Brněnský dopravní podnik ve středu obdržel první tramvaj 45T z letošní patnáctikusové série. Jedná se o oboustranné tramvaje od Škody, prvních pět už začalo jezdit Brnem v minulých letech. Příští rok má výrobce dodat dalších 20 kusů a díky tomu dopravní podnik postupně začne vyřazovat tramvaje KT8 z přelomu 80. a 90. let a také tramvaje T6 z poloviny 90. let, uvedla v tiskové zprávě mluvčí podniku Hana Tomaštíková.
Za letošní dodávku zaplatí podnik 1,13 miliardy korun, tedy 75 milionů za kus. Z toho 420 milionů korun získal podnik na deset vozů z evropské dotace a o peníze na zbývajících pět bude dopravce žádat v jiné dotační výzvě. Prvních pět stálo 60 milionů korun, ale kvůli všeobecnému zvyšování cen materiálu jsou další vozy dražší. První z letošních tramvají má začít jezdit s cestujícími v polovině dubna. Další tramvaje bude podnik přebírat postupně během roku.
DÁLE ČTĚTE: Přežít srážku s tramvají? Malý zázrak, tvrdí expert. Popsal největší rizika pro cestující MHD
Tramvaje Škoda 45T se osvědčily jak provozně, tak z pohledu komfortu pro cestující, uvedl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. „Na konci roku 2026 budeme provozovat 40 těchto moderních obousměrných tramvají, které jsou pro nás velmi praktickým a univerzálním typem vozidla. Můžeme je nasadit na jakoukoli tramvajovou linku. Navíc jsou velmi efektivní při zajištění dopravy v případě výluk nebo omezení, kdy využíváme jejich obousměrnost. Příkladem může být současná výluka související s rekonstrukcí viaduktu u brněnského hlavního nádraží,“ dodal.
Tramvaje jsou plně nízkopodlažní a klimatizované. Jsou dlouhé 31 metrů a pojmou až 233 cestujících. Nejčastěji nyní jezdí na lince 8.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: „Nemáš právo tu být,“ vyhazoval řidič Ukrajince z pražské tramvaje. Padnout měly i rány