Autoškoly dramaticky zdražují
Ceny autoškol letí vzhůru. Za poslední dva roky zdražil výcvik řidičů až o 30 procent. V Praze řidičák skupiny B, tedy na osobní vůz, vyjde běžně na 20 tisíc korun. Autoškoly zdražování vysvětlují covidovou přestávkou a vyššími náklady.
Řidičský výcvik má za sebou zhruba 6,8 milionu Čechů, tolik je totiž v Česku řidičů. A řada z nich za něj nezaplatila více než 10 tisíc korun. Na takovou sumu ale mohou současní zájemci o řidičský průkaz zapomenout. Například v autoškole na pražském Žižkově se už před covidem v roce 2019 platilo za řidičák skupiny B 14 tisíc korun, nyní to ovšem je už 20 tisíc.
Ruční brzda umí být dobrým pomocníkem i zlým pánem. Je dobré ji v zimě používat?
Parkovací – nebo hovorově ruční – brzda navzdory dnes už častému elektrickému ovládání má ryze mechanickou podstatu, se kterou mohou souviset i jisté nepříjemnosti, hlavně v zimě. Měla by se zatahovat, nebo ne?
Autoškoly v Praze jsou nejdražší v celé zemi. V menších městech se zdražování zastavilo na zhruba 15 tisících za takzvané béčko. „Dlouhodobě byla cena za výcvik skupiny B podhodnocená. Některé autoškoly se podbízely cenou a takříkajíc jely nadoraz,“ vysvětlil člen Asociace autoškol ČR Václav Volf.
„Je to v podstatě reakce na to, že se rapidně zvedly ceny pohonných hmot, ceny pojištění, ale i vozidel,“ podotkl majitel pražské autoškoly Miroslav Nováček. „Základní Fabie jsme kupovali kolem 250 tisíc korun, dneska stejná ojetá stojí víc,“ dodal předseda asociace Ondřej Horázný.
V neposlední řadě se do cen promítla i covidová opatření. Ve třídách mohlo být méně lidí, zkoušky se tak protáhly do více termínů a zaměstnaly více učitelů. Nárůst cen řidičáků byl tak razantní a rychlý, že zaujal i antimonopolní úřad. „Veřejná cenová prohlášení učiněná ze strany profesních asociací úřad vnímá jako potencionální narušení hospodářské soutěže, kde se může jednat o zakázanou dohodu mezi členy sdružení,“ uvedl.
„Úplně nemyslím, že to byl nějaký monopol nebo dohoda mezi autoškolami. Víceméně každý majitel reaguje na to, se uživit,“ řekl k tomu Nováček. Dvacet tisíc tak v Praze ještě nemusí být cílovou cenou. „Můžu mluvit jenom za svoji autoškolu, cena by se měla pohybovat někde mezi 23 až 25 tisíci,“ uvedl Volf.