V praxi se již začíná projevovat důsledek problémů s váznoucí výrobou aut i jejich rostoucími cenami. Nedostatek nových vozů na trhu znamená zvýšení poptávky po mladých ojetinách, jejichž ceny v ČR se začínají téměř rovnat částkám, které tyto modely stály, když byly nové.
Delší než roční čekací lhůty na nový automobil zažili čeští řidiči naposledy v 80. letech. Ještě docela nedávno nepředstavitelné potíže s dodávkami nových aut jsou však realitou tím spíš, že výrobci čipů nejdou automobilkám při řešení současné krize zrovna na ruku.
Hledání alternativy v podobě aut z druhé ruky je tedy nasnadě. Velký zájem je zejména o takzvaná „zánovní" vozidla s věkem kolem dvou let. Ta jsou stále v dobrém technickém stavu, který je navíc krytý zárukou výrobce nebo aspoň většiny z nich. Už ale přestává platit, že jsou levnější. Zvýšená poptávka a omezená nabídka totiž tlačí jejich ceny nahoru.
Škoda zastaví na 14 dní výrobu, v provozu nechá jednu linku. Může za to nedostatek čipů
Automobilka Škoda Auto od pondělí na následující dva týdny zcela zastaví výrobu ve všech třech svých tuzemských závodech, výjimkou bude jedna linka v závodech v Kvasinách na Rychnovsku. Při této odstávce chce firma dokončit 10 tisíc rozdělaných aut, informoval vedoucí komunikace podniku Škoda Auto Tomáš Kotera. Důvodem utlumení výroby je nedostatek čipů.
Ceny ojetin v Česku rychle rostou
Z analýzy společnosti Aures Holdings, která provozuje největší síť autobazarů v zemích V4 (AAA Auto), vyplývá, že zánovní vozy s věkem do dvou let zdražily v Česku meziročně až o 13,27 %, na Slovensku o 15,03 % a v Polsku o 3,01 % .
Nabídka těchto vozidel inzerovaných v zemích V4 přitom meziročně klesla o 41 597 aut. „Rapidní nárůst prodejních cen některých zánovních vozů v ČR a na Slovensku nás překvapil. Obecně ojeté vozy za poslední rok zdražily kolem deseti až patnácti procent, ale v segmentu aut do dvou let věku se mnohdy pohybujeme i přes dvacet procent, v některých zemích dokonce přes třicet procent,“ konstatuje Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti.
A dodává, že ceny těchto aut se začínají blížit k cenám, za které byly tyto modely prodávány jako zcela nové. Podle všeho se situace na trhu zánovních vozů v nejbližší době nezmění. „Zprávy z automobilek rozhodně k uklidnění situace nepřispívají. Naopak, několik značek už oznámilo další omezení nebo dokonce přerušení výroby, což povede k dalšímu nedostatku nových aut. Dokud nebudou automobilky schopny vyrobit nebo alespoň dokončit auta a dostat je na trh, zdražování bude pro jejich nedostatek na trhu pokračovat. Výhled je zatím takový, že nejméně do poloviny příštího roku se situace nezlepší,“ doplňuje Petr Vaněček.
Meziroční srovnání cen vybraných ojetých modelů v ČR
Model | Cena 2020 (Kč) | Cena 2021 (Kč) | Rozdíl (%) |
---|---|---|---|
Kia Ceed | 345 000 | 398 990 | + 15,7 |
VW Passat | 574 750 | 699 000 | + 21,6 |
Ford Focus | 380 000 | 449 000 | + 18,2 |
Škoda Supeb | 699 000 | 819 888 | + 17,3 |
VW Golf | 400 000 | 460 000 | + 15,0 |
BMW 3 | 880 881 | 999 000 | + 14,7 |
BMW 5 | 1 190 000 | 1 349 000 | + 13,4 |
Toyota Corolla | 449 000 | 509 900 | + 13,3 |
Hyundai i30 | 339 900 | 380 001 | + 11,8 |
Škoda Octavia | 479 800 | 530 000 | + 10,5 |
Zdroj: Aures Holding |