Počet aut na českých silnicích v 1. čtvrtletí letošního roku vzrostl o 40 227 a překonal tak hranici 6,03 milionu. Průměrné stáří vozidel vůbec poprvé přesáhlo 15 let, za to může podle Svazu dovozců automobilů (SDA) zejména dovoz starších a ojetých vozů, informovala ČTK.
Průměrný věk vozidel v Česku se zvýšil ve všech kategoriích, mezi nejstarší se řadí motocykly s průměrným věkem 33,6 roku, následují traktory, které vykazují průměr 32,5 roku. Do nejmladší kategorie se řadí především lehké užitkové vozy s průměrem 13 let.
Během prvního čtvrtletí dovezli lidé do Česka ze zahraničí 37 045 ojetých osobních vozidel. Jejich průměrné stáří bylo 10,2 roku, 51 procent však tvořil počet vozů starších deseti let, pětina pak byla starší 15 let. Prodej nových aut klesl kvůli nastupující epidemii koronaviru o 16 procent na 50 194 aut.
Nejprodávanější značka minulého roku
Naopak 41 624 vozů bylo letos za první čtvrtletí z registru vozidel vyřazeno. Z toho 7616 aut bylo z Česka vyvezeno a více než 34 tisíc osobních vozidel majitelé odhlásili a odvezli k sešrotování. Prodej nových osobních aut u nás se v loňském roce snížil o 4,4 procenta na 249 915 vozů. Nejprodávanější značkou minulého roku byla Škoda Auto s celkovým podílem převyšujícím 34 procent. Škoda prodala loni v Česku více než 85 tisíc aut.
V letošním březnu se prodej nových osobních aut v ČR propadl o 36,3 procenta na necelých 14 tisíc vozů. Trh velmi zásadně ovlivnilo především uzavření automobilových prodejen v polovině března kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Podle automobilového experta EY Petra Knapa současný vývoj bude znamenat pro celý letošní rok pokles trhu o zhruba 20 procent z loni prodaných 250 000 osobních aut, informovala ČTK.