S příchodem plně autonomních aut se bude pojit řada novinek, jejichž smyslem bude zajistit, aby tato samočinně se pohybující vozidla neohrozila svoji posádku ani nikoho dalšího. U Hyundai vymysleli vcelku triviální způsob komunikace s okolím.
Budou-li autonomní auta za pár let jezdit skutečně sama bez zapojení řidiče, zaniknou tím i obvyklé možnosti komunikace mezi řidičem a okolním provozem, tj. troubení, blikání a podobně. Málokdo si však uvědomuje, jak je tato neverbální (většinou) komunikace důležitá při zabraňování nebezpečným situacím. Například když naznačíme chodci, že může projít bezpečně přes silnici, nebo dáme přednost jinému vozidlu gestem ruky. Autopilot proto bude potřebovat novou formu sdělování svých úmyslů. Místo drahých řešení si vzali u Hyundai na pomoc světelnou tabuli, jakou známe třeba ze sportovních stadionů nebo policejních vozů.
Informační systém u Hyundai bude mít v praxi podobný vizuál jako signalizace na policejních autech usměrňující pachatele přestupků. Zdroj: Policie ČR
Informační systém u Hyundai bude mít v praxi podobný vizuál jako signalizace na policejních autech usměrňující pachatele přestupků. Zdroj: Policie ČR
Korejská automobilka si dala patentovat přední masku, která dokáže zobrazovat jednoduché symboly a slova, ale nepotřebuje k tomu obrazovku ani projekční světla. Ke komunikaci s chodci a ostatními účastníky provozu využije starou známou technologii mřížky, která mění otáčením jednotlivých segmentů barvu, podobně jako tomu bývalo ještě nedávno na informačních tabulích. Aby ale byl příslušný vzkaz jasně vidět, bude mřížka nasvícena. Systém může například okolí informovat o tom, že vozidlo se právě nachází v autonomním režimu.
„S vývojem autonomních technologií vyvíjíme celou řadu dalších, které s tím souvisí. Vývoj probíhá i v oblasti zařízení a metod efektivního přenosu informací o stavu autonomního vozidla nebo informací vztahujících se k jízdě autonomního vozidla směrem k okolním řidičům nebo chodcům,“ uvádí se v podaném patentu.
Patent také zmiňuje kontrolní jednotku, která má ovládat přenášení signálu. Nabízí se tedy možnost, že řidič bude moci sám nastavit zprávu zobrazovanou na mřížce. Zda budou některá slova či výrazy, kterými by řidič mohl nadávat chodcům, zakázaná, však není známo.