Počet elektromobilů za posledních pár let rapidně vzrostl. Důvodem je bezesporu příchod nových modernějších technologií, jejich delší dojezd, kratší nabíjení, ale i nižší pořizovací cena. Zatímco dříve nebylo z čeho vybírat, dnes zákazníci bojují s úplně opačným problémem. Elektrických aut je najednou tolik, že člověk vlastně ani neví, jaký si vybrat. Redakce CNN Prima NEWS se proto rozhodla takovým lidem pomoci. Porovnala dva nejlepší masově vyráběné elektromobily současnosti – zbrusu nový Hyundai Ioniq 5 se Škodou Enyaq iV.
Začněme vnějšími rozměry a vnitřní prostorností. Korejský elektromobil, který na český trh vstoupil teprve nedávno, trochu klame tělem. Na fotografiích totiž působí jako poměrně malá krabička o velikosti Fabie, jenže ve skutečnosti jde o obrovský hatchback ve velikosti právě Škody Enyaq iV. Na délku má 4 635 milimetrů, na šířku 1 890 milimetrů a na výšku 1 605 milimetrů, rozvor činí úctyhodné tři tisíce milimetrů.
Problémy s elektromobily: Chybí jim kupující, zásuvky, ale také barevné kovy
Ukazuje se, že v automobilovém průmyslu jsou chybějící čipy vlastně jen podružný problém. Většina automobilek v poslední době sází hlavně na vývoj a výrobu elektromobilů nebo elektrifikovaných modelů, což s sebou nese také extrémně zvýšenou poptávku po kovech nezbytných pro výrobu baterií i samotných elektromobilů.
To Škoda Enyaq iV je o něco delší a díky karoserii SUV také vyšší. Konkrétně měří 4 649 milimetrů na délku, 1 879 milimetrů na šířku a 1 616 milimetrů na výšku, rozvor činí 2 770 milimetrů. Mladoboleslavský elektromobil má rovněž větší zavazadlový prostor. Uveze v něm až 585 litrů nákladu, zatímco Korejec „jen“ 527 litrů. Maximální přepravní kapacita je pak také na straně Enyaqu (1 710 versus. 1 587 litrů).
V interiéru obě auta působí velmi vzdušně a prostorně. U Hyundaie je kabina o něco variabilnější. Nechybí zde posuvná zadní lavice, pojízdná středová konzole ani spousta odkládacích prostor. Ve Škodovce jsme měli zase pocit, že máme více místa nad hlavou i na kolena, ale jde pouze o subjektivní názor. Interiér Ioniqu 5 je naopak výrazně širší.
Hyundai o něco dražší
Cenově vyjde lépe Škoda Enyaq iV, ale rozdíl je opravdu minimální. Tuzemský elektromobil pořídíme od 1 089 900 Kč, zatímco ten korejský od 1 099 990 Kč. Nejdražší verze pak v případě Enyaqu stojí 1 379 900 Kč, u Ioniqu 1 469 990 Kč. Obě auta jsou už v základu napěchovaná hromadou výbavových prvků.
Blíží se konec prodeje benzinových aut. Jaké problémy přinese elektromobilita?
Konec prodeje klasických aut v roce 2035, který požaduje Evropská komise, výrazně zasáhne peněženky českých spotřebitelů. Elektromobil bude zřejmě i v nejbližších letech přibližně dvakrát dražší než automobil se spalovacím motorem. Jaké problémy hrozí?
Nejlevnější provedení u Hyundaie označované jako Smart zahrnuje například 19" kola z lehkých slitin, sadu na opravu pneumatik, LED světlomety, sedm airbagů včetně středového mezi předními sedadly, sledování mrtvého úhlu, vyhřívání předních sedadel, multifunkční kožený volant s vyhříváním či elektricky ovládaná přední i zadní okna. Těšit se rovněž můžete na automatickou klimatizaci, elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dešťový a světelný senzor, zadní parkovací čidla nebo navigaci ovládanou přes 12,3" dotykový displej.
Součástí nejlacinější varianty Škody Enyaq iV, tedy Loft, jsou třeba LED světla, 19palcová kola, šest airbagů, 13palcový dotykový infotainment, automatická třízónová klimatizace, kožený vyhřívaný multifunkční volant s chromovou lištou, ambientní osvětlení dveří, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, střešní ližiny a hromada asistenčních systémů včetně nouzového brzdění s rozpoznáváním chodců, tempomatu s omezovačem rychlosti, udržování jízdy v pruhu. Dále dostanete bezklíčový přístup KESSY, dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vpředu i vzadu, zadní parkovací kameru nebo vyhřívaná přední sedadla.
Srovnání vyšších výbav Smart (Ioniq 5) a Sportline (Enyaq iV) naleznete zde.
Menší baterie, ale rychlejší nabíjení
Výhodou Škody Enyaq iV oproti Hyudaii Ioniq 5 je větší kapacita baterií. Už menší akumulátor totiž disponuje 62 kWh a větší potom dokonce 82 kWh. Korejec poskytuje buď 58, nebo 73 kWh. Tomu pochopitelně odpovídá také dojezd na jedno nabití, který v případě mladoboleslavského elektromobilu činí 411 až 534 kilometrů. Ioniq 5 pak zvládne ujet 384 až 481 kilometrů.
Konec spalovacích motorů do roku 2035? Auta na benzin budou jezdit i pak, má jasno Brabec
Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) hlásí, že konec aut se spalovacími motory nenastane v roce 2035. Vozy na benzin či naftu podle něj budou jezdit i poté. Řekl to v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS. Ohledně zmíněného roku, který si Evropská komise ve svém plánu schválila jako termín, kdy se přestanou vyrábět auta se spalovacími motory, je Brabec skeptický.
Ovšem při dobíjení se karty otáčí. Hyundai totiž pracuje s 800V architekturou, kterou mají jen ta nejdražší „bezemisní“ auta (Enyaq má 400V). Díky dvojnásobnému napětí tak dosáhne mnohem vyššího nabíjecího výkonu, konkrétně až 235 kW, což je naprosto úchvatné. Hyundai Ioniq 5 je na nejvýkonnějších nabíječkách schopen dobít se z 10 na 90 procent kapacity baterií během pouhých osmnácti minut. Nebo, chcete-li, za pět minut dobíjení dokáže získat elektřinu až na sto kilometrů jízdy.
Oproti tomu Enyaq se nejrychleji dobije z pěti na 80 procent za 38 minut. Nebo se taky dá říci, že na 100 kilometrů tabulkové jízdy nabije za osm minut. To je sakra rozdíl, když si vezmete minimální cenový rozdíl, který mezi těmito vozy je.
Výkonnější neznamená rychlejší
Škoda Enyaq iV je na českém trhu dostupná ve třech výkonnostních verzích. Ve spojení s menší baterií disponuje elektromotor výkonem 132 kW, s větší potom 150 kW nebo 195 v případě derivátu s pohonem všech čtyř kol. Hnací jednotka u Ioniqu 5 poskytuje 125 kW v kombinaci s 58 kWh akumulátorem anebo 160 kW s větší 73 kWh baterií. Později však bude dostupné také provedení s pohonem 4x4, které se pochlubí výkonem až 225 kW.
Porovnání zrychlení a spotřeby
Hyundai Ioniq 125 kW | Škoda Enyaq iV 132 kW | Hyundai Ioniq 160 kW | Škoda Enyaq iV 150 kW | Hyundai Ioniq 225 kW 4x4 | Škoda Enyaq iV 195 kW 4x4 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Zrychlení 0 - 100 km/h | 8.5 s | 8.8 s | 7.4 s | 8.7 s | 5.2 s | 6.9 s |
Spotřeba elektrické energie | 16,3 kWh/100 km | 15,6-16,6 kWh/100 km | 16,6 kWh/100 km | 16,6-18,1 kWh/100 km | 17,6 kWh/100 km | 17,3-18,7 kWh/100 km |
Komfort především
S oběma vozy už jsme něco najezdili, proto můžeme krátce srovnat i jízdní vlastnosti. Podvozek je u obou elektromobilů plavného charakteru, tedy měkký a lehce houpavý, což jim umožňuje téměř dokonale žehlit většinu nerovností. Mořské nemoci se však rozhodně bát nemusíte, neboť auta řidiči přináší i pocit jistoty a stability. Subjektivně nám však Hyundai Ioniq 5 přišel podvozkově komfortnější než Škoda Enyaq iV.
Sportovní jízda nechutná ani jednomu z porovnávaných modelů. V zatáčkách se citelně naklánějí a velmi brzy bojují s nedotáčivostí. Na jejich obranu ale musíme uvést, že brzkou nedotáčivost lze snadno odvrátit rychlou souhrou pedálů a volantu. Takže i zdánlivě nebezpečné situaci vmžiku a zcela jednoduše zabráníte. Samotné řízení je v obou případech lehce „gumové“, přizpůsobené spíše městskému provozu a především komfortní jízdě.
Obě auta pak spojuje skvělé odhlučnění kabiny a dobré aerodynamické vlastnosti. Ani při vysokých rychlostech neprochází do interiérů vozů téměř žádný okolní šum či hluk od kol. Výhodou Enyaqu je bezpochyby vyšší světla výška, tudíž se dostane i na hůře dostupná místa, jako jsou třeba polní cesty a podobně. To Ioniq 5 je určen výhradně do městského provozu.