Americký výrobce letadel Boeing ve středu potvrdil, že do dvou let ukončí výrobu svého obřího letounu 747. Ikonický letoun „s hrbem“ v přední části trupu býval svého času největším letadlem pro přepravu osob na světě a svůj úplně první let uskutečnil v roce 1969. Komerční lety zahájil o rok později.
Generální ředitel Dave Calhoun řekl zaměstnancům, že výroba letadla skončí v roce 2022. O ukončení výroby v roce 2022 se již mluví delší dobu, dnes poprvé však firma informaci oficiálně potvrdila, uvedla agentura Reuters.
O velké stroje není zájem
Vývoj letounu byl zahájen na jaře 1963. Letadlo Boeing 747, na dlouho největší dopravní letadlo na světě, bylo slavnostně představeno v září 1968, do vzduchu se poprvé vzneslo 9. února 1969 na letišti Pain Field nedaleko Seattlu na severovýchodě USA. Do služby se nový čtyřmotorový letoun dostal začátkem roku 1970, aerolinky Pan Am jej poprvé nasadily 22. ledna 1970 na lince z New Yorku do Londýna.
Vyšetřování: Kapitán Smartwings, který letěl jen s jedním motorem, nepřiměřeně riskoval
Letounu společnosti Smartwings, který loni přepravoval 170 lidí z Řecka do Prahy, přestal nad Egejským mořem fungovat levý motor, jeho kapitán Pavel Veselý se přesto rozhodl i přes odpor druhého pilota pokračovat až na letiště v Ruzyni. Podle závěrů vyšetřování Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) tím kapitán, který dosud pracuje u Smartwings jako řadový pilot, udělal celkem 21 pochybení. A protože Pavel Veselý nadále trvá na tom, že postupoval správně, doporučil mu psychologické vyšetření, informoval web zdopravy.cz.
Během půl století se vyrobilo přes 1 550 těchto letadel, v posledních letech ale o tento typ letadla zájem pomalu upadal – i v důsledku příchodu Airbusu A380, kterému od podzimu 2007 patří pozice největšího dopravního letounu k přepravě cestujících. Loni v únoru však Airbus oznámil, že výrobu A380 ukončí v roce 2021.
Během let prošel Boeing 747 řadou vylepšení, první varianta se jmenovala 747-100 a přes verze 200 a 300 vedla cesta ke „čtyřstovce“, která byla zařazena do provozu koncem 80. let. Nejnověji se v roce 2010 představila zvětšená verze 747-8.
Globální pandemie nemoci COVID-19 způsobila prudký pokles poptávky po letecké přepravě. Mnoho aerolinek se proto rozhodlo přestat létat s obřími stroji a dává přednost menším letounům.
Zajímavosti o Boeingu 747
- Zpočátku to s budoucností letadla, kterému se začalo říkat Jumbo Jet, nevypadalo moc slavně. V době jeho vzniku se totiž věřilo, že budoucnost letecké přepravy bude v nadzvukové rychlosti. Technické potíže s vývojem nadzvukových letounů i ropný šok ale udělaly snílkům čáru přes rozpočet a nakonec to byl Boeing, kdo mohl slavit.
- První let Boeingu byl o den posunut kvůli problémům s přehříváním motorů a potíže s pohonnými jednotkami nakonec Jumbo Jet provázely celý první rok. Továrna se kvůli tomu i počínající recesi dokonce dostala do problémů, v druhé půli 70. let ale přišlo oživení a Boeing 747 konečně mohl naplno ukázat, v čem je jeho síla.
- Kapacita některých typů letounů Boeing 747 se pohybuje až kolem 500 osob, délka je přes 70 metrů a výška asi 20 metrů. Rozpětí křídel u posledního modelu dosahuje přes 68 metrů. Cestovní rychlost se pohybuje kolem 1 000 kilometrů za hodinu. Nezaměnitelný vzhled má „na svědomí“ druhé patro v přední části letounu.
- Vedle osobních existuje také nákladní verze a typy schopné nést pasažéry i náklad. Dva stroje používala kosmická agentura NASA pro přepravu raketoplánů, jejichž program byl ukončen v roce 2011. Dva speciálně upravené stroje slouží k přepravě amerického prezidenta.
- Velké rozšíření typu i jeho neobvyklá kapacita přinesly Jumbo Jetu i jedno neslavné prvenství – srážka dvou letounů tohoto typu z března 1977 zůstává nejtragičtější leteckou havárií všech dob. Na letišti v Tenerife na Kanárských ostrovech tehdy v mlze narazil startující Boeing 747 společnosti KLM do stejného stroje v barvách Pan Am (shodou okolností to byl první stroj, který aerolinky o sedm let dříve nasadily do provozu), který v tu chvíli teprve opouštěl ranvej. Zemřelo 583 lidí.
- Na pražské Ruzyni legendární letoun poprvé přistál v listopadu 1972. Mohutný stroj v barvách společnosti Air India, pojmenovaný po starověkém císaři Vikramáditjovi, si tehdy ale na Ruzyň jen „odskočil“ z linky New York – Bombaj, aby do Indie dopravil šest desítek československých turistů.