reklama

Před 35 lety se Tatra poprvé předvedla Dakaru. Proslavily ji pověstné čapí nohy

Právě skončená dakarská rallye dala velmi dobrými výkony českých posádek vzpomenout na ročníky konané ještě v Africe. Do saharského písku vyrazily v roce 1985 jablonecké Liazy a právě před 35 lety také tatrovky včetně budoucího krále Dakaru Karla Lopraise. Jak se tenkrát podařilo vyslat kluky z kopřivnické zkušebny soutěžit s největšími světovými esy té doby?

reklama

Na začátku byly tři izolované subjekty, které nezávisle na sobě pojaly furiantskou, ale současně pragmatickou myšlenku vyslat do čím dál slavnějšího pouštního maratonu československé kamiony. Prvním z nich byl Jean-Pierre Strager, francouzský obchodník s Liazy a Tatrami, dále referent Motokovu (podnik zahraničního obchodu vyvážející čs. vozy do zahraničí) Josef Kalina a také skupinka nadšenců v jabloneckém Liazu. Na památné poradě ředitelů Tatry, Liazu a Motokovu u Stragerů v roce 1984 se proto zrodil plán startu na Dakaru, který už byl v polovině 80. let akcí světového významu a měl obrovský komerční dopad. Přispělo i to, že start býval v Paříži, kde Strager sídlil.

Věc se nakonec podařila a přes všechny typické obstrukce reálného socialismu se v lednu 1985 objevily na startu první dvě Liazky, z nichž ta s posádkou Moskal, Joklík, Fencl dojela na 13. místě. V Kopřivnici nelenili a do dalšího ročníku vyslali dvě šestikolky Tatra 815 se zkušebními řidiči v čele se Zdeňkem Kahánkem a Karlem Lopraisem.

Loprais: Písek naše auta poprvé viděla v Africe

Na první dakarský start tatrovky v roce 1986 zavzpomínal jeden z jejích řidičů, pozdější šestinásobný vítěz Dakaru mezi kamiony, Karel Loprais: „V době, kdy se o startu rozhodovalo, zaváděla Tatra nový typ T 815 teprve do výroby, zatímco v Liazu jen přestavěli už déle vyráběnou zemědělskou čtyřkolku. Údajná rivalita mezi Tatrou a Liazem byla v těch letech hojně propíraná, ve skutečnosti nám ale nezištné rady liazáků po jejich premiéře poskytly neocenitelný základ pro stavbu vlastních závodních speciálů. Měli například obrovské problémy se zapadáním do písku, načež inženýr Krpec vymyslel pověstná šlapadla, která se hned při prvním startu proslavila při vyprošťování ze soliska.“

V předposlední etapě ročníku 1986 totiž postihla velkou část startovního pole v podobě zapadnutí do obrovského soliska. Tatrováci si sice ze studené mokré kaše pomohli zmiňovanými šlapadly, tedy nájezdovými plechy připevněnými přes kulové čepy k zadním kolům šestikolky, díky kterým stroj z bahna dokázal sám vyskočit, příliš času ale ztratili trochu zbytečnou pomocí ostatním závodníkům. Následkem velkého zdržení nestihli start do další etapy, což znamenalo jediné — diskvalifikaci. Loprais by přitom jinak závod nejspíš vyhrál, takhle se ale musel spokojit jen s cenou fair play.

Dřív se čůralo na kopci

„Bavím se, když si dnešní jezdci stěžují, že musí do bivaku dojíždět za tmy. My jsme tak dojížděli pravidelně. Ne, že bychom bloudili, ale zkoušky byly těžké a dlouhé, GPS neexistovaly. V první řadě jsme se po dojetí etapy museli postarat o auto, pak se teprve šlo spát. Když byl den „volna“, celý jsme ho strávili údržbou – ze začátku jsme jezdili bez asistence,“ vzpomíná na své dakarské začátky Karel Loprais.

„Na rozdíl ode dneška však nebyl takový problém s malou potřebou během závodu – nešlo o vteřiny. Obvykle jsme zastavili na místě s dobrým rozhledem, abychom měli přehled o soupeřích, a v klidu vykonali vše potřebné. Jedli jsme z konzerv, spali pod širákem a pili pivo a Becherovku,“ dodává s úsměvem statný Valach s přezdívkou Monsieur Dakar.

V roce 1986 na Dakaru poprvé startoval také pozdější legendární navigátor a jeden z inspirátorů a organizátorů celé československé účasti na africkém pouštním maratonu Josef Kalina: „Soutěž tehdy trvala tři neděle, ujeli jsme 17 tisíc kilometrů, nebylo tam pořádné jídlo, hygiena nulová. Přes den vedro, v noci nula a v Mauretánii bez ustání foukal vítr, takže jsme se trvale nacházeli v takové písečné bouři. Stany jsme neměli, spali jsme na zemi. Dnešní Dakar je proti tehdejšímu legrace, fešácký kriminál. Tehdy to bylo opravdu nepředstavitelně tvrdé.“ Pro srovnání — letošní ročník soutěže, které po Africe zbylo jen jméno, konaný v Saudské Arábii, měřil 7 658 kilometrů, z toho 4 778 kilometrů bylo vypsáno jako měřených.

Příběh prvního startu vozů Tatra na dakarské rallye měl o třicet let později milou dohru. V Africe byla objevena jedna ze dvou závodních šestikolek, konkrétně ta, se kterou jela posádka Kahánek, Gumulec, Kalina. Celých třicet let bez větších problémů věrně sloužila jako servisní vozidlo francouzské cestovní kanceláři zaměřené na dobrodružné výpravy saharskou Afrikou. Vedení kopřivnické automobilky vůz značený jako T 815 VE Ostrý II odkoupilo zpět a uvedlo jej do stavu, ve kterém vyrážel na Dakar.

Tagy:

Hlavní zprávy

Jak obejít Tečku při nákupu vstupenky na koncert? Jde to velmi snadno, tvrdí expert
Koronavirus

Jak obejít Tečku při nákupu vstupenky na koncert? Jde to velmi snadno, tvrdí expert

Lidé stále hledají nové způsoby, jak obcházet vládní nařízení proti šíření nemoci COVID-19. Dokazují to sami pořadatelé hromadných akcí, kteří přiznávají, že lidé hledají sofistikované způsoby, jak se prokázání bezinfekčnosti vyhnout. Někteří z pořadatelů aktuálně využívají možnosti propojení aplikace Tečka při nákupu vstupenky, lidé však našli snadný způsob, jak nový systém obejít.

Babiš, Fiala i Rakušan. Osm politických lídrů se utká v superdebatě Česko hledá premiéra

Necelé dva týdny před sněmovními volbami se na CNN Prima NEWS uskuteční velká superdebata s lídry nejsilnějších českých stran či koalic. Nebudou tak chybět premiér Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (koalice Spolu) nebo Vít Rakušan (koalice Piráti a Starostové). Sledujte v neděli 26. září od 20:00 první díl speciálního vysílání s názvem Česko hledá premiéra.

Rapidní nárůst nakažených. V Česku jich v sobotu přibylo o stovku více než před týdnem

Laboratoře v Česku v sobotu potvrdily 409 případů koronaviru, zhruba o stovku více než před týdnem. Reprodukční číslo, ukazující rychlost šíření nákazy, stouplo na 1,05 z předchozích 1,01. Počet lidí s covidem v nemocnicích se v mezitýdenním srovnání zvýšil o devět na 166, proti pátku jich ale o čtyři ubylo. Vyplývá to z informací na webu ministerstva zdravotnictví.

Kroužkování může pořádně zamíchat s výsledky voleb. Jsou na to koalice připravené?

Kroužkování, neboli udělování preferenčních hlasů konkrétním stranickým kandidátům, může letos víc než kdy jindy rozhodnout, jak volby dopadnou. Preferenční hlasy mohou zamíchat hlavně pořadím na kandidátkách stran, které jsou součástí koalic. Úspěšné vykroužkování kandidáta jedné strany totiž může o sněmovní křeslo připravit člena jiné koaliční strany.

Jste fašisti, vypadněte. Na Cínovci se střetli bývalí pohraničníci s potomky zastřelených

Členové Klubu českého pohraničí, který vesměs sdružuje bývalé příslušníky pohraniční stráže, si na sobotní poledne naplánovali kontroverzní akci. V krušnohorském Cínovci odhalovali sochu vojáka se psem, která má uctít památku padlým ochráncům státních hranic. Vedle bývalých pohraničníků ovšem na místo dorazila také početná skupina jejich odpůrců. Konflikt visel ve vzduchu.

Obušky, pepřáky, zaklekávání. Policisté v Austrálii drsně trestají porušování lockdownu

Austrálie se potýká s třetí vlnou pandemie koronaviru. Denně nyní přibývá kolem 1 600 nových případů. Země nařídila tvrdý lockdown a policie striktně vyžaduje dodržování opatření. Leckdy velmi brutálním způsobem. Na sociálních sítích se šíří mnoho videí, na kterých policisté srážejí lidi k zemi, zaklekávají je nebo je drží pod krkem.

reklama

Domácí zpravodajství

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

reklama