Na rozdíl od většiny automobilové konfekce si německá prémiová trojka stále vydržuje tradiční modely s karosérií sedan. Zákazníci je totiž zjevně stále chtějí a nechybělo mnoho, aby se nové BMW řady 5 stalo evropským autem roku. Nestalo, ale své kvality mohlo ukázat v našem testu, a to hned v ostře sledované taxikářsko-manažerské naftové verzi 520d.
Nová „pětka“ se loni na podzim přivalila jako velká voda s jasným sdělením, že se bude svým zákazníkům snažit nabídnout nejširší možnou paletu pohonů. Kromě vodíku a full-hybridu najdete v ceníku skutečně všechno, co současný stav velkosériově dostupných technologií nabízí. Jde tedy o jakýsi mezistupeň stojící na pomezí někdejší klasiky s více spalovacími válci a elektrickou budoucností. BMW se samozřejmě okázale předvádí s elektrickou i5 M60, vsadil bych se ale, že základní nafta půjde na odbyt lépe. Takže sem s ní.
K TÉMATU: BMW Neue Klasse je předzvěstí elektrické trojkové řady. Na jedno nabití ujede 1000 km
Konzerva zvenku, moderna uvnitř
Osmá generace řady 5 přivezla nespočet nových a vylepšených technologií, které zaštiťuje nová podvozková platforma přizpůsobená na čistě elektrický pohon, což je zásadní novum. Díky ní je BMW řady 5 G60 nyní více než pětimetrové, je také o 32 mm širší (1900 mm), o 36 mm vyšší (1515 mm) a má o 20 mm větší rozvor náprav.
Na rozdíl od sedmičkové řady nebo módních SUV BMW patří „pětka“ z pohledu designu k tomu nejkonzervativnějšímu, co dnes mnichovská automobilka nabízí, a základní model 520d se svými menšími koly a nulovými estetickými doplňky tento náhled jenom umocňuje.
Uvnitř je to trochu jiná káva a tvrdím, že zejména ztvárnění přístrojového štítu známé už z jiných BMW může u některých konzervativních zákazníků budit lehký odpor. Rozdíl oproti předchozímu modelu je zřetelný na první pohled. Přístrojová deska je výrazně uhlazenější a nenabídne prakticky žádná fyzická tlačítka. V podstatě veškeré ovládání se přesunulo do obrovského digitálního panelu a zůstal jen typický ostrůvek po pravé ruce s těmi nejdůležitějšími funkcemi.
Podobně jako u všech nových modelů BMW na sebe hlavní displej multimediálního systému a přístrojový štít navazují, když vytváří jednu velkou prohnutou obrazovku. Na první dobrou (nebo spíš špatnou) se může zdát modernější prostředí složitější, dá se s ním během chvilky naučit pracovat. Potom dokážete ocenit i zajímavé funkce v čele se streamováním YouTube či natáčením a následným ukládáním videí a fotek z vnitřní kamery na stropě. To jsou vymoženosti, které mladé řidiče jistě potěší. Určitě je pozitivní i fakt, že se nový systém neseká a je příkladně svižný.
Kabina je o poznání prostornější než dřív, takže nabízí bohatý prostor jak pro řidiče a spolujezdce, tak kupodivu i pro cestující ve druhé řadě. Kufr nabídne u verze se spalovacím a plug-in hybridním pohonem 520 litrů objemu, což je o 10 litrů méně než u předchůdce, baterie elektroverze ubere dalších 30 litrů. I tak je ale místa na bagáž stále dost.
Jistota tisíce
Pětkové BMW může mít šest různých pohonů, z toho jen dva spalovací. Jde o čtyřválcové dvoulitry 520i (benzin) a 520d (nafta) s výkonem 208 a 197 koní, které jsou navíc dopovány mild-hybridním systémem.
Jinak se v Mnichově rozhodli jít cestou agresivní elektrifikace a zbytek nabízených „pětek“ má buď plug-in hybridy nebo elektromotory. Konkrétně je k dispozici 530e (čtyřválec + elektromotor), 550e (šestiválec + elektromotor) a čistokrevné elektromobily i5 eDrive40 nebo i5 M60 xDrive. Třílitrová nafta má ale přece jen dorazit, my jsme si zatím vystačili s tou základní.
Verze 520d se chlubí výkonem 197 koní a točivým momentem 400 Nm, což je velice slušné, potěšující je navíc fakt, že na rozdíl od konkurenčního Mercedesu E 200d je diesel v BMW o poznání kultivovanější. Jeho vrozená dynamika stačí na bezpečné předjíždění, k honění rychlostních rekordů ale neláká a ani to není účelem.
Standardem je osmistupňový automat ZF, který u testované specifikace poháněl všechna kola, šlo tedy o verzi xDrive. Gross výhod malého dieselu tkví samozřejmě v hospodárném provozu. Přestože BMW do nové „pětky“ montuje pouze 60litrovou palivovou nádrž, sedan s ní bez zastávky u čerpací stanice ujede bez větších problémů 1100 kilometrů. Aniž bych se nějak extra snažil, jezdil jsem s průměrnou spotřebou 6,4 l nafty na 100 km, při troše snahy by to šlo i úsporněji.
Zatímco vrcholná elektrická verze i5 je postavena na příplatkovém vzduchovém adaptivním podvozku v hodnotě 111 tisíc korun, model 520d spoléhá na obyčejné ocelové pružiny, což je z hlediska komfortu rozdíl nepatrný, z hlediska následných nákladů na údržbu značný. Auto se sice malinko víc naklání, s 19" koly má ale mnohem pohodlnější naladění, což je vlastně vůbec nejdůležitější. Nebo si chce ještě někdo hrát na to, že se u nás dá jezdit někde rychle po kvalitní silnici? Těžko.
Jestli může někde nová „pětka“ nepotěšit, je to asi celkový pocit z řízení. I když je otázka, nakolik je v tomto bodě objektivní hodnotit základní verzi. Na druhou stranu, zákazníci jsou u BMW na určitý jízdní nadstandard dlouhodobě zvyklí, takže proč ne?
BMW 520d je prostě na volantu poněkud tupé, a to zhruba tak, jako kdybyste míchali prstem v holandském margarínu. Prostě žádná sláva. Když přepnete do sportovního módu, řízení sice ztuhne, ale že by bylo citlivější, to ani náhodou. Musím se ale opakovat, potřebuje něco víc majitel základní verze? Odpověď nechť si rozmyslí každý sám.
Závěr
Osmá generace „pětky“ je bezesporu poctivé moderní auto, které nabízí luxusní a kvalitně zpracovanou kabinu s nejnovějšími technologiemi. Ostatně kvality novinky ocenila i anketa o Evropské auto roku. Jízdní vlastnosti se odvíjí od zvolené verze, ekonomický model BMW 520d je ideální koráb na dlouhé cesty, který spotřebuje málo paliva a nabídne komfortní svezení. Je velmi pravděpodobné, že zájem o něj bude veliký. Kupodivu se navíc dá pořídit za docela rozumné peníze. Začíná na 1 524 900 Kč a s pohonem xDrive je o 60 tisíc dražší. Podrobný ceník a technické specifikace celé řady najdete pod tímto odkazem.