Bývalý špičkový vrchař König hodlá do Česka dovézt hvězdy a vítěze Tour de France

Podíval se do mapy, sedl na kolo a vytyčil trasu cyklistického závodu Sazka Tour, který se pojede první srpnový týden ve čtyřech krajích. Leopold König, bývalý český reprezentant, excelentní vrchař, celkově sedmý na Tour de France a šestý na Giro d’Italia, se přesunul ze sedla do manažerského křesla a dělá ředitele.

Pro příští roky spřádá König sny a plány, jak do Česka dostat špičkové cyklisty, účastníky nejprestižnějších závodů a třeba i vítěze Tour de France. „Věřím, že pokud by se nám podařilo dostat na start Sazka Tour tým Ineos, tak by jednoho z nich přivezli,“ říká v rozhovoru pro CNN Prima NEWS König. Úkol mu usnadňuje fakt, že závodil jak s Geraintem Thomasem, tak i Eganem Bernalem, dokonce s nimi působil ve stáji Sky, která se přerodila v současný Ineos.

Chtěl byste si zajet letošní cyklistickou Sazka Tour, jejíž trať jste vymyslel? Během čtyř etap závodníci nastoupají téměř 10 výškových kilometrů…
Rozhodně, protože pro vrchaře je to krásná trať. Při dvou dojezdech na kopec může ukázat, co v něm je. Hlavně půjde o spravedlivý závod. Nebude rozhodovat náhoda, protože pro ni nebude prostor.

Řekl jste pro vrchaře krásná trať. Ale co by jí řekl takový slovenský sprinter Peter Sagan?
(smích) Peter musí i na Tour der France vyjet mnohem vyšší kopce, takže by to asi zvládl a pak by čekal na svou příležitost v první a čtvrté etapě, i když ani v nich to nebude jednoduché. Pro každého je v tomto ročníku Sazka Tour něco: pro sprintery i vrchaře. Poslední etapa je klasikářská.

Přerodil jste se závodníka na ředitele závodu. Pomáhá vám jako manažerovi znalost prostředí, protože pocházíte z regionu, a také vaše jméno?
Systém vyjednávání se zástupci měst a obcí má pan Vašíček (Jaroslav Vašíček, zakladatel a současný bezpečnostní ředitel Sazka Tour, pozn. red.) tak propracovaný, že by se obešel i bez mého jména, ale fakt, že je v týmu nějaká osobnost, mu dveře otevře ještě více.

Kromě toho, že komunikuji s týmy a snažím se dostat na start ty nejlepší, tak jsem tento ročník chtěl co nejvíce vylepšit. Což znamenalo přesvědčit pana Vašíčka, že potřebujeme aspoň jeden dojezd etapy na kopec. Nakonec máme dva.

Jaká je vaše role během roku? Sazka Tour se připravovala 10 měsíců.
Kromě toho, že komunikuji s týmy a snažím se dostat na start ty nejlepší, tak jsem tento ročník chtěl co nejvíce vylepšit a ozvláštnit. Což znamenalo přesvědčit pana Vašíčka, že potřebujeme aspoň jeden dojezd etapy na kopec. Nakonec máme dva. (smích) Na tom jsme dlouho pracovali, abychom to dokázali zabezpečit. Protože například dostat celou závodní karavanu nahoru na Dlouhé stráně (nejvýše položená vodní nádrž v Česku ve výšce 1 350 metrů nad mořem v Jeseníkách, pozn. red.), kam se normálně auto vůbec nedostane, není jednoduché. Přiznám, že jediné, co nedělám, je shánění povolení.

Takže jste jako ředitel vzal mapu, našel nejkopcovatější terény a pak sedl na kolo a vše objel, abyste věděl, co závodníkům chystáte?
Přesně tak. (smích) Ano, celou trať Sazka Tour jsem objel, také kvůli kontrole povrchu, abych našel díry v silnících a mohl je nechat opravit. Naposledy před dvěma týdny, kdy jsme pak ještě „dostávali“ silničáře na trať, aby někde udělali i celý nový asfalt. Po zimě, deštích a záplavách byly cesty v některých úsecích pro profesionální cyklisty nesjízdné. Navíc jako ředitel chci vědět, co jsme závodníkům nachystali. Těžká trať takzvaně dělá závod a potenciálně přitáhne i nejlepší týmy na světě, protože mohou vzít Sazka Tour jako přípravu na Vueltu.

Jakou očekávat konkurenci v závodě, který se koná od 5. do 8. srpna?
Loni nám pomohl takzvaný pandemický rok, v němž byla zrušena první část sezony, a týmy se chtěly dostat tehdy ještě na Czech Tour. Nakonec jich přijelo pět z nejvyšší kategorie ProTour, Letos však bohužel kvůli olympijským hrám v Tokiu a změně termínu přivítáme „jen“ dva – BikeExchange a Intermarché –, ale také dalších pět profesionálních kontinentálních týmů. Věřím, že na startovní listině obou týmů, které startovaly na nedávné Tour de France, najdeme někoho, kdo ji absolvoval.

Kdo se představíz českých závodníků?
Pro nás je skvělou zprávou, že se na Sazka Tour chystá Jan Hirt z Intermarché a bude se snažit závod vyhrát. My jsme trať trochu „udělali“ pro něj vzhledem ke dvěma dojezdům na kopec a také tím, že se nejede časovka družstev. Tím jsme chtěli eliminovat, aby nebylo od počátku rozhodnuto, pokud by dorazil skutečně silný tým,

Pomáhá vám při vyjednávání se zahraničními týmy vaše minulost a umístění na Tour de France a Giru d’Italii do desátého místa?
Ale ano. Když zavolám do svého bývalého týmu Sky, dnes Ineos, tváří se samozřejmě jinak, než kdyby to byl někdo jiný. Ale třeba letos nám ani to nepomohlo, protože mají nabitý kalendář. Ale musím bojovat dál a snažit se je přesvědčovat. I o tom, že to zapadne do jejich programu. Mohli by přijet třeba ti, kteří z Ineosu nepojedou závod Kolem Polska, a připravit se na Vueltu tady.

Je skvělou zprávou, že Jan Hirt z Intermarché se chystá na Sazka Tour a bude se snažit závod vyhrát. My jsme trať trochu „udělali“ pro něj díky dvěma dojezdům na kopec a také tím, že se nejede časovka družstev.

Jaký máte ředitelský sen? Koho byste chtěl na Sazka Tour dostat? Ať jezdce nebo tým?
Rád bych největší cyklistické hvězdy, opravdu velké jméno. Nejen pro české fanoušky by byl zajímavý Peter Sagan, pro ty ze zahraničí nějaký bývalý vítěz Tour de France. V podstatě kterýkoliv, bylo by jedno, zda pojede Chris Froome, Geraint Thomas nebo Egan Bernal. Věřím, že pokud by se nám podařilo dostat na start tým Ineos, jednoho z nich by přivezli.

Může tomu pomoci i nové spojení se Sazkou? Protože bez peněz to nejde.
Stoprocentně. Když jsem se dověděl, že naším partnerem má být Sazka, měl jsem z toho radost, protože pokud se máme s někým posouvat do nejvyšších pater cyklistiky, je to právě takto silná společnost. A teď už bude jen na nás, aby se nám podařilo vytěžit z toho maximum. Potenciál je obrovský. Pokud totiž nemáte dobré financování, start týmu nezaplatíte. Ne, že bych viděl Ineos jako ten, kterému jde jen o peníze. Víme z médií, že má největší rozpočet na světě a asi mu nejde o to, kolik tady dostane startovné. U jiných týmů ale pomůže, že jim nabídnete adekvátní ohodnocení.

Dovolíte si říct, v jaké výši se startovné pro špičkové týmy pohybuje?
Jsou to desítky tisíc eur. Ne, není to ještě úplně tak hrozné.

Do stovek tisíc eur půjde, až bude Sazka Tour v nejvyšší kategorii závodů?
Dalo by se to očekávat. Ale k nákladům je třeba ještě připočíst kompletní zabezpečení, tedy ubytování a stravu.

Za rok bychom byli rádi v druhé nejvyšší kategorii ProTeams. Musíme jít postupně, takže ProTour vidím v řádu několika let. A protože již za tři roky je další olympiáda v Paříži, tak ideálně rok 2025.

Zvažujete, že byste ze Sazka Tour udělali delší etapový závod?
Ani ne, protože si myslíme, že momentálně je skladba etap ideální. Je výhodné, že je to menší a kratší, ale dynamický závod, nalákat sem týmy na delší by bylo obtížnější. Maximálně uvažujeme, že bychom přidali časovku jednotlivců.

Jak si konkurujete se závodem Kolem Polska? Uvažujete o přesunu termínu?
Ano, termín je klíčový, takže to musíme sledovat a spolupracovat s Mezinárodní cyklistickou unií, abychom našemu závodu dali punc výjimečnosti. Nemůže být ani hned po Tour de France, ale ani těsně před Vueltou. Chceme se přesně trefit do proluky mezi nimi. Letošní sezóna je specifická kvůli olympijským hrám v Tokiu. Tím, že závod Kolem Polska patří do kategorie ProTour, ovlivňuje nás méně než jiné. Na ProTour závodech musejí startovat týmy z této kategorie. Navíc každou stáj tvoří tři družstva, takže mají pořád dost lidí, které by mohly na Sazka Tour poslat.

Existuje plán, že byste chtěli Sazka Tour posunout do vyšší kategorie ProTour závodů?
Rozhodně. Právě se Sazkou jsme toho schopni díky financím. První metou může být posun do úrovně ProTeams, ta je poslední před ProTour. Ano, je to naše motivace a nás cíl.

Bude to za rok? Za pět?
Za rok bychom byli rádi v druhé nejvyšší kategorii ProTeams. Musíme na to jít postupně, takže ProTour vidím v řádu několika let. A protože již za tři roky je další olympiáda v Paříži, tak ideálně v roce 2025.

Tagy: