Parkovací – nebo hovorově ruční – brzda navzdory dnes už častému elektrickému ovládání má ryze mechanickou podstatu, se kterou mohou souviset i jisté nepříjemnosti, hlavně v zimě. Měla by se zatahovat, nebo ne?
Ať už používáte ruční brzdu při parkování vědomě, nebo vám ji auto utahuje samo, tento úkon se vám může v zimě nehezky vymstít. Když udeří silné mrazy, není to žádná legrace. A když při nich trpíte vy, věřte, že svou daň může zaplatit i vaše auto. Právě v takovém počasí se může objevit nepříjemný fenomén v podobě přimrzlé ruční brzdy.
U mnohých aut se elektronická parkovací brzda aktivuje sama s vypnutím motoru. Zdroj: Michal Borský
V mrazu raději ne
Proč vlastně ruční brzda ráda zamrzá? Důvodů je hned několik. V první řadě může jít o arktický vzduch v kombinaci s jemnou vlhkostí na brzdových kotoučích. Stačí, když ruční brzdou stáhnete čelisti brzdových třmenů, respektive v případě bubnových brzd roztáhnete, a pohroma je na světě.
Naštěstí se tomuto jevu lze velmi snadno vyhnout. Ideálním řešením je samozřejmě parkování ve vyhřívané garáži, ale zdaleka ne každý takovou možnost má. Stačí proto, pokud ruční brzdu během mrazivých dnů jednoduše nebudete používat. V případě, že si ji váš vůz po vypnutí motoru zatahuje automaticky, nezapomeňte ji manuálně uvolnit. Zařazený první rychlostní stupeň, či na samočinné převodovce stupeň „P“, udrží auto bez problémů v klidu i v mírnějším kopci, případně si pomozte „opřením“ kola o obrubník.
Někdy se však člověk jednoduše zapomene a ruční brzdu ze zvyku, respektive z nepozornosti, zatáhne. Po návratu do vozidla zjistí, že jedna, v některých případech i obě nápravy, jsou zablokovány a jízda s vozidlem je nemožná, případně nebezpečná. Jak lze takovou situaci řešit?
Manuálnímu řazení zvoní umíráček. Brzy by nemuselo být povinné ani v autoškolách
Ruku v ruce s pozvolným odchodem spalovacích motorů se poněkud méně nápadně loučí i druhá odvěká jistota – manuální převodovka. Elektromobily a hybridy ji nepotřebují a pozvolna se vytrácí i z malých aut. Z těchto důvodů už znalosti jejího ovládání přestávají požadovat autoškoly v některých zemích.
Když už zamrzne...
- Nastartujte vozidlo. Všechny jeho komponenty se poté pomalu zahřívají a je možné, že teplo motoru po několika minutách rozmrazí i brzdovou soustavu.
- Poklepejte po brzdách. Tenká vrstva ledu se díky malým vibracím může rozpadnout a uvolnit. Kladívko není běžnou součástí automobilů, pomoci vám může například i klíč ze sady pro opravu defektu, respektive výměnu kola.
- Dejte ránu i do náboje kola. Pořádná rána kladivem či jiným těžkým předmětem do středu kola může udělat divy. Platí to, co v předchozím bodě, led se může díky otřesům rozpadnout.
- Uvolňujte a zatahujte ruční brzdu. Opakované uvolňování a zatahování ruční brzdy může rozmačkat led držící se na segmentech brzdy.
- Zkuste se jemně pohnout. Je pravděpodobné, že na kluzké sněhové či ledové pokrývce se kola tímto způsobem neodblokují, ale stojíte-li na betonu či asfaltu, uvolnit byste je mohli.
- Zahřejte podvozek vozidla. Pokud je vaše vozidlo obklopeno dostatečným množstvím sněhu, můžete pod autem vytvořit tepelný tunel. Obházejte automobil zepředu, zboku i zezadu sněhem tak, aby se teplo akumulovalo pod podvozkem vozidla.
- Nezatahujte ruční brzdu. Uvědomujeme si, že tuto radu jsme již zmiňovali a není aplikovatelná vždy a všude, ale prevence je nejlepším lékem. Během mrazivých dnů se jednoduše snažte ruční brzdu nepoužívat a parkujte tak, aby to bylo bezpečné i bez ní.