Sabotáž zákulisních hráčů? Bartoš přiznal chyby v digitalizaci, potopili ji ale podle něj jiní
Bývalý ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) se v rámci volební kampaně obšírně vyjádřil ke kritizované digitalizaci stavebního řízení. V otevřeném dopise sice připouští, že situaci podcenil, například v otázce pojistky funkčního starého systému, ale jedním dechem dodává, že za ztroskotáním projektu stojí z velké části „sabotáž ze strany zákulisních hráčů“.
„Digitalizace stavebního řízení byla docela zmatek. Udělali jsme chyby, ale poučili jsme se a víme, co příště udělat jinak,“ říká ve zveřejněném videu na síti X Bartoš. Stojí si za tím, že digitalizace nebyla „totálním neúspěchem“ a že projekt nestál „zbytečné miliardy“.
K TÉMATU: Návrh rozpočtu? Zadlužení zpomaluje, je spokojený Peterka. Křeček argumentoval ratingem
Exministr zveřejnil i související otevřený dopis občanům, v němž uznává, že měl být lépe připravený na překážky. Co tím konkrétně myslel? Nejdříve šlo prý o dědictví Bartošovy předchůdkyně Kláry Dostálové (za ANO) v podobě „nepochopitelně předraženého projektu“, ale také osoby „obžalované v kauze Dozimetr“ i obrovského zpoždění.
Čtěte také

„Rozhodl jsem se předraženou zakázku přesoutěžit a ušetřit tak státu miliardy. Tímhle krokem jsem ale přerušil připravené penězovody a podcenil jsem, jak moc se to někomu nebude líbit,“ míní nynější pirátský poslanec.
Slova o předražených plánech již dříve Dostálová odmítla. „To musím zásadně odmítnout. Za prvé to bylo 1,6 miliardy a pět samostatných systémů. Pan ministr se ve finále doplácá – promiňte mi to slovo – skoro ke stejné částce. A byla to částka na základě projektů před soutěží,“ řekla v rozhovoru pro web iRozhlas.cz.
Bartoš: Jeden klacek za druhým
Bartoš v dopise popisuje obtíže, s nimiž se poté setkal: „Reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Jeden klacek pod nohy za druhým, stížnosti, zdržování během obnovené soutěže na dodavatele. To způsobilo zpoždění. Snažil jsem se udělat maximum, co v šibeničním termínu bylo možné.“ Rovněž zmiňuje „obrovskou kampaň proti celé digitalizaci“ a konstatuje, že podcenil „byznysové vazby okolo projektu“, což ho podle vlastních slov potopilo.
Z projektu na ministerstvu, jenž ho nakonec stál křeslo v čele resortu, si prý odnesl tři poučení: „Měl jsem mnohem víc tlačit na to, aby se na ministerstvo přijalo více odborníků na projektové řízení,“ kaje se. Rovněž měl prý zajistit legislativní rámec pro to, aby starý systém mohl v případě prodlev při implementaci toho nového běžet i nadále. „A měl jsem být daleko lépe připravený na sabotáž ze strany zákulisních hráčů, kteří přišli o své kšefty,“ poukazuje směrem k jiným. Bartoš zveřejnil dopis podle svých slov i kvůli obavám, že se před sněmovními volbami objeví o digitalizaci řada mýtů.
Směr digitalizace
Krajský soud v Brně na konci srpna potvrdil milionovou pokutu resortu, kterou vyměřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli tomu, že ministerstvo zadalo digitalizaci stavebního řízení mimo tendr. Proběhlo tak v jednacím řízení, ovšem bez zveřejnění – to by samo o sobě nebyl problém, ovšem resort podle úřadu nesplnil zákonem dané podmínky pro tuto možnost.
Bartoš i v souvislosti s tím zmiňuje „politickou konkurenci“, jež podle něj bude odvádět před volbami do dolní komory Parlamentu pozornost od „ušetřené miliardy korun“ právě tímto směrem.
Čtěte také

Digitalizace byla i tématem velké předvolební debaty lídrů v Jihomoravském kraji. Jednička pirátské kandidátky Michal Švagerka uvedl, že systém řízení funguje. „Ivan Bartoš se i za chyby omluvil, ale měl odvahu jít tímto směrem. Česko se musí tudy také vydat,“ nechal se slyšet. Předseda Motoristů Petr Macinka si však do Pirátů rýpl: „Když je slyším mluvit o bydlení, považuji to za dojemné.“
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Volební pře o daně. Úleva podnikatelům i zdražení cigaret a sladkých nápojů. Co strany slibují?