Land Rover s velkým překvapením oznámil, že plánuje vyvinout prototyp elektrického automobilu s vodíkovými palivovými články (FCEV). Podle dostupných informací bude vycházet z legendárního modelu Defender druhé generace. Testování vozidla má začít ještě koncem letošního roku, společnost však nepotvrdila, zda se dočkáme i sériových verzí.
Zeus, tedy vodíkový Defender, je součástí plánu skupiny Jaguar Land Rover na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2039. I když vodíkové auto je zatím pouze ukázkou schopností značky, na elektrickou ofenzívu se prý máme připravit ve velmi blízké době.
„Víme, že vodík má hrát roli v budoucím mixu pohonných jednotek v celém dopravním průmyslu a vedle bateriových elektrických vozidel nabízí další řešení s nulovými výfukovými emisemi pro specifické schopnosti a požadavky vozidel Jaguar Land Rover,“ říká Ralph Clague, vedoucí pro vodík a palivové články v automobilce Jaguar Land Rover.
Jak vodíkový pohon funguje?
Do vysokotlakých nádrží se vtlačí plynný vodík, který se následně sloučí s kyslíkem nasávaným kompresory. K finální reakci pak dochází v palivovém článku. Takto vzniklá elektrická energie následně pohání elektromotor. Jediným odpadem vznikajícím při této reakci je přitom čistá voda.
Na rozdíl od elektromobilů není potřeba čekat na dobití vozu. Místo toho se do něj vodík tankuje na speciální čerpací stanici. Celý proces zabere asi pět minut. To je pro majitele bezesporu výhoda, nicméně v Česku ji zatím využít nemůže. Na našem území totiž nyní neexistuje jediná veřejná čerpací stanice, kde by šlo palivo doplnit. Na první veřejné plnicí stanice si musíme ještě chvíli počkat.
Počet vozů poháněných palivovými články se však od roku 2018 ve světě téměř zdvojnásobil, uvádí Land Rover, zatímco čerpacích stanic přibylo o více než 20 procent. Do roku 2030 se pak předpokládá, že na silnicích může jezdit více než 10 milionů vozidel FCEV a být vystavěno 10 000 čerpacích stanic.
Testování vodíkového Land Roveru Defender má začít ještě koncem letošního roku, společnost však nepotvrdila, zda se dočkáme i sériových verzí.