Busta Václava Havla se ve středu projela jeho Volkswagenem Golf, pokračovala v krosně

V souvislosti s 32. výročím sametové revoluce si lidé ve středu připomněli také osobnost hlavního hybatele tehdejších událostí, Václava Havla. Při příležitosti instalace jeho busty v legendární kavárně Slavia se na veřejnosti objevil také jeho osobní Volkswagen Golf, který v roce 1989 používal.

Vzpomínková akce začala už ráno v 10 hodin výjezdem Havlovy busty od sochařky Marie Šeborové na sedadle jeho původního osobního automobilu Volkswagen Golf, který byl de facto prvním prezidentským autem Václava Havla.

Václav Havel si potrpěl na německá auta, a tak, když v roce 1987 prodal první generace VW Golf Zdeňku Svěrákovi, obratem v Tuzexu zakoupil novější model stejného typu. Pod jeho kapotou pracovala atmosférická naftová šestnáctistovka o výkonu 54 koní, o přenos síly se starala čtyřrychlostní manuální převodovka.

Jak bylo v Tuzexu zvykem, výbava Golfu byla základní (tedy typ C), nad její rámec měl však Havlův vůz diamantově stříbrnou metalízu, čalounění sedadel typ Balear a hliníkové disky kol. Uvnitř mělo čestné místo svého času nejlepší dostupné originální Volkswagen autorádio typu Gamma – na kvalitní hudbu si poslední československý a první český prezident, jak známo, potrpěl.

Po sametové revoluci, kdy Golf velmi krátce sloužil jako oficiální prezidentský vůz, auto vystřídalo řadu majitelů, přičemž ten předposlední se k němu nechoval úplně hezky – vozil v něm dřevo, údržbu neřešil, několikrát jej naboural a poté jej nechal napospas přírodním živlům. Když už to vypadalo, že tento svědek významných okamžiků české historie skončí na vrakovišti, objevil jej (s nájezdem 367 tisíc kilometrů) na severní Moravě jeho současný majitel David Hubáček, který jej podrobil náročné renovaci do zcela původního stavu.

Ve středu tento Golf vyrazil s Havlovou bustou z Centra moderního umění DOX v pražských Holešovicích na Hradčanské náměstí k pomníku prvního československého prezidenta T. G. Masaryka. Tam ji Havlovi příznivci přeložili do připravené krosny, kterou si na zádech střídali účastníci průvodu na cestě do místa její instalace, tedy do legendární kavárny Slavia, kterou Havel rád navštěvoval za svého disidentství i prezidenství.

Tagy:
Volkswagen Volkswagen Golf auto Tomáš Garrigue Masaryk Václav Havel historie busta Zdeněk Svěrák Sametová revoluce Tuzex galerie DOX David Hubáček kavárna Slavia