých 44 kilogramů, což přispívá ke snížení těžiště a tím i k lepším jízdním vlastnostem. Na výběr je deset laků karoserie a v případě Spyderu lze volit tři barvy skládací střechy.

V interiéru je jasně vidět snahu zaměřit celý kokpit na řidiče. Ten má vše na dosah, aby se při sportovní jízdě mohl co nejvíce věnovat řízení. Design a detaily palubní desky evokují závodní automobily. Pedály jsou ocelové a sedadla jsou čalouněna Alcantarou. Digitální přístrojový štít pro řidiče má 12,3 palce a zobrazuje údaje o jízdě, o autě a slouží také jako infotainment. Navzdory sportovnímu zaměření je Audi R8 i praktické, jelikož za sedadly má 226-litrový prostor na zavazadla a pod přední kapotou dalších 112 litrů.

Hlavní pýchou auta však zůstává dnes již v podstatě „jednorožec“, kterým je 5,2litrový atmosférický vidlicový desetiválec s výkonem 419 kW (570 k) a točivým momentem 550 Nm. Ve verzi performance jde o nárůst o 30 koňských sil a 10 Nm. Sílu motoru přenáší na zadní nápravu sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,7 sekundy (Spyder za 3,8 s) a maximální rychlost je 329 km/h (327 km/h v případě verze Spyder).

Audi R8 V10 performance RWD se vyrábí převážně ručně v továrně Böllinger Höfe v Heilbronnu. Tam schází z linek už i nový elektrický supersport Audi e-tron GT. Po ukončení produkce modelu R8 přijde na trh jeho elektrický nástupce, jehož premiéra je naplánována na rok 2024.

Tagy:
Audi elektromobilita auto emise spalovací motor konec výroby supersport Audi R8 zákaz spalovacích motorů Ingolstadt Alcantara Lamborghini Gallardo