Recenze BMW iX3: Reklama na ticho v obvyklém bavorském balení

Dlouhé roky už na světových silnicích můžeme potkávat model BMW X3, patří ke koloritu značky, stejně jako řada 3 nebo 5. Přesto stále může překvapit. Třeba modelem iX3, který vstoupil na trh v roce 2020 a byl prvním čistě elektrickým SUV slavné bavorské automobilky.

Do elektromobility BMW v poslední době pořádně šlape. Touto cestou se značka vydala už dříve, když v roce 2013 vyslala do světa futuristický model i3, který i v této době vypadá jako z budoucnosti a hodně podobný nádech měl i supersport i8. A nedá se říci, že by šlo o neúspěšná auta. Jenže v té době byla elektromobilita alternativou, teď jde spíš o povinnost.

Elektrika automaticky vybavená M-paketem

Ale není to jen o úplných novinkách. Model iX3 je zkrátka „jen“ zelená verze klasické X3, populárního SUV, které se v několika generacích vyrábí už téměř dvacet let. Když se kolem vás prožene a vy se nebudete soustředit, zaměníte iX3 s jakoukoliv X3, kterých na českých silnicích potkáváme desítky.

Je třeba zbystřit a pořádně si všímat, aby člověk zaznamenal například speciální aerodynamický design u kol, který snižuje odpor, jinak tvarované nárazníky, či ledvinky a průduchy, které jsou také kvůli aerodynamice všechny pouze na oko. Nová jsou i zadní LED světla s trojrozměrným krycím sklem a grafikou. Adaptivní LED světlomety jsou také vpředu.

Vůz je automaticky vybaven M-paketem, takže iX3 bude vypadat minimálně tak sportovně, jako jeho benzinová či naftová varianta. Milovníci vícepaprskových dynamicky tvarovaných kol, či například dvou až čtyř koncovek výfuku by vám k tomu ale asi řekli své…

Uvnitř jsme také v bavoráku. To je velká změna od modelu iX, který jsme měli v redakčním testu celkem nedávno. Nechápejte nás špatně, iX je výstřelkem techniky. Modelem těžko srovnatelným s jinými a bránou do budoucnosti.

V iX3 ale znovu sedíme v tradičním BMW, tedy ve voze plném pohodlí, stylu a luxusu, kde je všechno tam, kde to hledáme. Uvnitř nás uvítala sportovní sedadla s perforovaným jemným čalouněním Sensatec, jsou příjemná a drží tělo. Vše doplňuje nádherná hnědá kůže Vernasca Mocha s dekorativním prošíváním, která zároveň prostupuje celým interiérem. To je prostě lahůdka.

Model se snaží udržet sportovní švih a kromě nápisu iX3 najdete i tradiční bavorácké „emko“. Například na koženém volantu s tříramenným designem.

Pozice za volantem je trochu nižší, než jsme zvyklí, ale výhled z vozu je i tak velmi dobrý. Na zadních sedadlech má iX3 místa na rozdávání, klidně i pro pasažéra co sedí na nepopulárním místě uprostřed. Dají se navíc polohovat, takže si všichni vzadu mohou užít prosklené střechy. Nechybí samozřejmě USB konektory či samostatné ovládání klimatizace. Zavazadlový prostor pak nabízí 510 litrů.

Ránu umí vrátit, ale jinak krásně plachtí

Řečí čísel může klidně začínat i test elektroauta. iX3 obsluhuje jeden elektromotor na zadní nápravě, a tu také pohání. Auto má k dispozici celkem 210 kW, točivý moment 400 Nm, na stovku se dostane lehce pod sedm vteřin a akcelerovat zvládne až na 180 km/h. Tam je limit vozu, ke kterému ale není dobré se moc přibližovat. Spotřeba elektřiny je v tu chvíli skutečně vysoká.

Hmotnost vozu činí 2 260 kilogramů, z toho lehce přes půl tuny váží jen baterie s kapacitou 74 kWh. Vůz nám při plném nabití ukazoval dojezd zhruba 370 kilometrů, ale využitelnost baterie se mnohdy hodně hýbala. A zdaleka ne vždy negativně, vlastně spíš naopak.

Díky adaptivní rekuperaci (vůz sbírá data z jízdy a sám je schopen podle aktuálního stylu ježdění určit, jak dobíjet) a rozumné jízdě se klidně stane, že za volantem iX3 strávíte 15 minut a dojezd se absolutně nezmění. Nebudeme si nic nalhávat, to umí vykouzlit úsměv na tváři. Průměrná spotřeba nám ukazovala 18,9 kWh. Není problém se dostat výrazně výš, ale dá se také snížit. Záleží na tom, kolik zrovna váží řidičova bota.

Každopádně jde o celkem příjemnou spotřebu srovnatelnou s konkurencí. Nedávno zkoušený vůz Škoda Enyaq Coupé RS iV s výkonem 300 koňských sil na tom nebyl o moc jinak.

BMW jinak poutá na klasické elektrické ticho, Paľo Habera by mohl závidět. Auto jede svižně, předjíždění je disciplínou plnou radosti, nehoupe se a podvozek i díky víceprvkové zadní nápravě snese ta nejpřísnější kritéria. Je mimochodem adaptivní s elektronicky řízenými tlumiči. I tak je občas tuhý a sem tam vám ránu z mizerného asfaltu vrátí. Na tom hladkém ale plachtí.

V základu si vůz pořídíte za 1 792 700 Kč, ten testovaný měl cenovku 2 098 828 Kč a za příplatek bylo například elektricky ovládané tažné zařízení (29 796 Kč), protisluneční ochrana oken (14 352 Kč), laserové světlomety (27 092 Kč) a hlavně Paket Impressive (197 002 Kč).

1. NÁKLADY A SERVIS

Auto by mělo navštěvovat servis po dvou letech či 30 tisících najetých kilometrech. Záleží, co nastane dřív. U BMW si pak primárně posvítí na výkonovou elektroniku, kabelové svazky, brzdy a jejich kapalinu či kabinový filtr. Vůz se dál pyšní tříletou zárukou na lak, dvanáctiletou na prorezavění a osmiletou na vysokonapěťové akumulátory. Pořídit si můžete také balíček BMW Service inclusive, jenž pokrývá servisní náklady na čtyři roky. Jeho hodnota pro model iX3 činí 12 636 Kč.

2. PRODEJE

Tento konkrétní model vyrábí automobilka BMW až v Číně. Doba dodání závisí na dané specifikaci a výbavě, trvá zhruba 4-5 měsíců. Přesná čísla prodejů vedení firmy nechce komentovat, nicméně dohledatelná jsou. Od začátku roku 2022 do konce března se typu iX3 prodalo 10 kusů, to je například o jeden méně než většího modelu iX a o čtyři více než dalšího elektrického typu i3. Klasických X3 se spalovacím či vznětovým motorem se v tomto kalendářním roce zatím prodalo 76. A co Audi či Mercedes?

3. INFOTAINMENT

Co dodat k infotainmentu? V BMW pracuje na stejné bázi už mnoho let a funguje stále špičkově. A co updaty? Netřeba jezdit do servisu, nové vám automobilka pošle a vy si vše aktualizujete bez potíží sami doma. Live Cockpit Professional spojuje 12,3 palcový přístrojový panel se stejně rozměrným dotykovým displejem.