Letounu společnosti Smartwings, který loni přepravoval 170 lidí z Řecka do Prahy, přestal nad Egejským mořem fungovat levý motor, jeho kapitán Pavel Veselý se přesto rozhodl i přes odpor druhého pilota pokračovat až na letiště v Ruzyni. Podle závěrů vyšetřování Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) tím kapitán, který dosud pracuje u Smartwings jako řadový pilot, udělal celkem 21 pochybení. A protože Pavel Veselý nadále trvá na tom, že postupoval správně, doporučil mu psychologické vyšetření, informoval web zdopravy.cz.
Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy. Podle odborníků je zvykem v těchto případech nouzově přistát na nejbližším možném letišti.
O postihu kapitána zatím úřady nerozhodly
„Ignoroval oprávněný požadavek F/O (druhého pilota) na urychlené snížení letové hladiny z důvodu klesající rychlosti letounu po vysazení pohonné jednotky, a ve výsledku tak zapříčinil gradování stresu v posádce,“ citoval web ze závěrečné zprávy ústavu.
Podle zprávy Veselý riskoval i pokud jde o palivo, protože nemohl vědět, zda porucha motoru nesouvisí s kontaminací paliva. Dalším pochybením bylo také zatajení technického problému řízení letového provozu v řadě zemí, neinformování cestujících a nezaznamenání rozhovoru z kokpitu.
Veselý ovšem podle zprávy trvá na správnosti svého postupu. „Jsem přesvědčen o tom, že moje bohatá letová praxe je dostatečně velká, abych dokázal zhodnotit všechna rizika spojená s rozhodovacím procesem, nicméně si uvědomuji, že mohou vzniknout okolnosti, které si zaslouží, aby k nim bylo přistupováno s náležitou opatrností,“ uvedl ve výpovědi.
Smartwings z počátku jednání kapitána hájilo s tím, že postupoval podle bezpečnostních předpisů. Později ho firma zbavila funkce šéfpilota aerolinky. Nyní je řadovým pilotem.
„Smartwings se bude řídit všemi doporučeními vyplývajícími ze závěrečné zprávy ÚZPLN. Ta potvrdila, že se nejednalo o systémovou chybu,“ sdělily aerolinky webu zdopravy.cz.
O případném postihu kapitána letu zatím zřejmě úřady nerozhodly. V rámci správního řízení může být v případě zjištěného pochybení výsledkem mimo jiné zákaz činnosti či jiný disciplinární postih. Vedle řízení může úřad v krajním řízení podat i trestní oznámení.