Ve chvíli, kdy kontejnerová loď Ever Given uvízla v Suezském průplavu, byl to právě on, na kterém závisel osud světového obchodu. Bagrista Abdalláh Abdalgavád pět dní a pět nocí doloval se svým strojem zeminu a bahno, aby mohl obří plavidlo osvobodit. Ačkoli muž zachránil obchodníkům po celém světě miliardy dolarů, sám na vyplacení přesčasů čeká.
Ten den ani neměl jít do práce. Abdalláh si užíval volno, když dostal nouzové echo, že se musí okamžitě přemístit do Suezu, kde kapitán lodi Ever Given mezitím vykouzlil obchodní katastrofu.
„‚Potřebujeme, abys okamžitě nasedl do auta, protože jsi jediný řidič rypadla, který je v současnosti v okolí k dispozici,‘ řekli mi,“ popisoval 28letý bagrista pro Business Insider.
Suezský průplav už je volný. Problémovou loď zkoumají odborníci v Hořkém jezeře
Doprava v Suezském průplavu, který skoro týden blokovala velká kontejnerová loď Ever Given, se postupně vrací k normálu. Od uvolnění zablokovaného plavidla v pondělí večer touto vodní cestou proplulo na 30 lodí, přes 300 dalších jich ale stále čeká, uvedla dnes agentura AP. Loď nyní zkoumají odborníci a vyhodnocují, zda je schopna další plavby.
Abdalláh neváhal a spolu s dalšími kolegy se snažil uvolnit zablokovaný Suezský průplav, kam v tu chvíli upíral zrak celý svět po dobu pěti dní a pěti nocí. Abdalláh pracoval v kabině kolesového rypadla 21 hodin denně, téměř nespal a byl na pokraji absolutního vyčerpání. Přesto se mu nakonec podařilo loď, která najela na mělčinu, uvolnit.
Jenže žádných gratulací se za svůj heroický výkon nedočkal. Bagrista si pro Business Insider postěžoval, že mu ještě nikdo neproplatil dlouhé hodiny přesčasů. „V Úřadu pro Suezský průplav se vzájemně plácají po ramenou a říkají si, jak skvělou práci udělali. Jenže bez bagru by se ta loď vůbec nepohnula. Možná by tam byla ještě teď,“ sdělil Abdalláh pro ekonomický web.
Životní úspěch
I když má bagristův triumf hořkou příchuť, Abdalláh se ohlíží na svou misi v Suezu s úsměvem. „Byla to velká věc. Především pro Egypt, ale také pro mě. Je to něco, co se stane jednou v životě. Možná dvakrát. Jsem na to opravdu hrdý,“ uzavřel muž.
Obrovská kontejnerová loď Ever Given uvízla v Suezském průplavu 23. března, čímž naprosto ochromila světový obchod. Egyptský kanál totiž výrazně zkracuje lodím z Asie i Afriky cestu do Evropy a je proto pro námořníky stěžejní.
Před Suezem se tak začaly kumulovat řady lodí, které čekaly na uvolnění průplavu. Někteří kapitáni se v zoufalosti rozhodli obeplout Afriku kolem mysu Dobré naděje, jiní čekali v Egyptě a s napětím pozorovali snažení mladého bagristy.