
Česko dalo na pomoc uprchlíkům z Ukrajiny přes 60 miliard. Většinu vybralo zpět na odvodech
Zima je ideální dobou pro koupi ojetého auta, a to nejen kvůli zpravidla nižší ceně. Chladné počasí a zhoršené podmínky na silnicích při zkušební jízdě mnohem lépe prověří jeho skutečnou kondici. Závady, které by se za teplého počasí neobjevily, dostanou v mrazu či vlhku vyniknout v plné nahotě. Kupujícímu tedy kromě zjištění pravého stavu vznikne i prostor pro jednání o případné slevě.
Euro je vůči koruně nejlevnější za posledních 14 let, což zvýhodňuje podmínky pro dovoz automobilů z eurozóny. Vývoj kurzu tak výrazně zvýhodňuje nákup vozů ze zahraničí.
Zatímco na dovoz nových aut ze zemí EU do Ruska se v souvislosti s válkou na Ukrajině vztahují přísné sankce, obchod se západními ojetinami funguje dál. Schopnost Rusů servisovat i starší evropská auta se ale nejen kvůli sankcím značně snižuje.
Vysoké ceny nafty i AdBlue nahrávají dieselovým vozům s minimální spotřebou, kterými jsou po hříchu hlavně ty ojeté. Úsporný vůz nejenže méně poškozuje životní prostředí, ale pro většinu řidičů znamená především více korun v peněžence. Píše to ve své analýze AURES Holdings, provozovatel sítě autobazarů.
Průměrná cena ojetých benzinových aut činí už druhý měsíc v řadě 190 tisíc korun, a to i přes jejich snižující se nabídku. To naftové vozy mírně zdražily – rozdíl střední hodnoty ceny benzinu a dieselu se prohloubil už na 45 000 korun. Dieselových aut na sekundárním trhu přitom přibývá. Vyplývá to z analýzy trhu Barometr.
Majitelé ojetých aut, kteří uvažují o jejich prodeji, mají důvod k jásotu. Kupující naopak zapláčou. Použitá vozidla mají totiž letos opět výrazně zdražit. A možná ještě mnohem výrazněji než v loňském roce, kdy ceny ojetin stouply průměrně o 15 procent.
Dlouhé čekací lhůty na nová auta způsobují přelévání poptávky na trh s ojetinami. Zatímco za normálních okolností jejich ceny klesají, koronavirová pandemie způsobila, že se ojetý vůz stává poměrně dobrou investicí. Průměrná cena použitého auta totiž v průběhu loňského roku stoupla o 15 procent. Výrazně zdražují také vozidla s pětiletým stářím.
Nejnovější vydání německého TÜV Reportu ukazuje, že zdaleka ne všechna stará auta patří do starého železa. Je však potřeba dobře odlišovat zrno od plev. Jinak vás i zdánlivě výhodná koupě může přijít pěkně draho.
V praxi se již začíná projevovat důsledek problémů s váznoucí výrobou aut i jejich rostoucími cenami. Nedostatek nových vozů na trhu znamená zvýšení poptávky po mladých ojetinách, jejichž ceny v ČR se začínají téměř rovnat částkám, které tyto modely stály, když byly nové.
Jedno z posledních aut mrtvé automobilky Saab je dnes na českém trhu s ojetinami raritou. I proto jeho cena stoupá. Nyní je obvykle třikrát dražší než obdobný vůz od Opelu, se kterým je technicky spřízněný. Proč?
Ford, Peugeot, Volkswagen, ale i Audi nebo Mercedes. To jsou značky otevřených aut, která najdete v českých bazarech do částky 100 tisíc korun. I když jde povětšinou o poměrně staré exempláře, ještě mohou dobře posloužit na víkendové letní vyjížďky.
V ceně nové Dacie Sandero si můžete dopřát nejen dostatek prostoru, ale dokonce i emocí. Samozřejmě, pokud toužíte po prémiové značce, musíte akceptovat vyšší věk. Těmto osmi autům ale vysoký věk vůbec nepřekáží. Vyplývá to z dlouhodobých statistik německé organizace TÜV, která provádí nezávislé testy.