Jako by to bylo včera. Krátce před Vánoci 2019, v osmnáctém patře hotelu Standard Line na Manhattanu, si tvůrci a producenti bondovek a pochopitelně hlavní protagonista Daniel Craig před zraky novinářů natěšeně připíjeli šampaňským značky Bollinger (které se rozlévá i ve filmu) na blížící se premiéru nového filmu No Time to Die.
Daniel Craig alias James Bond byl na nejžhavější newyorské party toho večera relativně skoupý na slovo. Bude v další bondovce? Nahradí ho v roli agenta sexy černoška? To byly nejčastější otázky, které dostával, a logicky na ně nechtěl odpovídat. Zájem a show se přece měla točit kolem aktuálního filmu.
Tehdy v prosinci tvůrci zveřejnili první teaser. Samotná premiéra tolik očekávané bondovky měla být v evropských kinech za necelý čtvrtrok – v dubnu 2020. Společnosti MGM, Universal a producenti Michael G. Wilson a Barbara Broccoli tenkrát ještě netušili, že vypuštění nového Bonda na stříbrná plátna budou muset odkládat, a dokonce opakovaně.
Craig popáté a naposled
Fanoušci agenta 007 měli původně kvůli covidu čekat do podzimu 2020, pak se termín posunul na letošní duben. Ani na jaře ale start filmu neklapnul. Teď producenti slibují další, a snad už poslední, termín. Nejnovější Bond má jít do kin 8. října 2021. A aby těšení fandů neopadlo, agentury včera poslaly do světa zprávu, že tvůrci tento týden odhalí v ranním pořadu Good Morning televize ABC novou ukázku z odkládaného filmu.
Jen pro připomenutí. Půjde o pětadvacátou bondovku a také pátý film v řadě, v němž hlavního hrdinu ztvárnil právě britský herec Craig. Mimochodem, ten poslední je delší než všechny předchozí – Bond v něm běhá po plátně skoro tři hodiny.
Covid a obavy z návštěvnosti
Proč vůbec všechny ty odklady a veškerá okolní show? Odpověď na obojí jsou pochopitelně peníze. Jakkoli bylo ještě loni na podzim možné v některých zemích normálně zajít do kina, autorům to zkrátka nepřipadalo dost. Tvůrci Bonda se v uplynulém pandemickém roce báli nízké návštěvnosti filmu.
Je to logické. Bondovky představují sérii nejvýdělečnějších filmů historie kinematografie. Rozpočet posledního snímku No Time To Die přesáhl 250 milionů dolarů. Jaké vkládali autoři do filmu naděje, napovídala už honosnost zmiňované party v New Yorku. Jen jeden z hlavních sponzorů, výrobce švýcarských hodinek značky Omega, které Bond ve filmu pravidelně obléká, na svoje náklady do New Yorku dovezl novináře a štáby ze všech koutů planety.
Až do předcovidových časů bylo zaručeno, že se to vyplatí. Jak napsal magazín Forbes, všechny bondovky s Danielem Cragiem vždy vydělaly minimálně půl miliardy dolarů. Například Casino Royale, v němž vystoupil Craig jako Bond poprvé, vyneslo 616 milionů dolarů (téměř 13 miliard korun).
Bond on-line?
Autoři filmu dokonce kvůli průtahům chvíli uvažovali o on-line premiéře prostřednictvím streamovacích služeb Netflix nebo HBO. Nakonec ale řekli ne. Možná i kvůli zmiňovaným sponzorům. Není to překvapivé, na televizním monitoru se tak dobře nevyjímají ani Bondovy akční chvaty, ani hodinky, auta a další produkty, které se s tímhle kultovním filmem spojily právě proto, aby byly vidět.
Filmová reklama je pro ně zjevně mimořádně přínosná. Zůstaňme třeba u zmiňované Omegy, která pro každou bondovku vymýšlí spolu s hlavním protagonistou nový model hodinek. Už ve chvíli, kdy se tehdy v New Yorku prezentoval první teaser No Time To Die, bylo v butiku tohoto švýcarského hodináře na Páté avenue zamluveno hned několik kusů nových „Bond watch“. Tak snad v říjnu.