Konec rekonstrukce dálnice D1
Opravená dálnice D1 má životnost 30 let, záruku desetiletou, řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl na sobotním oficiálním otevření posledního zrekonstruovaného úseku mezi Velkým Beranovem a Měřínem uvedl, že všechny opravné úseky by měly být zkolaudovány v příštím roce. Podle Babiše se D1 stala symbolem nehod i výluk a měla špatnou „image“.
Rekonstrukce dálnice vyšla na necelých 22 miliard korun bez DPH, což je proti původním předpokladům asi o dvě miliardy méně. Dokončení oprav se ovšem zdrželo o tři roky, termín byl dvakrát odsouván. O rekonstrukci bylo rozhodnuto v roce 2011, stavba začala o dva roky později a původně měla skončit v roce 2018. „Nebýt aktivistů, mohla být hotová už před rokem a půl,“ řekl Babiš.
Silničáři opravili 160 kilometrů dálnice mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna v obou směrech včetně 95 mostů. Dálnice byla rozšířena o 0,75 metru na každé straně. Většina prací se dělala za provozu. „Za osm let tu projelo 128 milionů aut,“ zmínil ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Na dálnici byla také doplněna telematická zařízení a v celé délce byl položen optický kabel. Zbouráno a nově postaveno bylo 35 dálničních nadjezdů s rezervou na možnost rozšíření dálnice na šest pruhů. Podél dálnice byly instalovány nové ploty a svodidla a byl modernizován systém tísňového volání. V okolí dálnice přibyla protihluková opatření a postaveny byly čtyři ekodukty pro migraci zvěře.
V současné době se ještě dokončují práce na třech úsecích, týkají se například vegetace. Hotové by měly být do konce letošního roku. Podle Mátla by to nemělo mít žádný dopad na provoz.