Poprvé se strong hybridem: Suzuki Vitara se vydala do neprobádaných vod. Občas tápe

Také japonské Suzuki musí chtě nechtě elektrifikovat a oblíbená Vitara je vždy první na ráně. Osazení full-hybridním systémem se v zásadě povedlo, úbytek koní a větší hmotnost se však už maskují hůře a na dynamice je to znát.

Tradiční japonský výrobce menších a šikovných aut sice v Evropě vypadá jako minoritní značka, ve skutečnosti ale vyrábí víc aut než Mazda nebo Mitsubishi. Suzuki vždy platila za šikovná nekomplikovaná auta s dlouhou výdrží a praktickými vlastnostmi. Vedle malého Swiftu je jeho nejdéle žijícím modelem Vitara, která vzniká už od roku 1988. V Krušných horách jsme vyzkoušeli nejnovější evoluci jejího pohonu, věc, které se říká strong hybrid.

Nucený pokrok

Proč tak silná slova? Je to jednoduché: jde čistě o to odlišit od sebe v ceníku verzi s mild-hybridem (1.4 BoosterJet) a právě plně hybridní verzi (1.5 DualJet Hybrid). Posledně jmenované (a testované) provedení nahrazuje v nabídce verzi 1.4 BoosterJet s automatem (s manuálem pokračuje).

Pod kapotou současné Vitary se přitom od roku 2015 vystřídala řada motorů. Na trh vstupovala s atmosférickou benzinovou šestnáctistovkou VVT a turbodieselem 1.6 DDiS (oba 88 kW), doby těchto agregátů už jsou ale dávno pryč. Od roku 2018 nastoupil litrový tříválec (81 kW) a čtyřválcová jedna-čtyřka (103 kW) s označením BoosterJet, krátce poté dorazil mild-hybrid a po litru už byste se dneska také sháněli marně. Ale zpět k našemu hybridu.

Z nouze ctnost?

Základním stavebním kamenem hnacího řetězce je nový benzinový atmosférický motor s objemem 1,5 litru, který se pojí s elektrickým motor-generátorem MGU a robotizovanou manuální převodovkou AGS. Energii dodává 140V lithium-iontová baterie. Elektromotor sám o sobě nabízí výkon 24,5 kW a točivý moment 60 Nm. V režimu EV pohání vůz samostatně, v hybridním módu pomáhá při zrychlování. Systém se pojí s pohonem předních i všech kol, což byl případ testovaného vozu.

Při pohledu na technické parametry ale nová jednotka nenabízí lepší hodnoty než starší 1.4 BoosterJet s manuální převodovkou. Full-hybrid s pohonem předních kol potřebuje k akceleraci z nuly na 100 km/h dlouhých 12,7 sekundy, přeplňovaný mild-hybrid jen 9,5 sekundy. Jede také o 10 km/h rychleji (190 proti 180 km/h). Spotřeba obou verzí je přitom stejná – 5,4 litru benzinu na 100 km. Jedinou citelnější výhodou nové motorizace se tak zdá být fakt, že jde o automat. Naopak nevýhodou je menší kufr: 289 proti 362 litrům. Zde se projevuje typická nevýhoda vozu, které původně pro elektrifikaci nebylo zamýšleno.

Na pohodu...

Vitara hybrid má tu smůlu, že chtě nechtě musí podstoupit srovnání se starší (a výkonnější) motorizací BoosterJet opatřenou mild-hybridním systémem. Tento mimořádně povedený motor dodává o nemálo lehčímu SUV místy až sportovní jízdní vlastnosti, a to jak s manuální, tak automatickou převodovkou, nehledě na skvěle fungující pohon všech kol.

Výhody full nebo strong hybridu tak trochu blednou. Atmosférický motor má nejen méně koní, ale jeho charakteristika je z podstaty věci (atmo vs. turbo) i poněkud mdlejší zejména, než se dostane do otáček, které zase příliš neladí uchu. Když si k tomu člověk připočte vyšší cenu než u mild-hybridu a občas zbytečně dlouho přemýšlející robotizovanou převodovku, moc důvodů pro koupi nové verze nezbývá. Důvod jejího vzniku je však prozaický – o 8 g emisí CO2 na kilometr méně než u staršího motoru dělá v pokutách EU za nadlimitní emise podstatný rozdíl.

Suzuki uvádí kombinovaný odběr 5,9 l/100 km dle WLTP, což je o tři deci méně než u silnějšího mild-hybridu s automatem a čtyřkolkou. Klidná plavba na okreskách vás dostane ještě níž, pokud však častěji spěcháte, nový full-hybrid nebude nic pro vás. Klidné konzervativní řidiče však nadchne.

Konec dobrý, všechno dobré

Suzuki Vitara každopádně zůstává tím starým dobrým jednoduchým autem s prostorným interiérem pro pět cestujících a maximálně jednoduchým ovládáním. Nezapomeňme ani na velmi dobře fungující pohon všech kol, který spolu s komfortním podvozkem a vyšší světlou výškou umožní chalupářovi i nějaký ten výlet mimo zpevněné cesty. Ve výbavě ani u levnějších provedení nic moc podstatného nechybí a drahé příplatky takřka neexistují. Nová motorizace je přesto spíše jistou úlitbou emisní politice EU, klasická verze 1.4 BoosterJet se jeví z většiny stránek smysluplněji. Kompletní ceník Suzuki Vitara si můžete prohlédnout zde.

Tagy: