Bojoval o život, teď vyrovnal rekord. Krásný dakarský i životní příběh, řekl Michek

Martin Michek dojel na letošním Dakaru v kategorii motocyklistů desátý, čímž vyrovnal český rekord

Čeští závodníci hodnotí úspěšný Dakar 2021

Nejen kamionista Martin Macík. Na letošní Rallye Dakar zaválel i Martin Michek, který zaznamenal fenomenální výsledek v nebezpečné disciplíně motocyklistů. A činil se i český veterán Josef Macháček, jenž kraloval mezi lehkými prototypy. 63letý závodník získal už svoji šestou trofej na akci, jejíž historie se píše od roku 1979. Sošku za vítězství přinesl ukázat do pořadu Nový den na CNN Prima NEWS, kam zavítal spolu s Michkem.

Už to vypadalo, že překoná nejlepší český výsledek mezi motocyklisty na Dakaru. Jenže Martin Michek dostal dodatečnou dvacetiminutovou penalizaci za to, že minul kontrolní bod a „pouze“ vyrovnal 10. místo Stanislava Zlocha z roku 1998.

„Já si letošní Dakar spojím s historií. Povedlo se po 23 letech přepsat tabulky českého motorsportu v oblasti motorek. Česká vlajka vlála opravdu vysoko, za mě je to krásná stopa. Budu mít nádherné vzpomínky – být na nejdrsnějším a nejtěžším závodě v top 10… Na to se nezapomíná,“ uvedl v pořadu Nový den 32letý závodník k náročné pouti ve zrádném – převážně pouštním – terénu.

Na letošní ročník se nedá zapomenout

Podruhé se Dakar konal v Saúdské Arábii, předchozích deset ročníků hostila Jižní Amerika. Až do roku 2007 byl cíl slavného závodu v hlavním senegalském městě, podle kterého se velká událost motorsportu také jmenuje. Několikrát absolvoval trasu po africkém kontinentu také Josef Macháček, poprvé na něm vyhrál v roce 1999. Teď premiérově dostal jako cenu sošku beduína.

Před 35 lety se Tatra poprvé předvedla Dakaru. Proslavily ji pověstné čapí nohy

Právě skončená dakarská rallye dala velmi dobrými výkony českých posádek vzpomenout na ročníky konané ještě v Africe. Do saharského písku vyrazily v roce 1985 jablonecké Liazy a právě před 35 lety také tatrovky včetně budoucího krále Dakaru Karla Lopraise. Jak se tenkrát podařilo vyslat kluky z kopřivnické zkušebny soutěžit s největšími světovými esy té doby?

„Pokud mám bilancovat, vyhrál jsem Dakar už na třech kontinentech. Na dvou ve čtyřkolkách, teď naposledy v kategorii lehkých prototypů. Jsem jediný člověk na světě, který vyhrál tyto dvě kategorie a vyrovnal jsem Aleše Lopraise (ten šestkrát zvítězil mezi kamiony, pozn. red.) v počtu vítězství, z čehož mám obrovskou radost. Na letošní ročník se nedá zapomenout,“ vyzdvihl své úspěchy Macháček.

Jediným dalším mužem, který dokázal triumfovat ve dvou různých disciplínách, je Francouz Stéphane Peterhansel. Ten dříve zářil mezi motocyklisty, poslední roky – včetně toho letošního – kraloval v kategorii automobilů a dohromady má 14 vítězství. Což je rekord.

Zmíněná „beduínská“ trofej váží kolem osmi kilogramů. „Je to opravdu těžké, je z bronzu, bohužel ne ze zlata. Mám na tyto artefakty speciální poličky, na kterých jsou i plakety za úspěchy ve čtyřkolkách, beduína mám prvního. Například za vítězství v ročníku 2000 s cílem v Káhiře mám bronzovou pyramidu s podstavcem,“ popsal svoji sbírku Macháček.

Dakar vždy něčím překvapí

Stejně jako většina sportovních událostí i Dakar musel ve zvýšené míře upravit mnoho organizačních věcí skrze pandemii koronaviru. Macháček ale pochválil pořadatele, kterým tradičně byla organizace ASO (Amaury Sport Organisation, pozn. red.), jež má na starost i cyklistický svátek Tour de France. „Díky tomu už měli zkušenosti, jak se vypořádat s velkou sportovní akcí za specifických okolností. Myslím, že to proběhlo bez problémů. A když už sednete do auta, jste odříznutí od dění. Mechanici jsou rovněž v autech, takže nebyly žádné komplikace,“ uvedl zástupce týmu Buggyra Zero Mileage Racing.

Skvostný závěr Dakaru pro Macíka. Už potřetí vyhrál etapu, celkově skončí čtvrtý

Závěr jako hrom. Český kamionista Martin Macík ve druhém závodním týdnu na ikonické Rallye Dakar získal hned tři etapová vítězství, přičemž do letošního roku čekal na premiérový triumf. Nejrychlejším časem se v pátek rozloučil s vytrvalostním závodem v Saúdské Arábii, na kterém obsadí celkovou čtvrtou pozici. Pilot týmu Big Shock Racing tak dosáhl osobního maxima.

Zatímco s koronavirem už se učí populace žít, na to, co se stane na obávaném závodu, se často dá jen těžko připravit. „Dakar píše zajímavé příběhy, vždy něčím překvapí a člověk musí improvizovat s tím, co má. Máte poruchu a musíte ji vyřešit na koleni. Ten závod nabízí opravdu vše,“ poznamenal Michek, jezdec stáje ORION – Moto Racing Group.

Jak již bylo zmíněno, Michek se mohl stát nejlepších českým motocyklistou v historii Dakaru. Jenže devátá příčka se nakonec změnila v desátou kvůli časovému trestu. „Kontrolní bod jsem minul o 110 metrů, jak jsem později zjistil podle GPS. Vím o tom. Bylo to v 11. etapě na 14. kilometru, celkem se tam trasa různě točila, takže to bylo složitější,“ poznamenal rodák z Českých Budějovic.

Rozhodně ale neklesá na mysli. „Byli jsme v první desítce, povedlo se nám něco úžasného. V polovině minulého roku jsem vůbec nevěděl, jestli pojedu na Dakar a co se mnou bude. Bojoval jsem o život, takže si myslím, že jsme napsali krásný dakarový i životní příběh,“ zakončil Michek, kterému loni selhala játra a jeho zdravotní stav byl velmi špatný.

Tagy:
historie rekord Saúdská Arábie Rallye Dakar Martin Macík Stéphane Peterhansel CNN Prima NEWS Nový den Tour de France motorismus sport Martin Michek Josef Macháček Buggyra Zero Mileage Racing ORION – Moto Racing Group pandemie covidu-19 Amaury Sport Organisation VELKOOBCHOD ORION, spol. s r.o.