
Pieta za hradecké oběti: Zemřela matka dvou dětí a 19letá dívka. Lidé jsou stále v šoku
Pro leteckou dopravu to zatím není zrovna nejlepší rok. V lednu světem otřásla tragédie ve Washingtonu, kde po střetu stroje společnosti American Airlines s vrtulníkem zahynulo 67 lidí. O pár dnů později v Seattlu letadlo japonských aerolinek narazilo do zaparkovaných Delta Airlines. Následoval pád menšího letadla přímo do ulic brazilského Sao Paula. A naposledy zažilo nehodu Toronto: v pondělí 17. února při přistání havarovalo letadlo s 80 lidmi na palubě a obrátilo se na střechu. Co všechno se může stát mezi nebem a zemí? A co může pilot dělat, aby předešel nejhoršímu? Různé podoby leteckých problémů popisuje v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Slavomír Pískatý, český kapitán legendárního Jumbo Jetu B-747.
Americký prezident se pohybuje po celé planetě nejdražším letadlem na světě – Air Force One. Jde ve skutečnosti o dva stroje Boeing. Označení „Air Force One“ se totiž používá pro jakékoli letadlo vzdušných sil, ve kterém se přepravuje úřadující prezident Spojených států. Podívejte se, čím vším stroj disponuje.
Přesně před 28 lety, 12. listopadu 1996, se nad indickým venkovem srazila dvě velká dopravní letadla. Na jejich palubě zemřelo celkem 349 lidí, čímž se incident do historie světového letectví zapsal černým písmem jako nejtragičtější srážka letadel ve vzduchu v dějinách. Toto neštěstí měla přitom podle závěru vyšetřovatelů způsobit banální chyba zkušených pilotů jednoho z letadel – a mimo jiné také jejich špatná angličtina.
Boeingu 747-400 F lucemburské nákladní letecké společnosti Cargolux upadl při přistávání pravý podvozek. Letiště poté na čtyři hodiny uzavřelo přistávací dráhu, protože stroj blokoval ranvej, píše web týdeníku Focus.
Španělský 22letý designér Alejandro Núñez Vicente představil návrh nového uspořádání sedadel v letadle, o který se zajímají i velké společnosti a který by mohl ovlivnit budoucnost aviatiky. Vicente se snaží zejména o to, aby měli lidé komfort i v ekonomické třídě – toho se dá podle něj dosáhnout dvoupatrovým systémem sedadel.
Má rozpětí křídel Boeingu 747, přitom váží zhruba tolik co SUV, navíc nespotřebovává ani kapku pohonných hmot. Letadlo Solar Impulse 2, které je poháněné sluneční energií, již v roce 2016 obletělo celý svět. Nyní ho jeho majitelé chtějí začít využívat jako satelit.
Recyklace a snižování objemu odpadu – to byly ještě před pandemií jedny z hlavních výzev, kterým se svět věnoval. Jenže po příchodu viru jako by se na kupící se vrstvy smetí tak trochu zapomnělo. Produkce plastů a dalších odpadů je přitom během pandemie obrovská a lví podíl na tom mají roušky, testy i další hygienické předměty.
Kolem země prolétl před několika dny další asteroid. Jeho případný náraz do naší planety by byl katastrofický, informují zahraniční média včetně webu EarthSky, který na planetku upozornil. Astronomové si objektu všimli až zpětně. Je široký asi jako rozpětí křídel letadla Boeing 747.
Padající součástky z hořícího motoru startujícího dopravního boeingu v sobotu v Nizozemsku zranily dva lidi. Poškozeno bylo i několik domů a aut, informovala s odvoláním na policii agentura DPA. Poruchu jednoho ze čtyř motorů ohlásila posádka stroje Boeing 747, který měl z Maastrichtu namířeno do New Yorku. Letadlo vzápětí nouzově přistálo v Lutychu (Liège).
De Havilland Comet, Boeing 747 nebo Concorde. Všechny tyto letouny přinesly do sektoru komerčního civilního letectví zásadní změnu, technologický pokrok a navždy přetvořily vzdušný prostor. Nizozemská letecká společnost KLM společně s Technickou univerzitou Delft se nyní pokouší o totéž.
Americký výrobce letadel Boeing ve středu potvrdil, že do dvou let ukončí výrobu svého obřího letounu 747. Ikonický letoun „s hrbem“ v přední části trupu býval svého času největším letadlem pro přepravu osob na světě a svůj úplně první let uskutečnil v roce 1969. Komerční lety zahájil o rok později.
První testovací let rakety vesmírné společnosti Virgin Orbit miliardáře Richarda Bransona se nezdařil kvůli blíže nespecifikované poruše. Raketa vypuštěná ze speciálně upraveného letounu měla na oběžnou dráhu dopravit satelit, selhala však krátce po startu.