BMW M3 Touring může být i autem na dovolenou. Je úspornější než kdejaký nafťák

Testů, v nichž motorističtí novináři jezdí s BMW M3 Touring dveřmi napřed, pálí gumy a točí motor do červených otáček, je už na českém internetu plno. I proto jsem se rozhodl pro úplně opačný přístup a vyrazil jsem s ním z Prahy do Vídně a zpět, abych zjistil, jak se chová na dlouhých cestách, kolik spotřebuje benzinu a jaký vliv bude mít na jízdu střešní box. Často jsem se nestačil ani divit, co jsem zjistil.

BMW M3 je a vždycky byla modla všech automobilových nadšenců. Příchod verze Touring byl tak pro většinu z nich splněným snem. Supervýkonné kombi si však okamžitě zamilovali nejen příznivci značky, ale i samotní motorističtí experti, kteří ho přiřazují k těm nejvšestrannějším a nejlepším vozům současnosti. Je ale opravdu tak všestranné, nebo mu byl tento titul přiřazen neprávem jen kvůli prostornější karoserii? To jsem se pokusil zjistit na téměř 700 kilometrové cestě po českých a rakouských dálnicích.

K TÉMATU: BMW 520d vyvolává vzpomínky na zlaté časy dieselů. Sport od něj ale nechtějte

K dispozici mi přitom byl kousek, kterému je už od pohledu opravdu těžké říci: „Ne, dneska pojedeme v klidu a za co nejnižší spotřebu.“ V sytě červené barvě totiž ještě více vynikaly například obří ledvinky, mohutný difuzor se čtyřmi kanony místo výfuků, široké lemy blatníků nebo naprosto brutální černá kovaná kola. A aby toho nebylo málo, upevnilo české zastoupení značky na střechu ještě nosič s 320litrovým boxem v barvě karoserie (24 424 Kč). Tohle je přesně to auto, za kterým se každý otočí.

Když do něj člověk nastupuje, je vždy napjatý a má tak trochu husí kůži. Stejný pocit mám snad jen u jídla, když se do něj zakousnu a ono okamžitě začne hrát všemi chutěmi. To přesně se děje i při vstupu do BMW M3 Touring, které doslova poblázní všechny vaše smysly. Jakmile už ale sedíte na sedadlech, veškeré to napětí najednou díky naprosto antistresovému interiéru opadne. Až na pár detailů si totiž přijdete jako v normálním BMW řady 3. Nenutí vás stát na plynu, točit se kolem lampy na parkovišti ani kličkovat mezi ostatními auty v provozu.

Naopak mě svádí být v něm co nejdéle a užívat si komfort a pohodu, kterou BMW M3 Touring umí také nabídnout. Nejvíce však záleží na tom, pro jaká sedadla se rozhodnete. Já měl k dispozici standardní kožená a elektricky nastavitelná. Díky nim mě na cestě do Vídně a zpět prakticky nebolela záda. Existují ale i příplatkové karbonové sedačky, které sice více svírají tělo v zatáčkách, ovšem 700 kilometrů bych v nich rozhodně absolvovat nechtěl. Je to jako sedět na prknech.

Jako by tam vůbec nebyl

Dlouhou cestu po prázdných českých a rakouských dálnicích mi usnadňoval také skvěle fungující adaptivní tempomat s držením v pruhu. A ne takovým tím typickým, kdy se auto odráží od jedné čáry k druhé, ale tím, který ho opravdu drží pevně mezi dvěma pruhy i v ostřejších zatáčkách. Zároveň není třeba volant příliš mačkat, aby vás detekoval a nezačal vyvádět kvůli tomu, že ho dostatečně nedržíte.

Co se týče prostoru, má ho supersportovní kombík opravdu na rozdávání. Dovnitř se pohodlně vejdou čtyři cestující a do kufru dostanete zavazadla o celkovém objemu až 500 litrů. Pokud se na cestu vydáte pouze ve dvou, můžete sklopit zadní sedadla a využít tak prostor o velikosti až 1 510 litrů.

A komu by ani to nestačilo, může si pořídit už zmíněný střešní box. U některých mainstreamových aut možná jízdu do značné míry znepříjemňuje, ale u BMW M3 Touring nikoli. Ani na dálnicích při rychlostech okolo 130 km/h jsem o něm nevěděl. Dokonce jsem párkrát raději zastavil, abych se přesvědčil, že na střeše stále je. Aerodynamický šum začne do kabiny procházet až u rychlostí nad 150 km/h.

Umí být i normální...

Slyšet je občas i hluk od kol a podvozku, který je u „eMka“ výrazně nižší a tužší, ale není to nic, co by cestující na palubě trápilo. A pokud snad některého z nich ano, může nepříjemné hučení přehlušit špičkovým příplatkovým audiem Harman Kardon až se 16 reproduktory. Jinak se ale BMW M3 Touring na dlouhých trasách ve výchozím jízdním nastavení chová jako obyčejná trojka, se kterou, pokud potřebujete, můžete kdykoliv kohokoliv bez problému předjet.

I řízení je ve standardním režimu příjemně lehké a citlivé, stejně jako brzdy. Nejsou kousavé a skvěle se dávkují. Nemluvě o převodovce, která při ostré jízdě střílí jeden kvalt za druhým, a naopak při klidné jízdě po dálnici řadí bez povšimnutí. Ne nadarmo se tedy říká, že BMW dělá nejlepší převodovky vůbec.

Kultivovaný je sám o sobě i benzinový šestiválec s výkonem 510 koní, u něhož jde navíc deaktivovat zvuk výfuků. Stačí zmáčknout tlačítko na středovém panelu. Pokud si nebudete hrát s nastavením, bude BMW M3 Touring plynule reagovat na sešlápnutí plynového pedálu. Šílenosti se dějí, až když promáčknete pojistku. Pro převodovku je to povel, aby okamžitě podřadila a motor držela ve vysokých otáčkách.

No a teď už asi to nejzajímavější – spotřeba. Na přibližně 350 kilometrech na cestě z Prahy do Vídně si supervýkonné kombi řeklo o 8,9 l/100 km, a to se střešním boxem, který zvyšuje spotřebu na dálnici v průměru o 1,5 litru. To je neuvěřitelné! Za tolik jezdí naftový šestiválec, ne ten benzinový s výkonem 510 koní. O litr více pak palubní počítač ukazoval cestou z Vídně do Prahy, což bylo ale způsobeno silným protivětrem.

Na dovolenou i na okruh

Tímto mě BMW M3 Touring utvrdilo v tom, že je právem přiřazováno k těm nejvšestrannějším a nejlepším autům současnosti. Pokud tedy hledáte kombík, se kterým se vyřádíte na závodním okruhu a zároveň s ním vezmete celou rodinu na dovolenou, je BMW M3 Touring nejlepší možnou volbou. Nebudu vám lhát, mít na účtu minimálně 2 666 300 Kč, což je nejnižší cena, za kterou se prodává, bez váhání si ho koupím. Kompletní ceník najdete zde a srovnání s konkurenční Audi RS4 tady.

Tagy: